21:38

1403/01/09

یک منتظر واقعى امام زمان (عج) چه سبک زندگی دارد؟

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: ظهور امام زمان (عج) بدون مقدمه امکان پذیر نیست و لازم است تا منتظران زمینه را برای ظهور فراهم کنند.

حسن حیدری پیرامون اهمیت روز جمعه در دین اسلام گفت: جمعه یکی از ایام هفته بوده که در شریعت اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، این روز به عنوان تعطیل رسمی در کشور شناخته می‌شود و برای همه مسلمانان با اهمیت است، زیرا جمعه روز عبادات و عبودیت به درگاه خداوند متعال قرار داده شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: جمعه روز تعطیل مسلمانان است، در وصف روز جمعه نیز سوره‌ای با همین نام در قرآن کریم آورده شده است، جمعه را روز متعلق به «امام زمان (عج)» نامگذاری کرده اند، زیرا بر اساس روایت «ائمه معصومین (ع)» روز جمعه روز ظهور «ولی عصر (عج)» خواهد بود و منتظران به آرزوی خود خواهند رسید.

حیدری به روایت پیرامون انتظار فرج اشاره و بیان کرد: در روایات شیعه عبارت و اصطلاح «انتظار فرج» مطرح شده است، فرج به معناى نصرت و پیروزى و گشایش زندگى آن هم با کمک و یاری از سوی خداوند متعال است، مقصود از انتظار فرج، انتظار دگرگونى مثبت و گسترده در زندگى بشر و زدوده شدن ناکامى‌ها و نابسامانى‌ها از چهره غمزده جامعه انسانى است، با ظهور «امام زمان (عج)» پیروزى حکومت عدالت گستر خواهد شد و معنویت گراىی مهدوى سراسر دنیا را در بر می‌گیرد.

وی به روایتی از «پیامبراکرم (ص)» اشاره و بیان کرد: در روایتی از کتاب بحارالانوار جلد ۵۲ صفحه ۱۲۸ بر سخنان «پیامبراکرم (ص)» و فضیلت انتظار تاکید شده است، ایشان فرموده اند: «افضلُ اعمال امّتى انتظار الفرج من اللّه عزّوجل، انتظار فرج و گشایش از جانب خداى بلند مرتبه، برترین عمل امت من است» وهمچنین مى فرماید: «افضل العبادة انتظار الفرج، با فضیلت‌ترین عبادات، انتظار فرج است».

این کارشناس علوم قرآنی به سخنان «امیرالمومنین (ع)» پیرامون انتظار اشاره و بیان کرد: در کتاب بحار الاانوار جلد ۵۳ و صفحه ۱۲۳ سخنانی از زبان «امیرالمومنین (ع)» بیان شده که ایشان انتظار برای ظهور را محبوب‌ترین اعمال در نزد خداوند و منتظر فرج را، همانند شهید راه حقّ مى داند در این روایت آمده است: «انتظروا الفرج و لاتیأسوا من روح الله فاِنّ احبَّ الاعمالِ الى اللّه عزّوجلّ انتظارُ الفرجَ الآخِذُ باَمرنا مَعَنا غداً فى حظیرة القدس و المنتظر للفرج کمُتشَحّط بدمه فى سبیلِ اللّه، منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نشوید که محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند – عزّ و جل – انتظار فرج است. کسى که پذیراى امر ما باشد، فردا‌ها در حظیرة القدس با ما است و کسى که منتظر فرج باشد، مانند کسى است که در راه خدا، به خون خود آغشته گشته است».

وی به تاکیدات «امام جواد (ع)» در مورد ظهور «امام زمان (عج)» اشاره و بیان کرد: در کتاب بحارالانوار آمده «امام جواد (ع)» انتظار برای ظهور «امام زمان (عج)» را با فضیلت‌ترین و راه گشاترین امور مى دانند، در این روایت بیان شده: «اَفضَلُ اعمالِ شیعتنا انتظارُ الفَرَج مَن عَرَف هذ الامرَ فقد فُرِّج عَنه بانتظاره، برترین عمل شیعیان ما انتظار فرج است. هر کس این امر را بداند و آن را بشناسد، با همین انتظار در کارش گشایش و فرج مى شود».

این کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: بزرگانی همانند على بن مهزیار نیز پیرامون انتظار و ظهور «امام زمان (عج)» تاکید دارند، در کتاب کمال الدین آمده است علی بن مهزیار نامه اى به «امام هادى (ع)» نوشتند و از ایشان درباره ظهور سوالاتی را پرسیدند، آن حضرت فرمودند: «اذا غابَ صاحبُکم عن دارالظّالمین فتوقّعوا الفرج، هر گاه امام شما از بین ظالمان و ستمگران مخفى شد، چشم به راه فرج باشید».

حیدری وظیفه منتظران را مورد بررسی قرار داد و خاطر نشان کرد: ظهور «امام زمان (عج)» بدون مقدمه امکان پذیر نیست و لازم است تا منتظران زمینه را برای ظهور فراهم کنند، در روایتی «امام صادق (ع)» شیوه فراهم کردن زمینه برای ظهور همچنین سبک زندگی در دوران غیبت و انتظار که به گشایش و فرج نیز مشهور است را به خوبی بیان کرده اند، ایشان فرموده‌اند: «نزدیک‌ترین جایى که خداى متعال به بندگانش هست و نیز بیشترین زمانى که از ایشان راضى است، وقتى است که حجّت الهى را از دست بدهند و او بر ایشان ظاهر نشود و جایش را ندانند؛ در عین حال یقین دارند که آن حجّت باقى است و باطل نشده است، پس در آن هنگام، هر صبح و شام، منتظر فرج باشید».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *