13:54

1403/02/01

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی گندم فارس

اولین برداشت خوشه‌های طلایی گندم استان فارس از مزارع شهرستان مُهر آغاز شد.

یوسف صفری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: نخستین برداشت گندم آبی در استان فارس از مزارع بخش مرکزی شهرستان مهر آغاز شده است.

به گفته او امسال کشاورزان شهرستان مُهر بیش از هشت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خود در بخش‌های مرکزی، وراوی، گله دار و اسیر را به کشت گندم آبی اختصاص داده اند.

صفری گفت: برداشت گندم در حال حاضر با ۲۰ دستگاه کمباین در حال انجام است که در هفته آینده و زمان اوج برداشت گندم در این شهرستان تعداد کمباین‌ها به ۸۰ دستگاه افزایش می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: پیش بینی می‌شود امسال کشاورزان شهرستان مُهر بیش از ۲۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود را تحویل مراکز خرید گندم تعاون روستایی وراوی، گله دار، دارالمیزان و بخش خصوصی چهارفصل خواجه مراد و کارخانه آرد لامرد دهند.

برداشت محصول گندم در شهرستان گرمسیری مهر تا نیمه اول خرداد ماه ادامه دارد.

در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، سطح زیرکشت محصول گندم اعم از آبی و دیم در فارس حدود ۳۹۰ هزار هکتار و حجم کل گندم برداشت شده نیز حدود ۴۰۰ هزار تن اعلام شده بود.

به واسطه رونق اقتصاد کشاورزی و وسعت مزارع، استان فارس با حدود ۳۵۰۰ دستگاه دارای بیشترین تعداد کمباین در کشور بوده است، این تجهیزات علاوه بر انجام کار برداشت غلات فارس، به کشاورزان سایر استان‌ها نیز در برداشت محصول کمک می‌کنند.

براساس اعلام دستگاه‌های مسئول سال زراعی گذشته به دلیل تداوم خشکسالی و کمبود بارش، شاهد افت ۱۵ درصدی در تولید محصول گندم بودیم و برآورد‌ها حجم خرید گندم تضمینی را حدود ۸۵۰ هزار تن تعیین کرده بود؛ امسال، اما هنوز میزان قطعی سطح زیرکشت و پیش بینی محصول تولیدی گندم رسما اعلام نشده است، اما با توجه به افزایش قابل توجه قیمت خرید تضمینی، پیش‌بینی می‌شود که حجم گندم خریداری شده از کشاورزان بیشتر از سال گذشته باشد.

زمان آغاز برداشت محصول گندم در استان فارس همه سال از نیمه فروردین آغاز می‌شود و تا اواخر مردادماه، ادامه دارد؛ این گستره زمانی به دلیل جغرافیای وسیع و متنوع و چهارفصل این استان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *