09:00

1403/05/06

استفاده از ریل طویل در خطوط راه آهن

مدیرکل خط و سازه های فنی شرکت راه آهن گفت: ریل طویل موضوعی است که در دنیا حل شده و هیچ جا ریل به طول های کوتاه، تولید و نصب نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از ریل نیوز، روح اله تقی زاده در توضیح ریل طویل افزود: در کشور ما ریل ها با طول های کوتاه تهیه می شود که پس از انتقال به محل پروژه، نصب و جوشکاری می شود. این درحالی است که در دنیا ریل را با حداکثر طول که عموما بیشتر از ۱۰۰ متر است تولید می کنند و در کارگاه های ثابت، مجدد جوشکاری و به طولهای بیشتر تبدیل می شود و سپس ریل تولید شده را به محل پروژه حمل و نصب می کنند.

به گفته تقی زاده، مهمترین اثر این روش، افزایش چند برابری کیفیت، ایمنی سیر و کاهش هزینه های نگهداری در طول عمر پروژه است.

مدیرکل خط و سازه های فنی شرکت راه آهن خاطرنشان کرد: به دلایل اشاره شده این موضوع در اولویت کاری شرکت قرار گرفته و با استفاده از توان متخصصان داخلی، موضوعات فنی ریل طویل، نهادینه و تجهیزات این کار فراهم شده است و در چند نقطه در شبکه ریلی، به صورت آزمایشی اجرا شده است.

تقی زاده گفت: پس از اجرای آزمایشی موفق ریل طویل، در حال حاضر در تمام مناقصات احداث خطوط جدید، استفاده از روش نصب ریل طویل الزامی شده و یک مناقصه در مسیر پر ترافیک تهران- مشهد به صورت ریل طویل در مرحله فراخوان است.

وی با اشاره به اینکه تمامی خطوط جدید توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور احداث می شود خاطرنشان کرد: لازم است این شرکت هم استفاده از روش قدیمی را ممنوع کرده و این موضوع را مانند راه آهن الزامی کند که ما به عنوان بهره بردار، مطالبه جدی در این خصوص داریم.

مدیرکل خط و سازه های فنی شرکت راه آهن ضمن تشکر از تلاش های صورت گرفته جهت بومی سازی تولید ریل گفت: هم اکنون حداکثر طول قابل تولید ریل توسط شرکت ذوب آهن ۳۶ متر بوده که لازم است اقدامات لازم جهت افزایش آن به طول های بیشتر صورت پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *