به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از پایگاه خبری ریل نیوز، محمدرضا چنگانی، مدیرکل سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به تحلیلها در خصوص کاهش بهرهوری واگن و کتمان مساله اصلی یعنی گلوگاه لکوموتیو گفت: در خصوص عدم افزایش عملکرد بار با وجود افزایش طول خطوط و تعداد واگن باری باید به این نکته اساسی دقت داشت که رشد عملکرد حمل بار مستلزم ارتقاء وضعیت تمام منابع به صورت متوازن و متناسب میباشد.
وی ادامه داد: کاملا بدیهی است که صرفا با افزایش یک منبع نمیتوان انتظار رشد عملکرد را داشت. نمودارهای مربوط به طول خط، تعداد واگن و تعداد لکوموتیو در طول سالهای مختلف به خوبی نشان میدهد که با وجود رشد منابعی نظیر طول خطوط اصلی و تعداد واگن باری، تعداد لکوموتیو به اندازه کافی رشد نداشته و محدودیت در تعداد لکوموتیو فعال به یک گلوگاه بحرانی تبدیل شده است.
انشاءالله با تحقق ظرفیتهای قانونی پیشبینی شده در قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص تامین لکوموتیو و رفع این گلوگاه مهم، بزودی با افزایش تعداد لکوموتیو فعال، عملکرد حمل بار و در نتیجه بهرهوری واگن و خطوط ریلی نیز بهبود خواهد یافت.