00:51

1403/02/05

آشنایی با آداب و رسوم مردم شیراز در ماه رمضان

ماه رمضان در شهر‌های مختلف با آداب و رسوم ویژه‌ای برگزار می‌شود که در شیراز نیز مراسم خاص خود را دارد.

سفره‌های افطاری و نذری، برگزاری جلسه ختم قرآن، برپایی مراسم عزاداری در شب‌های قدر از مهم‌ترین آیین‌های مردم استان فارس در ماه رمضان است.

مراسم کلوخ اندازان در شیراز

مژگان ثابت قدم کارشناس میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شیرازی‌ها آخرین جمعه ماه شعبان را کلوخ‌اندازان می‌گویند.

او گفت: افراد کلوخی را در دست گرفته و رو به قبله دعا می‌خوانند با طلب بخشش از آمدن ماه رمضان، سپس کلوخ را محکم بر زمین زده تا شکسته شود، زیرا معتقدند با شکستن کلوخ تمام اعمال بد آن‌ها از بین می‌رود.

ثابت قدم گفت: در مراسم استقبال از ماه رمضان زنان خانه‌دار خانه تکانی و نظافت را انجام داده و انواع خواربار، ترشی، ادویه و عرقیات را تهیه می‌کنند که خوردن عرق گل گاو زبان هنگام افطار در میان مردم استان فارس مرسوم است.

دادن جایزه به روزه اولی‌ها

کارشناس میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: برخی مردم مناطق روستا‌های فارس رسم دارند به کودکان خود به سن تکلیف رسیده و روزه اول خود را گرفته اند هدایایی مانند بز، گوساله یا بزغاله دهند.

او گفت: از دیگر رسوم مردم فارس بیدار باش بوده که دو ساعت قبل از اذان صبح است.

ثابت قدم گفت: موذن‌ها به مساجد می‌روند و مردم را با آواز خوش بیدار باش! بیدار باش! بنده خدا، بیدار باش! بنده مؤمن بیدار باش! بیدار می‌کنند.

روز والون

کارشناس میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: شیرازی‌ها برای ماه رمضان رسمی دارند که به آن روز والون می‌گویند که این رسم مربوط به نوعروسانی است که تازه به خانه بخت رفته‌اند.

ثابت قدم گفت: در رسم روز والون خانواده عروس در اولین ماه مبارک رمضان بعد از عروسی دخترشان موظف هستند با تهیه یک افطاری، تهیه گل و شیرینی و هدایای مانند گوشواره، انگشتری، سینه‌ ریز و النگو  را به عروس هدیه می دهند.

او گفت: مردم استان فارس در ماه رمضان حلوا‌های سنتی و غذا‌های متنوعی مانند رنگینک، ترحلوا، شله‌زرد، کوفته هلو، مرصع پلو، شیش‌انداز، قنبرپلو، کشمش پلو و آش‌های گوناگون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *