01:18

1403/02/07

تمام نکاتی که باید در مورد پیش فروش ایران خودرو و سایپا بدانید

به نظر می رسد پس از دو هفته پیش فروش ایران خودرو و پیش فروش سایپا از هفته آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش ایران ناوگان به نقل از جهان صنعت نیوز، طی دو هفته گذشته قرار بود پیش فروش سایپا و پیش فروش ایران خودرو بدون قرعه کشی برگزار شود. با این وجود در این مدت خبری از آغاز طرح پیش فروش خودرو بدون قرعه کشی نبود.

آنگونه که وزارت صمت اعلام کرده است، قرعه کشی خودرو در این مرحله پایان می یابد. قرار است در این طرح حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو عرضه شود.

در این شرایط امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت ضمن اعلام زمان آغاز پیش فروش بزرگ خودرو، جزئیات این طرح را بیان کرد.

مهلت افتتاح حساب وکالتی با موجودی ۱۰۰ میلیون تومان

امید قالیباف اظهار داشت:‌ متقاضیان خرید خودرو بدون قرعه کشی از روز شنبه ۲۰ اسفند تا سه شنبه ۲۳  اسفند فرصت دارند حساب شخصی وکالتی ایجاد کنند.

این حساب وکالتی باید به نام سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان باشد.

بانک هایی که امکان ایجاد حساب وکالتی دارند تا این لحظه عبارتند از: ‌رسالت، آینده، اقتصادنوین، ایران زمین، گردشگری، سینا، شهر، مهر ایران، کشاورزی، پست بانک، سرمایه، تجارت و ملت.

اما این فهرست در حال تکمیل است و فهرست نهایی روز شنبه در سامانه ذکر شده اعلام خواهد شد.

متقاضیان پیش فروش سایپا و پیش فروش ایران خودرو باید مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود داشته باشند.

تاریخ پیش فروش سایپا و پیش فروش ایران خودرو

آنگونه که سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده پس از واریز وجه حساب های وکالتی متقاضیان بررسی می شود.

پس از آن و در مرحله دوم متقاضیان خرید پیش فروش سایپا و پیش فروش ایران خودرو باید از تاریخ ۲۶ اسفند لغایت ۲۸ اسفند به سامانه خرید خودرو مراجعه کنند.

متقاضیان با مراجعه به سامانه یکپارچه فروش خودرو به نشانی  www.esalecar.ir می توانند نسبت به انتخاب خودرو اقدام نمایند.

قرعه کشی در پیش فروش ایران خودرو و سایپا برای اولویت بندی!

مشاور وزیر صمت گفت: بلافاصله پس از پایان ثبت نام اولویت ‌بندی متقاضیان پیش فروش ایران خودرو و سایپا انجام می‌شود.

در این مرحله با توجه به برنامه تولید، زمان تحویل خودروها به متقاضیان بر اساس اولویت اعلام می شود. به بیان دیگر، با توجه به حجم متقضیان و برنامه تولید هر خودرو در سال آینده،‌ زمان تحویل بر اساس اولویت تعیین خواهد شد.

۱۰۰ میلیون تومان تا پایان فروردین بلوکه می شود

آنگونه که سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است، ‌مرحله اعلام زمان تحویل خودرو تا پایان فروردین ماه سال آینده به طول خواهد انجامید.

نکته جالب توجه این است که تا این زمان،‌ ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی متقاضیان پیش فروش ایران خودرو و پیش فروش سایپا بلوکه خواهد ماند!

پول افراد متقاضی با تحویل سه ماه بلوکه می ماند

قالیباف در بخش دیگری برداشت وجه افراد متقاضی پیش فروش سایپا و پیش فروش ایران خودرو پرداخت.

آنگونه که سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده، چنانچه زمان تحویل خودرو بیش از ۳ ماه باشد، افراد می‌توانند نسبت به رفع انسداد (‌با حفظ نوبت) اقدام کند.

سپس براساس فراخوان خودروساز منطبق با لیست انتظار هر محصول در خصوص قطعی نمودن ثبت نام اقدام کند.

متقاضیان پیش فروش ایران خودرو و سایپا خودروهای خود را با قیمت جدید تحویل می گیرند

آخرین مرحله خرید خودرو در پیش فروش ایران خودرو و پیش فروش سایپا با سازوکار جدید، تکمیل وجه است. البته باید توجه داشته باشید که خودروها با قیمت های جدید فروخته خواهند شد.

مشاور وزیر صمت در این خصوص گفت: خریداران خودرو توجه داشته باشند قیمت روز خودرو در زمان تحویل‌ و مطابق دستورالعمل شورای رقابت خواهد بود. کسانی که صرفاً با هدف کسب درآمد قصد ثبت نام دارند باید خطر بالای این کار را در نظر بگیرند.

افزایش قابل توجه قمیت خودرو با شیوه جدید قیمت گذاری

پیشتر محمود دودانگه، نایب رییس شورای رقابت دو مبنا را برای تعیین قیمت خودرو اعلام کرده است.

یکی از مبانی دستورالعمل سازمان حمایت بوده که بر مبنای هزینه تمام شده است.

مبنای دوم قیمت پایه رقابتی است که بر اساس آن رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخل از منظر معیارهای مختلف سنجیده می‌شود. بر اساس این رویکرد سه خودروی خارجی هم رده و مشابه هر یک از خودروهای تولید داخل انتخاب می شوند. این قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل می شود.

سپس قیمت خودرو بر مبنای خودروهای مشابه خارجی نیز با قیمت محاسباتی سازمان حمایت مقایسه می‌شود. پس از آن خودروهای داخلی درجه‌بندی شده و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند.

متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب می‌شود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص می‌شود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبتنا قرار دهد. این فرآیند شامل همه خودروهای داخلی می‌شود.

آنگونه که برخی گزارش ها حکایت دارند، قیمت کارخانه ای خودروها با شیوه جدید قیمت گذاری افزایش بین ۳۰ تا ۸۰ درصد را تجربه خواهند کرد.

بنابراین متقاضیان خرید خودرو در پیش فروش ایران خودرو و سایپا در نظر داشته باشند که قیمت های جدید احتمالا افزایش قابل توجهی نسبت به قیمت های کنونی پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *