15:40

1403/01/10

افزایش ۲۰درصدی ترانزیت از بندر نفتی خلیج فارس در سال گذشته

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: میزان ترانزیت از بندر نفتی خلیج فارس در سال گذشته نیز ۱۳۵ هزار و ۶۰۰ بوده که در این بخش نیز ۲۰ درصد افزایش به ثبت رسید.

به گزارش ایران ناوگان به نقل از خبرگزاری موج هرمزگان، حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در تشریح طرح‌های سرمایه‌گذاری بندر نفتی خلیج فارس در سال جاری اظهارداشت: خطوط لوله ایجاد شده یکی از متراکم‌ترین بخش‌های بندر نفتی خلیج فارس است که وظیفه اتصال سرمایه‌گذاران نفتی به اسکله‌ها را برعهده دارد، براین اساس جذب سرمایه‌گذار برای احداث خطوط لوله مشترک انتقال فرآورده‌های نفتی در این بندر به عنوان یکی از طرح‌های شاخص این اداره کل محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این کریدور در سال‌های گذشته و در برهه‌های زمانی گوناگون با هزینه سرمایه‌گذاران مختلف به تدریج ایجاد شده لذا  از انسجام و یکپارچگی مناسب برخوردار نیست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: این اداره کل براساس پیش‌بینی افزایش ظرفیت‌ها در انبارش فرآورده‌ها و هم‌چنین توسعه عملکرد بندر نفتی خلیج فارس در سال‌های آینده، ایجاد کریدور مشترک نفتی را تحت مدیریت مستقل و بهره‌برداری سازمان بنادر و دریانوردی هدف‌گذاری کرده و به همین منظور باید خطوطی که در سال‌های گذشته در بندر نفتی خلیج فارس توسط سرمایه‌گذاران احداث شده را ساماندهی و براساس آخرین استانداردهای فنی نوسازی کرد.

عباس‌نژاد با بیان اینکه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در سال جاری نسبت به سرمایه‌گذار توانمند و دارای صلاحیت برای احداث خطوط لوله یاد شده اقدام می‌کند، برآورد اولیه میزان سرمایه‌گذاری این طرح را ۶۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی از مزایا و نتایج اجرای این طرح سرمایه‌گذاری به تسهیل جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ویژه در حوزه نفت و فرآورده ‎های نفتی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای افزایش سهم کشور در حوزه سوخت‌رسانی به شناورها و بانکرینگ نفتی، فراهم کردن زمینه مناسب برای صادرات، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی بخش خصوصی، فراهم کردن زمینه مناسب برای جذب سرمایه‌های خرد بخش خصوصی به منظور ایجاد یک بندر هاب نفتی در منطقه و ایجاد امکان رقابت با سایر بنادر نفتی منطقه اشاره کرد.

بهره‌برداری از سه پست اسکله جدیدالاحداث نفتی در سال جاری

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از دیگر طرح‌های شاخص این اداره کل در سال جاری در بندر نفتی خلیج فارس را بهره‌برداری از سه پست اسکله جدیدالاحداث نفتی، ساماندهی و ارتقا ایمنی اسکله‌های نفتی، انتقال و جابه‌جایی کامل ترمینال‌های مواد معدنی  در بخش تخلیه و بارگیری شناورهای تا ۱۰هزارتن به بنادر شرق و غرب استان برشمرد.

عباس‌نژاد در بخش دیگری مجموع تخلیه و بارگیری نفتی حوزه نظارتی بندر شهید رجایی و تخلیه و بارگیری بندر خلیج‌فارس در سال گذشته را بیش از ۲۸ میلیون تن اعلام کرد که ۱۰ درصد افزایش را به دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: میزان ترانزیت از بندر نفتی خلیج فارس در سال گذشته نیز ۱۳۵ هزار و ۶۰۰ بوده که در این بخش نیز ۲۰ درصد افزایش به ثبت رسید.

“بندر نفتی خلیج‌فارس” منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به دلیل موقعیت راهبردی، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال جنوب و نزدیکی به صنایع و پالایشگاه‌های منطقه با ۱۲ پست اسکله به عنوان بزرگترین بندر نفتی زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *