03:09

1403/07/20

قطارهای مسافری توان پرداخت بدهی خود به راه آهن را ندارند

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های مسافری ریلی با اشاره به مشکلات این شرکت ها از ناتوانی آنها در پرداخت بدهی هایی که به راه آهن دارند، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تین نیوز،ناصر غفاری مدیرعامل شرکت مهتاب سیر جم در تشریح مشکلات سرمایه گذاری در بخش مسافری ریلی بیان کرد: شرکت تحت مسئولیت اینجانب تعهد دارد 30 واگن‌ را امسال بازسازی کند. وقتی مراجعه می‌کنم برای تسهیلات تبصره 18 با این که مدیران راه‌آهن همکاری خوبی انجام می‌دهند اما بانک با دیدن IRR شرکت من، متوجه می‌شود که بازدهی نداریم و ما را سرمی‌دواند! لازم به ذکر است که بانک برای ارائه تسهیلات، از ما تضمین ملکی می‌خواهد که نه تنها شرکت من که تقریبا هیچ شرکت ریلی دیگری هم چنین وثیقه‌ای ندارد.

غفاری بیان کرد: تورم هم موضوعی است که همه ما از آن تاثیر می‌پذیریم و جواب این سوال کاملا روشن است که اگر تسهیلات تبصره 18 سال قبل به من پرداخت می‌شد من چه تعداد واگن بازسازی می‌کردم و امسال چه تعداد می‌توانم بازسازی کنم؟ همه به خوبی می‌دانیم که بانک‌ها تمایل چندانی به ارائه تسهیلات به ما ندارند و واگن را هم به عنوان وثیقه نمی‌پذیرند. اراده‌ای خارج از راه‌آهن لازم است که به آنها تکلیف شود واگن‌های ما را به عنوان وثیقه قبول کنند. در مورد تسهیلات ماده 12 هم به رغم همکاری بسیار خوبی که مسئولان راه‌آهن داشتند، نتیجه و ثمری نداشته‌ایم.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های مسافری ریلی، ادامه داد: یک پرونده ما به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ارجاع شده و این سازمان از ما سند واگن خواسته است. راه آهن به این سازمان نامه زده که این واگن‌ها متعلق به شرکت مهتاب سیر جم است اما این سازمان اصرار دارد که باید سند واگن را ارائه کنید. اخذ سند هم به دست‌اندازهای خاص خود در شرکت راه‌آهن برخورد می‌کند. یعنی ابتدا باید بدهی های خود به راه آهن را پرداخت کنیم و پرداخت این بدهی‌ها هم علاوه بر بار مالی چرخه بروکراسی خاص خود را دارد که تاکنون موفق به انجام آن نشده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مهتاب سیر جم افزود: موضوع مهم دیگر بحث افزایش قیمت بلیت قطار است که ما می‌دانیم مدیرعامل راه‌آهن سال گذشته دفاع خوبی از افزایش قیمت در شورای عالی ترابری داشتند اما از این دفاع جانانه شما چه چیزی عاید شرکت‌های مسافری ریلی شد؟ چیزی که عاید ما شد 29 درصد بود که ما با این افزایش به هیچ یک از برنامه‌های خود نرسیدیم و حتی خجالت‌زده همکاران و پرسنل خود هستیم. حقوق یک مهماندار قطار، 11 الی 12 میلیون تومان است و روزی که ما حقوق پرداخت می‌کنیم یکی از آزاردهنده‌ترین روزهای ماه برای ما مدیران شرکت‌ها است چرا که از یک سو همین حقوق را با دشواری پرداخت می‌کنیم و از سوی دیگر می‌دانیم حقوقی که می‌پردازیم حداقل‌های پرسنل ما را هم تامین نمی‌کند.

وی اظهار کرد: بخش مسافری در بحث لوکوموتیو هم مشکلاتی دارد که مدیرعامل راه آهن دستور دادند تعداد لولکوموتیوهای ما در خردادماه کاهش پیدا کند و ما بابت این دستور تشکر می کنیم. خواهشمندم به این نکته توجه کنید که حتی اگر لوکوموتیوی به سیر نرود من باز هم باید حقوق پرسنلم را پرداخت کنم.

در موضوع لوکوموتیو، بدهی شرکت ها به راه آهن بابت لوکوموتیو هم چالش مهم دیگر ما است که خوشبختانه شنیدیم مدیرعامل راه‌آهن اظهار کردند شرکت‌ها توان پرداخت بدهی خود را ندارند. این نکته بسیار مهمی است که مدیرعامل راه آهن می‌داند شرکت‌ها نمی‌توانند بدهی لوکوموتیو خود به راه آهن را بدهند و اگر پول داشته باشند قطعا بدهی خود را خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *