وزیر راه و شهرسازی بندر چابهار را دارای نقشی راهبردی در شاخه شرقی کریدور شمال جنوب دانست و اظهار امیدواری کرد راه آهن چابهار زاهدان در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد تا بتوان کالاهای موجود در بندر چابهار را از طریق این خط به نقاط شمالی کشور ارسال کرد.
به گزارش تین نیوز، مهرداد بذرپاش این مطلب را 24 اردیبهشت ماه 1403 پس از آیین امضای قرارداد تجهیز و بهرهبرداری از پایانههای کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند در یک نشست خبری بیان کرد.
وی در خصوص نقش بندر چابهار در کریدور شمال جنوب، گفت: بندر چابهار نقشی بسیار راهبردی در شاخه شرقی کریدور شمال جنوب دارد و میتواند به نقاط مختلف دسترسی پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این بندر کشورها و شهرهای مختلفی را میتواند از طریق خطوط جادهای و ریلی در دسترس قرار دهد و بر همین اساس نقشی بسیار راهبردی در کریدور شمال جنوب به ویژه شاخه شرقی آن دارد.
بذرپاش افزود: تکمیل راه آهن چابهار زاهدان میتواند بخش ریلی را در این منطقه در خدمت ترانزیت قرار دهد که امیدواریم این خط در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد تا بتوان کالاهای موجود در بندر چابهار را از طریق این خط به نقاط شمالی کشور ارسال کرد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در خصوص میزان سرمایه گذاری در این بندر گفت: در مجموع برای تامین مالی تاکنون عدد ۳۷۰ میلیون دلار توافق شده است و امیدواریم این عدد افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: امیدواریم با توسعه بندر چابهار میزان ترانزیت از این بندر به صورت جدی افزایش پیدا کند و با وجود این که اکنون بیشتر ترانزیت کشور از بندر شهید رجایی صورت میگیرد، برنامههایی در دست اجرا داریم که میزان ترانزیت از بندر چابهار را به صورت جدی افزایش دهیم که رشد ۱۵۴ درصدی ترانزیت از خط کانتینری ایران و چین و هند، میتواند گواهی بر این امر باشد.
بذرپاش ادامه داد: این یک شروع است برای روابط بیش از پیش بین دو کشور و امیدواریم با این قرارداد شاهد توسعه روابط ایران و هند باشیم.