08:37

1403/01/10

آزادراه زنجان- قزوین امسال روکش آسفالت سراسری می‌شود

زنجان-مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای زنجان از روکش آسفالت آزادراه زنجان – قزوین طی سال جاری در کل محدوده این استان خبرداد.

به گزارش ایران ناوگان به نقل از خبرگزاری مهر جعفر قزوینیان در گفتگویی، با اشاره به اینکه ناوگان راهداری استان سن بالایی داشته که این دغدغه مختص زنجان نبوده و کل کشور با این مشکل دست به گریبان است، اظهار کرد: امسال با توجه به پیگیری‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نیز هماهنگی‌های به عمل آمده توسط ادارات‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و نمایندگان مجلس، منتج به این شد که در قانون بودجه ۱۴۰۲ مجوز ورود ۲۷۰۰ دستگاه ناوگان سنگین و نیمه‌سنگین به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بدون لحاظ کردن حق گمرک داده شد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر می‌توان این اقدام را یک حرکت جدی و جهادی در راستای نوسازی ناوگان راهداری عنوان کرد، افزود: این ماشین‌آلات سنگین عمر زیر ۵ سال داشته و این اعلام آمادگی را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرده‌ایم که توان وارد کرد حداقل ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین از کشورهای همسایه را به استان زنجان داریم اما با توجه به اینکه این موضوع عملاً تبدیل به قانون شده است، امیدواریم امسال در خصوص نوسازی ناوگان عمومی اتفاقات خوبی رخ دهد.

این مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت آزادراه زنجان به قزوین، گفت: معتقدیم آزادراه زنجان به قزوین به هیچ وجه به لحاظ آسفالت وضعیت خوبی نداشته و تلاش کردیم در طول ۱۰ ماه گذشته و با پیگیری‌های انجام شده، حساسیت این موضوع را دوچندان کنیم که خوشبختانه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این زمینه مجوز بهسازی این آزادراه را صادر و پیمانکار طرح مذکور نیز انتخاب شد که در حال حاضر مراحل تجهیز کارگاه توسط پیمانکار در حال انجام است.

قزوینیان ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که اوایل اردیبهشت‌ماه شاهد راه‌اندازی کارخانه آسفالت در محدوده شهر هیدج باشیم، هر چند با سایر کارخانه‌های تولید آسفالت در استان نیز قرارداد منعقد شده و به همین خاطر این قول را به مردم استان و سایر هم‌وطنانی که از این آزادراه استفاده می‌کنند، می‌دهیم که امسال شاهد آزادراه متفاوتی در حوزه زنجان به قزوین خواهند بود.

آزادراه زنجان به تبریز در اختیار اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان نیست

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر آزادراه زنجان به تبریز در اختیار اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان نیست و سرمایه‌گذار این پروژه متولی نگه‌داری این آزادراه است، تصریح کرد: بنا به دلایلی که این سرمایه‌گذار ارائه می‌دهد، بعد از ۱۲ سال نسبت به انجام روکش سراسری آسفالت آزادراه زنجان به تبریز اقدام نکرده که با پیگیری‌های انجام شده و اهتمام مراجع قضائی و مسئولان عالی‌رتبه استان، سال گذشته موفق به روکش ۷ کیلومتر از این آزادراه شدیم، هر چند مبلغ اعتباری آن هنوز محقق نشده و مطالبات پیمانکار باقی مانده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان‌شرقی در خردادماه سال گذشته، یادآور شد: طی این سفر تصمیم بر این شد که مسئولیت آزادراه زنجان به تبریز از شرکت سرمایه‌گذار اولیه سلب و تحویل دولت شود که هم‌اکنون مراحل اداری این کار در حال انجام است و امیدواریم طی دو ماه آینده این اتفاق رخ داده و بتوانیم بهسازی این آزادراه را نیز انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه نگه‌داری راه‌های فرعی و روستایی از طریق اعتبارات استانی انجام می‌شود، عنوان کرد: حدود ۶۰۰۰ کیلومتر راه در استان داریم که عمده این راه‌ها فرعی و روستایی است، به همین خاطر اعتبارات استانی پاسخ‌گوی بهسازی این میزان راه فرعی و روستایی در استان نیست، هر چند زنجان در این زمینه نسبت به برخی از استان‌ها از وضعیت به مراتب بهتری برخوردار است.

رعایت نکردن تناژ بار، توسط معادن از دلایل اصلی از بین رفتن راه‌های فرعی و روستایی است

این مسئول، معادن را یکی از دلایل اصلی از بین رفتن راه‌های فرعی و روستایی دانست و خاطرنشان کرد: طبق برآورد به عمل آمده، معادن حدود ۲۰۰۰ کیلومتر از راه‌های استان را تحت تأثیر خود قرار داده است. با توجه به اینکه کامیون‌های حمل مواد معدنی بدون اخذ بارنامه و با تناژ بالا اقدام به تردد در این راه‌ها می‌کنند، به همین خاطر آسیب جدی به جاده‌ها وارد کرده است، هر چند در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان از معادن برای بهسازی این راه‌ها اخذ شده که معتقدیم این میزان مبلغ اخذ شده به هیچ عنوان جواب‌گوی خرابی به بار گذاشته شده نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت ملزم شده است که همه معادن برای حمل مواد معدنی از بارنامه استفاده کنند، ابراز کرد: این بدان معنی است که حمل مواد معدنی در جاده‌های فرعی و روستایی استان بدون داشتن بارنامه یک جرم اساسی تلقی خواهد شد که این موضوع در قانون بودجه نیز ذکر شده است و در صورت تحقق این امر، علاوه بر کنترل تناژ حمل مواد معدنی و پرداخت حقوق دولتی به واسطه اخذ بارنامه، برای بهسازی همین جاده‌ها از این حقوق دولتی استفاده خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان متذکر شد: کمکی که معادن تا به امروز به بهسازی جاده‌ها انجام داده‌اند حدود یک درصد بوده و این در حالی است که معتقدیم رعایت کردن حمل مواد معدنی در جاده‌ها بیش از پرداخت هزینه خرابی‌ها می‌تواند در این زمینه کمک‌حال باشد.

قزوینیان با بیان اینکه اعتباراتی که برای بهسازی و نگه‌داری راه‌های فرعی و روستایی استان داریم، بسیار محدود بوده و به ناچار باید با همین اعتبارات کار را پیش ببریم، افزود: نظارت کافی بر کیفیت بهسازی و نحوه هزینه‌کرد اعتبارات در این حوزه انجام می‌شود اما شاید خروجی کار به گونه‌ای دیگر و حاکی از نبود نظارت کافی در این زمینه باشد که دلیل اصلی آن کمبود اعتبارات و وسعت خرابی‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *