01:42

1403/07/15

پارادوکس سوخت یارانه‌ای ایرلاین‌های داخلی در پروازهای خارجی

درحالی رئیس سازمان هواپیمایی از تحویل سوخت با نرخ آزاد به ایرلاین‌های داخلی در پروازهای خارجی خبر داده که معاون وزیر راه گفت:‌سوخت ۶۰۰ تومانی برای پروازهای خارجی به ایرلاین‌ها تحویل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تسنیم، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری صبح دیروز در پاسخ به این پرسش که پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قیمت سوخت تحویلی به شرکت‌های هواپیمایی چه تغییری می‌کند به تسنیم گفته بود: پیشنهاد آزادسازی نرخ سوخت تحویلی به ایرلاین ها در مسیرهای پروازی داخلی به دولت رفته و در کمیسیون های تخصصی در حال بررسی است.

محمدی‌بخش افزود: قیمت سوخت جت بخش بار، مراکز آموزشی، هلی‌کوپتری آزاد محاسبه می‌شود. تنها سوخت پروازهای داخلی ایرلاین‌های ایرانی با قیمت 600 تومان عرضه خواهد شد.

محمدی‌بخش با بیان این‌که نرخ سوخت ایرلاین‌های خارجی آزاد است، افزود: اگر اینها را تفکیک کنیم عدد شرکت‌های هواپیمایی مشخص است. برای ایرلاین‌های داخلی نیز دولت پیشنهاد آزادسازی قیمت سوخت را مطرح کرده است.

وی در خصوص نرخ تعیین شده برای سوخت ایرلای‌های داخلی گفت: قیمت را سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت مشخص کرده‌اند و سازمان هواپیمایی دخل و تصرفی در آن ندارد. بر این اساس هر نرخی هم دولت اعلام کند، اجرا می‌شود.

این در حالی است که چند ساعت بعد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اعلام پرداخت یارانه 25 هزار میلیارد تومانی سوخت به ایرلاین‌های داخلی گفت: در مذاکرات مربوط به تعیین سازوکارهای تعیین قیمت بلیت، به قیمت یک ساعت پرواز به ازای یک صندلی در کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای اشاره می‌شود.

هادیانفر ادامه داد: در حالی که نمایندگان بخش خصوصی در دادنامه منجر به صدور رأی فوق، به شرایطی نظیر سوخت ارزان کشور که به ازای هر لیتر 600 تومان است که در این شرایط سخت توسط دولت تأمین و در اختیار شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای سفرهای داخلی و خارجی قرار می‌دهند و سایر بسته‌های حمایتی به نرخ ارز نیمایی و سایر یارانه‌ها که بدین شکل به آنها پرداخت می‌شود و مزیت‌های دیگری که دولت در اختیارشان قرار می‌دهد اشاره‌ای ندارند.

وی افزود: با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که سالانه حداقل 25 هزار میلیارد تومان هزینه یارانه سوخت از سوی دولت به همین شرکت‌ها پرداخت می‌شود که اساس این پرداخت‌ها جهت کنترل و کاهش نرخ بلیت پروازهای داخلی است، در حالیکه ایرلاین‌ها برای پروازهای خارجی که مشمول نرخ‌گذاری نیستند و با این‌ وجود از همین سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کنند که این مسئله می‌تواند سود سرشاری را برایشان ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *