13:05

1403/09/01

برای توسعه استان گلستان، راه آهن مرزی اینچه برون به کریدور شمال جنوب متصل شود

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تسریع در تکمیل زیرساخت های منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون و اتصال راه آهن این ناحیه مرزی به کریدور شمال به جنوب از مسیر اینچه برون – گنبدکاووس – آزادشهر – شاهرود به توسعه همه جانبه استان گلستان به خصوص بخش اقتصادی آن شتاب می دهد.

به گزارش پایگاه خبری ایران‌ناوگان، «غلامعلی کوهساری» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تکمیل زیرساخت های منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون و اتصال راه آهن این ناحیه مرزی به کریدور شمال به جنوب از مسیر اینچه برون – گنبدکاووس – آزادشهر – شاهرود به توسعه همه جانبه استان گلستان به خصوص بخش اقتصادی آن شتاب می دهد، اظهار کرد: استان گلستان با وجود ظرفیت های خوبی که در بخش های گوناگون از جمله کشاورزی، گردشگری، صنعتی و دریایی و نیز موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کشورهای آسیای میانه دارد، در بخش اقتصادی ضعیف مانده است.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت های متنوع گلستان برای توسعه همه جانبه بالاخص درحوزه اقتصادی، یادآور شد: منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون که از سال ۱۳۹۳ بحث آن مطرح بود و پس از چند بار تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی و رفت و برگشت بین شورای نگهبان و این نهاد قانونگذار، در نهایت ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

کوهساری اضافه کرد: با این حال اساسنامه منطقه آزاد تجاری اینچه برون با پیگیری مدیران ارشد گلستان و تلاش دولت سیزدهم و بازدید از نزدیک آیت الله رییسی از این منطقه مرزی طی سفر استانی ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ به این استان شمالی، ۱۷ دیماه ۱۴۰۱ به تصویب شورای نگهبان رسید و عملا روند انجام فعالیت ها اجرایی و زیرساخت های این پروژه بزرگ آغاز شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تسریع در ایجاد و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز منطقه آزاد تجاری – صنعتی بسیار اهمیت دارد زیرا با آغاز به کار این منطقه بخش قابل توجهی از مشکل اقتصادی و اشتغال استان گلستان رفع خواهد شد.

کوهساری با قدردانی از تلاش های مجموعه مدیران ارشد گلستان و دولت سیزدهم، گفت: پیگیری تخصیص اعتبارات مناسب برای ایجاد زیرساخت های منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون باید در سفر دوم رییس جمهور و هیات دولت به این استان مدنظر مدیران قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهور وقت و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پس از بررسی های لازم در ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ با ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون موافقت کرد با این حال اساسنامه این منطقه آزاد با پیگیری مدیران گلستان و همراهی دولت سیزدهم ۱۷ دی ۱۴۰۱ به تصویب شورای نگهبان رسید و در ادامه فرایند انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن انجام شد.
ضرورت تسریع اتصال راه آهن اینچه برون به کریدور شمال – جنوب

نماینده مردم ۲ شهرستان رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین بامهم دانستن تکمیل خطوط ریلی استان گلستان و اتصال آن به کریدور شمال به جنوب گفت: راه آهن سراسری شمال به جنوب از خطوط ریلی بسیار حایز اهمیت در اقتصاد جمهوری اسلامی بالاخص ترانزیت کالا از روسیه و کشورهای همسایه شمالی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

کوهساری افزود: اگر خط راه آهن بین المللی اینچه برون گلستان هم به خط ریلی کردیدور شمال به جنوب متصل شود، در تزانزیت کالا از کشورهای واقع در شرق دریای خزر و شرق آسیا بالاخص چین به اروپا و کشورهای غرب آسیا و حاشیه خلیج فارس نقش اساسی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: تسریع در ساخت خط ریلی اینچه برون – گنبدکاووس – آزادشهر – شاهرود که به اعتقاد کارشناسان مسیر کوتاه و به صرفه می باشد، کمک بزرگی به توسعه اقتصادی استان گلستان خواهد کرد.

کوهساری بابیان اینکه درحال حاضر مدت زمان تزانریت دریایی کشورهای مبدا و مقصد اشاره شده ۵۹ روز است اما این زمان از طریق کریدور شمال به جنوب به ۱۳ روز کاهش می یابد، ادامه داد: درصورت تسریع در احداث خط ریلی اینچه برون – گنبدکاووس – آزادشهر – شاهرود، می توان از مزایای قابل توجه اقتصادی و اشتغال این طرح به نحو احسن استفاده کرد.

کوهساری همچنین خواستار اجرایی شدن پروژه احداث خط ریلی مسافربری «گرگان – گنبدکاووس – بجنورد – مشهد» شد و اظهارداشت: این پروژه نیز که از مطالبات چند دهه ای مردم گلستان بالاخص نواحی شرقی آن است در توسعه استان و تردد ایمن مسافران بویژه زائران بارگاه منور رضوی بسیار موثر خواهد بود.

وی پیشناد داد: احداث این خط ریلی هم در سفر دوم رییس جمهور و اعضای هیات دولت به گلستان مورد توجه و تخصیص اعتبار قرار گیرد.

بنا بر این گزارش، اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *