به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تسنیم، محمدرضا انگشت باف در حاشیه بازدید نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از پروژه های قطار شهری قم گفت: قرارداد خط یک متروی قم در تاریخ 23 تیر سال 1390 به طول 14.8 کیلومتر با 14 ایستگاه منعقد شد، که بر این اساس قرار بود طی 5 سال اجرایی شده و پس از آن بهره برداری شود.
وی افزود: از جمله فعالیت هایی که در قم اتفاق افتاد این بود که تا سال 93 به جهت اینکه همزمان با پروژه مترو، پروژه منوریل هم در دست اجرا بود، دولت وقت اجازه صرف اعتبارات عمرانی برای خط مترو قم را نمی داد. چنانچه قرار بود مترو راه اندازی شود باید از منابع داخلی استان تأمین اعتبار می کردیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم بیان کرد: سال 93 با مساعدت شهردار وقت قم، مبلغ وام 500 میلیارد تومانی از بانک ها تخصیص داده شد و تأمین اعتبار خوبی شکل گرفت و دستگاه tvm فعال شد؛ توانستیم تونل مکانیزه را در سال 95 به اتمام برسانیم.
انگشت باف در بیان مهم ترین علت نرسیدن به زمانبندی درست اجرایی مترو قم عنوان کرد: بحث منابع مالی و قرارداد مترو یکی از مهم ترین دلایل اجرایی نشدن در زمان درست بود. ما در سال 95 موارد فنی خود را به شورای عالی فنی کشور اعلام و شرایط را شفاف تشریح کردیم. باتوجه به اینکه سال 92 / 93 منوریل در اولویت دولت قرار داشت، بنابراین این موضوع باعث شد در نهایت شورای عالی فنی در سال 96 در این پروژه ورود کرد و در مصوباتی که داد، آن را به دو مرحله تقسیم کرد.
وی تصریح کرد: مرحله اول از میدان مطهری تا ابتدای جاده جعفریه، با هدف اتصال مناطق کم برخوردار معصومیه و قلعه کامکار با میدان مطهری بود. مرحله دوم هم که درحال حاضر وارد عملیات اجرایی شده ایم، از میدان مطهری تا جمکران است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم گفت: در مصوبه شورای عالی فنی در سال 96 هدفگذاری شد که ما باید به جهت محدودیت منابع، مرحله اول را تا سال 1402 تکمیل کنیم. مطابق با مصوبه شورا توجه از خط دو و مرحله B برداشته شد و ما ناگزیر بر اساس تصمیمات شورای عالی فنی کار را پیش بردیم.
انگشت باف درباره تدابیر تأمین واگن و منابع و تسهیلات آن گفت: متولی واگن در کشور وزارت کشور است و طبق قرارداد، تعهد واگن بر عهده وزارت کشور و دولت است. ما در سال 97 یک مصوبه از هیئت وزیران اخذ کردیم که بنا شد، واگن های متروی قم را بر اساس قرادادی که وزارت کشور تا سقف 25 درصد دارد تأمین کنند.
وی افزود: قرارداد 630 واگن تهران و قرارداد 799 واگن تمام شهرها را وزارت کشور عهده دار است . طبیعتا کارفرمای قرارداد تأمین واگن ما در استان قم هم وزارت کشور است. ما سال 97 مصوبه ای که از هئیت وزیران اخذ کردیم و قرار شد از این ظرفیت استفاده کنیم، بر این اساس مقرر شد که مبلغ 70 میلیون یورو و به طور کامل از اعتبارات دولتی واگن های مترو قم تأمین شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم بیان کرد: متأسفانه به جهت بروکراسی و تغییر دولت ، قرارداد در آبان سال 1401 توسط وزارت کشور به طرف خارجی ابلاغ شد. مجدد در حال پیگیری هستیم. باید در سازمان برنامه ریزی وزارت کشور یکسری از اصلاحات قراردادی، مجوزی اتفاق می افتاد. به همین واسطه منجر به این شد که قسط اول پیش پرداخت قرارداد توسط وزارت کشور به شرکت چینی پرداخت نشود.
وی خاطرنشان کرد: ما سال گذشته در جلسات متعدد فشرده دوماهه ای با موضوع مدیریتی و کارشناسی به صورت برخط با نفرات خارجی داشتیم و طراحی واگن ها را تصویب کردیم. مبحث قسط اول پیش پرداخت خارج از اراده ی سازمان قطار شهری استان است و دوستان وزارت کشور باید پیگیری های لازم را انجام می دادند. طی تلاش های انجام شده در 27 مردادماه 1403 مجوز ماده 62 واگن های متروی قم صادر شد.
انگشت باف عنوان کرد: بر این اساس ما باید بلافاصله قرارداد 3 جانبه با بانک مرکزی را انجام دهیم. احتمالا ظرف 3 ماه آینده می توانیم کار را به مرحله ای برسانیم که دولت بتواند قسط اول پیش پرداخت را به طرف چینی بدهد، تا شرکت چینی هم واگن ها را بسازد و در بازده زمانی 6 تا 8 ماهه به قم تحویل دهد
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم گفت: ما در 2 بخش به کمک دولت احتیاج داریم؛ اول اعطای مجوزهای عقب افتاده مانند ماده 62 که 10 ماه در سازمان برنامه مانده بود. دوم باتوجه به اینکه در خرداد سال 1402 اوراق مشارکت مترو قم رشد 3 برابری داشته است ما برای وصول آن نیاز به مساعدت دولت داریم.
وی تصریح کرد: فاز نخست خط اول به طول 6 کیلومتر با دو ایستگاه مسافری و 4 ایستگاه عبوری اجرایی شده است و هم اکنون پیشرفت این فاز 97 درصد است.
انگشت باف با بیان اینکه در فاز نخست دیگر نیازی به بسته های تجهیزاتی نداریم، افزود: اگر واگن تحویل پروژه مترو قم شود ظرف یک ماه این آمادگی وجود دارد که مراحل تست و آغاز مسافرگیری انجام شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری، مراحل اجرایی فاز دوم خط اول را مورد توجه قرارداد و گفت: اواسط سال گذشته برنامه ریزی های اتصال فاز نخست به مسجد مقدس جمکران انجام و قرارداد اجرای تونل سنتی به طول 2 کیلومتر انجام و در حال حاضر حدود 100 متر حفاری توسط پیمانکار انجام شده است.
انگشت باف، با تاکید بر اینکه فاز دوم با 3 ایستگاه مسافری و 5 ایستگاه عبوری پیش بینی شده است، گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده و به شرط تأمین منابع مالی، امکان اتمام فاز دوم در مدت 4 سال وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: امسال هزینه پروژه های قطار شهری قم 2 هزار و 700 میلیارد تومان بوده که 2 هزار و 500 میلیارد تومان آن از طریق اوراق مشارکت پیش بینی شده است و در سال آینده هم به 4 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.