04:14

1403/06/18

بیش از پنج هزار میلیارد تومان برای ساخت قطعه دوم آزاد راه تهران- شمال هزینه شد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت :‌ پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت باند غربی قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال هزینه شد.

به گزارش پایگاه خبری‌ ایران‌ناوگان، «خیرالله خادمی» مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : یکی از قطعات سخت و کلیدی آزاد راه تهران- شمال که طول مسیر رفت ۲۲ کیلومتری است و اکنون بعد از ساخت قطعه یک این آزادراه در سال ۱۳۹۹ تا امروز به همت مهندسان ایرانی ساخته شد.

وی ادامه داد: ۸۶ درصد از مسیر این راه تونل و پل تشکیل می دهد و با بهره برداری آن شهرستانک به پل زنگوله در مازندران متصل می شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت:‌پس از تکمیل قطعه دو که باساخت مسیر برگشت انجام می شود قطعه سوم این آزادراه حد فاصل پل زنگوله تا سه راهی دشت نظیر در مرزن‌آباد به طول ۴۷ کیلومتر به قطعه چهارم متصل می شود

وی ادامه داد :‌ قطعه چهارم در سال ۱۳۹۲ از مرزن آبان به چالوس به بهره برداری رسید.

پیشتر سید محمود حسینی پور در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که آیت الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور روز پنجشنبه در ادامه افتتاح قطعه دوم، قطعه سوم آزادراه تهران – شمال که یکی از ابر پروژه های راهداری کشور محسوب می شود، را کلنگ زنی خواهد کرد.

وی اظهارداشت: قطعه سوم در مقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگی خاص مهندسی بسیار مهم بوده که از طریق سرمایه گذاری کشور چین که به تازگی توافق آن بین مسوولان دو کشور انجام شده است به اجرا در خواهد آمد.

وی با بیان این که بعد از آزادراه تهران – شمال، افتتاح آزاد راه قایم شهر به ساری و کلنگ زنی آزاد راه چالوس – رامسر را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه های آزادراهی تحولات بزرگی در مازندران از منظر کریدور شمال – جنوب که رییس جمهور دستور فعال شدن آن را داده است اتفاق خواهد افتاد.

مقام عالی دولت در مازندران ادامه داد : این فعالیت ها در حوزه های راه های زمینی، آزادراهی و هوایی در راستای فراهم شدن زیرساخت های کریدور شمال – جنوب است که با همت جهادی دولت سیزدهم صورت گرفته است.

وی تصریح کرد : البته در حوزه ریلی نیز برنامه های در دست اقدام داریم که در آینده نزدیک به سمع و نظر مردم ولایتمدار استان مازندران خواهیم رساند.

حسینی پور نوری با اشاره به آزاد راه چالوس – رامسر اضافه کرد : این آزادراه به طول ۷۹ کیلومتر در امتداد آزادراه تهران – شمال بوده که این مهم به تازگی با همت معاون اول رییس جمهور نهایی شده که ۹ بانک داخلی برای آن کنسرسیومی تشکیل دادند که ۴۹ سرمایه گذار این پروژه ملی را و بقیه بخش خصوصی بر عهده خواهند گرفت.

قطعه جدید آزادراه تهران- شمال به طول ۱۶.۵ کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است به عنوان اولین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲، فردا پنجشنبه با حضور رییس جمهور افتتاح خواهد شد.

این قطعه شامل بیشترین حجم تونل و پل در یک پروژه است به نحوی که ۸۶ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی‌های فنی در ساخت یک آزادراه است.

تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و با افتتاح ۱۶.۵ کیلومتر از باقی مانده محور، مسیر ۲۲ کیلومتری باند رفت در منطقه ۲ آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل می‌شود.

با افتتاح این مسیر استان البرز به مازندران متصل می‌شود و اولین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران رخ خواهد داد.

قطعه سوم آزادراه تهران – شمال از پل زنگوله شروع می شود تا منطقه دوآب در حوزه استحفاظی استان مازندران ادامه دارد.

هم اکنون طول شبکه آزادراهی کشور ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر است و برنامه ریزی شده تا ۱۰ هزار کیلومتر دیگر به آن افزوده شود که از این میزان ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *