شماری از کارشناسان حمل و نقل معتقدند هوانوردی کشور تمام پتانسیل هایش را به کار گرفته و الان دیگر هیچ توانی ندارد و به مرحله پایان رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تین نیوز، برخی کارشناسان در شبکه های اجتماعی با بیان این مطلب عنوان کردند « اگر مسئولان وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری هر صحبتی غیر از این موضوع بکنند جنبه تبلیغاتی دارد و فرسنگ ها از واقعیت به دور است».
این کارشناسان که در بخش های مختلف صنعت هوانوردی و مهندسی هوا و فضای کشور فعالیت می کنند با اشاره به وضعیت فعلی هوانوردی کشور، همچنین بر این موضوع تاکید کردند که در حال حاضر به غیر از ۳ هواپیمای ایرباس برجامی، ۱۳ ای تی آر و چند فروند ایرباس ۳۴۰ ماهان، کل ناوگان کشور باید بازیافت شود.
به گفته آنان بازیافت هواپیما بدین معنی است که بدنه هواپیما که جنس آلومینیم است به قطعات کوچک بریده شده و به کارخانه های مربوطه جهت ذوب و تبدیل به آلومینیم نو تبدیل می شود. همچنین سایر قطعات اعم از سیم های مسی، قطعات فولادی، پلاستیک ها و … تا جای ممکن بازیافت می شوند.
آنان همچنین عنوان کرده اند که تاکنون تعدادی از هواپیماهای ایران ایر و ماهان بازیافت شده اند. باقی هم باید بشوند.
این کارشناسان تاکید کرده اند « در حدود ۲۰ فروند هواپیمای مسافربری در کشور ارزش عملیاتی دارند که ۱۳ فروند توبوپراپ با ظرفیت ۷۰ فروند هستند که به دلیل نبود قطعات زمینگیر شده اند . می ماند ۷ ، ۸ فروند که باید پروازهای داخلی و خارجی را انجام دهند که آنها هم با کمبود قطعات مواجه هستند.»
به گفته آنان در حالی که هم اکنون کشورهای امارات، قطر و ترکیه در مجموع بالای هزار فروند هواپیمای سرحال دارند، تعداد هواپیماهای سرحال ایران ۷، ۸ فروند است و باقی هواپیماهای کشور شدیدا فرسوده هستند.
به گزارش تین نیوز، پیش از این، ایرج ابراهیمی رئیس یک شرکت شبیه ساز پرواز نیز به خبرنگار این شبکه خبری گفته بود: در همه دنیا وقتی هواپیماها عمر مفید خود را سپری می کنند برای بازیافت در پارکینگی مخصوص مستقر می شوند و وجود هواپیماهای از رده خارج نشان از بی کفایتی سیستم تعمیرات و یا بی کفایتی شرکت های دانش بنیان نیست.
این کارشناس صنعت هوانوردی افزود: ضمنا شرکت های دانش بنیان از نظر فنی می توانند بسیاری از مشکلات هواپیماهای غیرپروازی را حل کنند ولی لازم است چند کار به ترتیب زیر انجام شود.
۱. نیازهای تعمیراتی و بازسازی باید تجمیع شود تا تهیه تسترها و ابزار مخصوص با صرفه شود.
۲. تسترهای لازم تهیه یا طراحی و ساخته شوند.
۳. لحاظ کردن استاندارد ها مانند TSO و تاییدیه دفتر طراحی و ساخت و صلاحیت پرواز سازمان اهمیت داده شود.
این اظهارات در پاسخ به سخنان عباس علی آبادی وزیر صمت بیان شد که در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان گفته بود « در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیماهای زمین گیر وجود دارد که وقتی دلیل را سوال می کنیم می گویند به دلیل تحریم و مسائل دیگر این هواپیماها دارای نقص فنی هستند و مثلا موتور ندارند، از شرکت های دانش بنیان می خواهم این مسائل را حل کنند» .