به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تین نیوز،بسیاری از رانندگان کامیون در انتظار مشخص شدن وضعیت تریلی ها و کامیون ها وارداتی هستند تا برای تعویض ماشین سنگین خود، تصمیم گیری کنند. آیا ترخیص 2886 دستگاه کامیون خارجی از گمرک می تواند بر تصمیم گیری آنها اثرگذار باشد؟
آسان کردن فرآیند و مقررات واردات کامیون می تواند اتفاقات و تحولات مهمی در بازار کامیون ایران ایجاد کند. بازار اکنون به شدت تحت کنترل کامیون سازان داخلی است که محصولات چینی را در بازار ترویج می کنند. اگر کامیون های خارجی حتی به صورت دست دوم ولی کم کارکرد، وارد کشور شود، قیمت ها در بازار کامیون و تریلی با تغییراتی مواجه خواهد شد.
سایت باکامیون در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است: واردات انواع کامیون و ماشینهای سنگین از بزرگترین دغدغههای رانندگان و صنعت حمل و نقل در ایران است و گفته میشود که در دو سال اخیر 26000 دستگاه کامیون از گمرک ترخیص شدهاند.
حالا قرار است در چهار ماه آینده بیش از ۲۸۰۰ دستگاه کامیون دیگر نیز از گمرکات ترخیص شوند.
بر اساس بند (ث) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای امکان واردات کامیون با عمر کمتر از سه سال مجاز میباشد.
بر اساس ماده (۵) تصویبنامه هیئت وزیران ورود و ترخیص کامیون، ون، اتوبوس و مینیبوس با عمر کمتر از پنج سال ساخت، بدون ثبت سفارش و اختصاص ارز مجاز نمیباشد.
تأخیر ترخیص کامیون از گمرگ دلایل زیادی دارد که از جمله آن ها میتوان به عدم صدور کد رهگیری از سمت بانک، طولانیبودن پروسه ویرایش مجوز ثبت سفارش و طولانی بودن زمان صدور مجوز از سوی سازمان ملی استاندارد اشاره کرد.
همچنین باید گفته که هزینه ترخیص کامیون از گمرک در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده است.