17:31

1403/09/03

قطار ملی به ایستگاه تولید انبوه رسید

مطابق ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه و طی قراردادی که سال 98 بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران منعقد شد، مراحل طراحی و ساخت قطار ملی مترو در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از خبرگزاری تسنیم، پروژه ای که طی آن سهم ساخت قطعات و تجهیزات قطار های مترو توسط شرکت های داخلی به 85 درصد رسید و صرفه جویی ارزی در تولید انبوه واگن های داخلی و کاهش 20 درصدی قیمت تمام شده ساخت واگن مترو را می توان از مهم ترین ثمرات پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو  برشمرد.

این قطار در نهایت در 19 فروردین ماه سال 1400 با حضور مجازی رئیس جمهور سابق کشورمان، رونمایی شد که البته درباره میزان داخلی سازی آن اما و اگر هایی وجود داشت؛  مسئولان شهری دوره سابق مدعی بودند میزان داخلی سازی این قطار از 26 درصد به 85 درصد رسیده است اما سید جعفر تشکری هاشمی؛ عضو کنونی شورای شهر تهران اعلام کرده بود که بیش از 60 درصد این قطار در گذشته در داخل کشور و در کارخانه ای که در همان دوره 12 ساله قالیباف راه اندازی شده بود، ساخته می شد.

اما به هر ترتیب تأییدیه قطار ملی در آبان ماه سال گذشته صادر و با تقبل ساخت 113 دستگاه قطار، روند ساخت آغاز شد؛ در نهایت بعد از اتمام مونتاژ و تست قطار ملی که نخستین قطار ساخت کشورمان با بیش از 85 درصد داخلی سازی است،  این قطار از اواخر فروردین سال جاری در مسیر ایستگاه متروی شاهد ـ پرند به طول 50 کیلومتر مسافرگیری خود را آغاز کرد.

با توجه به اینکه قطار ملی، نخستین قطار پروتوتایپ (نمونه اولیه ) طراحی و ساخته شده در کشور بود، کارشناسان مربوطه در قطار مستقر شدند و نظرات اصلاحی راهبران قطار هم اخذ و ثبت شد تا در تولید انبوه مورد استفاده قرار دهیم و یک محصول ایده آل تولید شود.

اکنون با گذشت با گذشت بیش از 7 ماه از فعالیت و خدمات رسانی این قطار، شیخ طاهری؛ مدیرعامل شرکت واگن سازی شهر تهران اعلام کرد که در حال حاضر یک رام قطار ملی 8 واگنه ساخته شده و در کارخانه موجود است و جشن آغاز تولید انبوه قطار ملی در آذرماه با حضور شهردار تهران انجام خواهد شد.

شیخ طاهری همچنین گفت: برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم تا اوایل سال آینده سه رام از قرارداد 113 دستگاه را وارد مدار کنیم.

به گزارش تسنیم، تولید انبوه قطار ملی، رویدادی مهم و تاریخی در صنعت ریلی کشور محسوب می شود که می تواند تحولات چشمگیری را در سیستم حمل ونقل عمومی تهران و سایر کلان شهرهای ایران به همراه داشته باشد چراکه افزایش سهم داخلی سازی قطعات و تجهیزات قطار، کاهش وابستگی به واردات و افزایش خودکفایی کشور در این حوزه را به دنبال دارد.

این امر، امنیت پایدارتری را برای تامین ناوگان مترو فراهم کرده و کشور را در برابر تحریم ها و نوسانات بازار جهانی مقاوم تر می کند علاوه بر این تولید داخلی قطار، فرصت های شغلی بسیاری را در بخش های مختلف صنعت ایجاد و به رشد و توسعه فناوری در کشور کمک شایانی می کند و با انتقال دانش فنی و ایجاد زیرساخت های لازم، زمینه برای توسعه صنایع مرتبط فراهم می شود.

امیدواریم با سرعت بخشیدن به اجرای این پروژه، شاهد کاهش مشکلات شبکه مترو در ارائه خدمات باشیم و مسافران مترو بتوانند با شرایطی بهتری از این مد حمل و نقل پرطرفدار استفاده کنند.

تولید انبوه قطار ملی با ۸۵ درصد داخلی سازی، پس از فراز و نشیب های فراوان، در آذر ماه سال جاری آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *