04:33

1403/10/30

جیب رانندگان کامیون صندوق ذخیره ارزی نیست!

رانندگان و کامیونداران با توجه به پرداخت هزینه های مختلف به اشکال گوناگون از رانندگان در قالب دریافت های دولتی و در کنار آن کمیسیون های شرکت های حمل و نقل و انعام و … در قالب طنز به این افراد می گویند، جیب رانندگان صندوق ذخیره ارزی نیست.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تین نیوز، یکی از رانندگان کامیون در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری نوشت: مسیر اعلان تا تا جذب بار و تخلیه کالا توسط کامیوندار، چندین مرحله دارد که عبور از هر پله آن، نیازمند ارایه پول نقد از سوی راننده  است.

وی افزود: یعنی در فرآیند حمل و نقل کالا ، جیب راننده از همان ابتدای کار در حکم نوعی صندوق ذخیره ارزی محسوب می شود که بنا بر اوضاع و احوال، برداشت های متعددی از آن صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: این برداشت شامل  پول « دادزن سالن یا محوطه » هزینه دلال و صدور بارنامه، پول چایی  برای بار زدن یا بر عکس تخلیه بار، پول بارگیری توسط کارگر انبار، هزینه قبض ورودی پایانه و … است و تمام اینها از کارت بانکی راننده تامین می شود که در پروسه جذب بار همگی یک به یک حق و حساب خود را به صورت صد در صد نقد گرفته و کنار می روند.

این راننده کامیوندار عنوان کرد: در طول مسیر تا مقصد نیز چندین مدل خرج و هزینه دیگر هم به موارد فوق اضافه می شود که همگی به صورت نقد از سوی رانندگان کامیون پرداخت می شود.

وی گفت: تا اینجای کار قابل تحمل است اما مشکل بزرگ بعد از تحویل بار در مقصد بروز می کند و راننده در ازای خدمات انجام داده و تکمیل این فرآیند، پول نقد نمی گیرد بلکه صرفا مهر یا امضای تحویل بار را از واحد مربوطه دریافت و  برای دریافت کرایه یک شماره کارت بانکی ارایه می کند تا کرایه بار بعدا واریز شود که نقطه شروع مشکلات همینجاست.

این راننده کامیون افزود: در مواردی واریز کرایه های حمل و دستمزد رانندگان به موقع انجام می شود اما در مواردی هم با اندکی تاخیر انجام و در مواردی هم با تاخیر چند ماهه و حتی چند ساله صورت می گیرد و اما مواردی هم هست که هیچ خبری از واریز نبوده و کار گره خورده و پیگیری های معمولی هم نتیجه نمی دهد.

او عنوان کرد: در چنین مواقعی رانندگان کامیون برای رسیدن به حق خود مجبورند از شیوه هایی همانند سامانه 141 یا مراجعه حضوری دوباره به باربری یا محل تخلیه بار و غیره استفاده کنند و حتی گاهی کار به شکایت قضایی هم کشیده می شود.

این راننده کامیوندار ادامه داد: حال سوال این است که چگونه در پروسه حمل بار هر کسی فورا سهم خود را نقدا از این سفره چنگ زده  و برمی دارد و به سرعت کنار می کشد اما در پایان برای راننده سهمی جز صبر و بردباری در این سفره ملاحظه نمی شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *