06:52

1403/01/30

ماهواره نور ۲ به صورت سالم به مدار تزریق شده است

فرمانده فضایی سپاه گفت: بر اساس آخرین گزارشی که از مرکز کنترل ماهواره دریافت کردیم، ماهواره نور ۲ هم‌اکنون از جنوب ایران از دریای عمان در حال حرکت به سمت شمال ایران است

سردار جعفرآبادی فرمانده فضایی سپاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره پرتاب ماهوار نور ۲ به سوالات زیر پاسخ داد:

آیا با حضور ماهواره بر نور ۲ ماموریت ماهواره بر نور یک به پایان می‌رسد؟

نور یک فراتر از انتظار ما عمل کرد، پیش بینی می‌کردیم در طول یک سال عملیاتی باشد، اما قریب به دو سال است که ماهواره پرتاب شده و همچنان عملیاتی است و ما روزانه با آن ارتباط داریم، سیگنال‌هایی که جمع‌آوری می‌شود در ایستگاه‌های زمینی تخلیه می‌شود.

دومین ماهواره نظامی ایران با نام نور ۲ دیروز توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شد.

حدود هفت یا هشت و یا نهایت ده ماه آینده ماهواره در مدار است و پس از آن از مدار خارج می‌شود، در ماه‌های آتی نیز از هر دو استفاده خواهیم کرد.

نور ۲ که ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفت.

پرتابگر قاصد چه ویژگی‌هایی دارد؟

اصول طراحی قاصد بر مبنای موتورهای سوخت جامد است ، در حال حاضر موتور اول سوخت مایع دارپ و موتور دوم و سوم جامد است ولی در آینده موتور اول هم تبدیل به سوخت جامد خواهد شد.

خاصیت سوخت جامد این است که در طراحی و فناوری بسیار پیچیده تر است ولی وقتی موتور ساخته می‌شود، کاربری موتور ساده است و قابلیت بالاتری دارد، موتورهایی که طراحی شده موتورهای فضایی هستند که در هر ماهواره بر دیگری استفاده می‌شود. در گام‌های بعدی سراغ موتور های بزرگتری می‌رویم و دوباره این دو موتور بر روی آن سوار می شوند و به ماهواره بر بزرگتری دسترسی پیدا می‌کنند.

تفاوت دو ماهواره بر قاصد و ذوالجناح چیست؟

هر دو ماهواره بر سوخت جامد دارند اما ماهواره‌بر ذوالجناح در مرحله سوم از موتور سوخت مایع بهره می برد اما ماهواره بر قاصد به صورت سوخت جامد است. ما در آغاز راه فضایی هستیم و زیر سیستم ها باید با هم تجمیع شوند تا در حوزه سوخت جامد یک ماهواره بر استاندارد واحد داشته باشیم البته در حوزه سوخت مایع هم به همین ترتیب است.

در حال حاضر ماهواره نور در کجای کره‌زمین قرار دارد؟

ماهواره نور ۲ به صورت سالم به مدار تزریق شده است، بر اساس آخرین گزارشی که از مرکز کنترل ماهواره دریافت کردیم، ماهواره هم‌اکنون از جنوب ایران از دریای عمان در حال حرکت به سمت شمال ایران است و ساعت ۱۰ به جنوب روسیه می رشد و ساعت ۱۱ از آمریکای شمالی رد می‌شود.

سپاه چه ماموریتی را برای ماهواره بر ۲ تعریف کرده‌است؟

در سازمان تحقیقات سپاه بعد از اینکه ماهواره نور ۱ را با موفقیت به مدار زمین پرتاب کردند این جرأت و جسارت پیدا شد که به دنبال ماهواره حرفه ای تر و پیچیده تر برویم. در حوزه ماهواره بر شروع به بهینه سازی بر روی موتورهای فضایی کردیم تا قابلیت اعتماد آنها را بالا ببرند تا اینکه دیروز ماهواره نور دو پرتاب شد، ۸ دقیقه اول پرتاب برای ما نفس‌گیر بود زیرا پرتاب ماهواره برای ما اهمیت داشت، تغییراتی در ماهواره بر داده شده بود و بهینه سازی صورت گرفته بود. اتفاق خیلی خوبی افتاد و بنده در آن ۸ دقیقه شاهد خلق یک معجزه بودم و چراغ سبز مراحل مختلف ماهواره بر به ترتیب روشن می شد.

۱۰ چراغ سبز روشن شد تا اینکه ماهواره بر مدار ۵۰۰ کیلومتر قرارگرفت و سرعت مداری لازم که سرعت ۲۸ هزار کیلومتر بر ساعت است به دست آورده و ماهواره در مدار تزریق شد که اولین صدای تکبیر در آن موقع بلند شد و پس از چند ثانیه صدای تکبیر همکاران ماهواره بلند شد زیرا چراغ ماهواره روشن شده بود و اولین سیگنال ماهواره چند ثانیه بعد از رهاسازی رسید و ماهواره جنوب کره زمین دور زد و یک ساعت و نیم بعد آمد .

سومین تکبیر برای همکاران پایگاه فضایی بود که سیگنال تلمتری ماهواره را دریافت کرده بودند و پارامتر ها نشان داد که ماهواره کاملاً سالم است از این جهت ماهواره به صورت کاملاً سالم در مدار تزریق شده است.

اولین مرحله این است که در جداسازی ماهواره، ماهواره کمی به دور خود می چرخد، مرحله بعد این است که چرخش ماهواره تثبیب شود و لحظه به لحظه چرخش ها کمتر می شود و پس از آن که این اتفاق بیفتند کنترل وضعیت ماهواره به دست گرفته می‌شود و کم کم محموله‌های ماهواره روشن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *