به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تجارت نیوز، «از پس قسط های ۲۰ میلیونی تاکسی بر نمی یاییم، موعد چک هایمان رسیده و پول نداریم» این ها فقط بخشی از گلایه رانندگان تاکسی برقی است که امروز برای بار دوم مقابل شورای شهر تهران تجمع کرده اند.
رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران شادی مالکی می گوید که «دولت باید ۴۰۰ میلیون یارانه به تاکسی های برقی بدهد که تا این لحظه نداده است.»
قرارداد خرید ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی سال گذشته بسته شد. فعلاً ۱۷۱ دستگاه تاکسی برقی فعالیت خود را به صورت گردشی در پایتخت آغاز کرده اند.
به گفته مدیران شهری قیمت تمام شده تاکسی های برقی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. رانندگان برای خرید این خودرو ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات از شهرداری و ۳۰۰ میلیون وام هم از خودروساز می گیرند و دولت هم باید ۴۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض کند و آورده تاکسیران هم خودروی فرسوده است، اما اقساط بالا و عدم کمک دولت باعث اعتراض رانندگان شده است.
علاوه بر عدم پرداخت یارانه دولتی، یکی دیگر از مشکلات تعداد کم دستگاه های شارژ است که باعث شده رانندگان ساعت های طولانی در صف بمانند.
کارشناس مسائل شهری حمید یاری با بیان اینکه قانوناً تاکسیران باید «بر اساس پیمایش یارانه دولتی دریافت کند» می گوید که شهرداری اگر خودروی داخلی می خرید، دیگر دچار مشکل یارانه و شارژ نبود.
در مقابل کارشناس مسائل شهری دیگر محمد کریم نیا با اشاره به اینکه خودروسازان داخلی به وعده خود در حمل ونقل عمومی عمل نکرده اند، می گوید که هزینه های خودرو های برقی بالاست و اگر دولت بخواهد بر اساس پیمایش یارانه دهد، حدود ۲ سال طول می کشد و «راننده وقتی پول را دریافت می کند، باید صرف هزینه تعویض باطری کند.»
کارشناسان می گویند که دولت باید زودتر نسبت به پرداخت یارانه خودرو های برقی اقدام کرده و ماده ۱۲ (صرفه جویی در مصرف سوخت) مصوبه شورای اقتصاد را اجرایی کند. باتوجه به اینکه بر اساس قانون ۱۰ هزار خودروی برقی می تواند از یارانه استفاده کند، دولت در حال حاضر یارانه حتی کمتر از یک درصد این خودرو ها را هم نداده است.