20:44

1403/01/31

ثبت نام برای خودروهای وارداتی تا فردا ادامه دارد

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت معدن و تجارت از انجام ۵۱ هزار ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی تا شب گذشته خبر داد و گفت: ثبت‌نام تا ساعت ۱۸ فردا ادامه دارد و فعلا تمدید نمی‌شود.

به گزارش ایران ناوگان به نقل از جهان صنعت نیوز، “مهدی ضیغمی” امروز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این تعداد ثبت‌نام انجام شده به‌معنای ثبت‌نام واقعی نیست و معرفی افراد پس از پایان فرآیند ثبت‌ نام و انجام بررسی‌های لازم اعلام می‌شود.

وی گفت: تاکنون ۲۶ بانک در این طرح شرکت کرده‌اند و به بانکها اعلام کردیم که به درخواست مردم برای آنان حساب کوتاه‌مدت باز کنند تا سود به آنها تعلق بگیرد.

ضیغمی ادامه‌ داد: ثبت نام تا ساعت ۱۸ فردا (پنجشنبه) ادامه خواهد داشت و فعلا تصمیمی برای تمدید ثبت‌نام گرفته نشده است.

وی با اشاره به ۵۰۰ میلیون تومانی که در حساب افراد مسدود می‌شود، بیان داشت: این رقم مطابق اعلام و شرایط شورای رقابت مبنی بر دریافت حداقل ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبت‌نامی است و در عمل میانگین رو به پایینی از قیمت خودروها را اعلام کردیم.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت ادامه‌داد: قیمت علی‌الحساب خودروها تا حد زیادی مشخص است، یعنی سود قطعی است و قیمت را سازمان حمایت مشخص می‌کند، اما در ادوار گذشته واردکنندگان بر اساس شرایط و سودی که خود تعیین می کردند، به تعیین قیمت می‌پرداختند.

وی اظهارداشت: نرخ ETS در زمان ترخیص خودرو مهم است، باید همه هزینه‌ها مشخص باشد تا مردم و واردکنندگان متضرر نشوند و به همین دلیل است که قیمت نهایی مشخص نیست.

ضیغمی اظهار داشت: بخشی از هزینه‌های واردات خودرو مربوط به قیمت خودروها است که از کمتر از ۱۰ هزار یورو تا ۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو است.

وی گفت: در طرح حاضر، پس از استعلام گیری از دستگاه‌های ذیربط، عرضه خودروها آغاز می شود و شرط عرضه نیز این است که خودروها باید از استانداردهای لازم برخوردار بوده، استاندارد محیط زیستی داشته باشند و قیمت پایه آنها در کمیته ارزش گمرک به تصویب رسیده باشد.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح‌کرد: پولی که واردکننده بابت واردات خودرو پرداخته است، ارز آن تعیین شده و قیمت آن مشخص است. یعنی با نوسان نرخ ارز قیمت خودرو تغییر نمی کند.

وی خاطرنشان‌کرد: نرخ ارز در موضوع واردات خودرو، نرخ تالار مبادله ارز و طلا یا همان تالار دوم است.

ضیغمی تصریح‌کرد: تاکنون شرکت سایپا تنها شرکتی بوده که همه شرایط لازم برای واردات را احراز کرده و دو خودروی چانگان CS۳۵ پلاس و CS۵۵ آن عرضه خواهد شد.

وی ادامه‌داد: هیوندای النترا نیز مجوز استاندارد و مجوز زیست محیطی را دریافت کرده و در حال رایزنی با کمیته ارزش گمرک برای مشخص شدن موضوع قیمت پایه آن هستیم، همچنین برند فیات نیز در حال طی کردن فرآیند مربوطه است.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: پس از پایان فرآیند ثبت نام بتوانیم پنج خودرو از سه برند را همزمان عرضه کنیم.

وی اظهار داشت: تا امروز یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده و تعداد زیادی خودرو نیز در بنادر مقصد یا روی آب در حال انتقال به بنادر کشور است.

ضیغمی بیان‌داشت: به دلیل صیانت از حقوق مردم و واردکنندگان، اسامی برخی برندها را اعلام نمی‌کنیم.

وی تصریح‌کرد:‌ به‌جز خودروهای آمریکایی و فرانسوی که ممنوعیت واردات دارند، وزارت صمت هیچ محدودیتی برای واردات ندارد مگر اینکه دستوری به این وزارتخانه ابلاغ شود.

این مقام مسوول وزارت صمت با بیان اینکه تقریبا از همه برندها به جز خودروسازانی که ممنوعیت دارند درخواست واصل شده، خاطرنشان‌کرد:‌ تاکنون ۳۳ درخواست از ۳۳ شرکت به وزارت صمت ارائه شده که تقریبا همه آنها بیش از یک برند را درخواست کرده بودند.

وی افزود: تاکنون بیش از ۲۰ شرکت توانسته‌اند فرآیندها را طی کرده و مجوزها را اخذ کنند و ثبت سفارش از ۱۰ شرکت تا امروز انجام شده است که تا پیش از آغاز سال جدید احتمالا به ۱۵ شرکت خواهد رسید.

ضیغمی گفت: تاکنون ۹۵ هزار درخواست ثبت سفارش انجام شده است.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی همکاری بسیار خبوی در موضوع تخصیص ارز داشته است و در این زمینه از ارزهای رفع تعهد شده استفاده شده و هیچ فشاری به منابع ارزی کشور وارد نمی‌شود.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: حتی یک ریال از پول مردم برای واردات خودرو در این مرحله استفاده نمی‌شود و کل پول واردات را واردکننده از حساب خودش که ارز آن را تامین کرده، پرداخت می‌کند. بر این اساس افراد پس از عقد قرارداد، بخشی از پولی را می‌دهند که قبلا پرداخت شده بود.

وی تاکید کرد: مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب افراد باقی می‌ماند و به جز دو تا سه روزی که برای بررسی فرآیندها و قرعه‌کشی زمان می‌برد، هر زمان که اراده کنند می‌توانند آن را برداشت کنند؛ بر این اساس نگرانی از اینکه دولت بخواهد این پول‌ها را برداشت کند بی اساس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *