به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از ریل نیوز، روح اله تقی زاده در توضیح ریل طویل افزود: در کشور ما ریل ها با طول های کوتاه تهیه می شود که پس از انتقال به محل پروژه، نصب و جوشکاری می شود. این درحالی است که در دنیا ریل را با حداکثر طول که عموما بیشتر از ۱۰۰ متر است تولید می کنند و در کارگاه های ثابت، مجدد جوشکاری و به طولهای بیشتر تبدیل می شود و سپس ریل تولید شده را به محل پروژه حمل و نصب می کنند.
به گفته تقی زاده، مهمترین اثر این روش، افزایش چند برابری کیفیت، ایمنی سیر و کاهش هزینه های نگهداری در طول عمر پروژه است.
مدیرکل خط و سازه های فنی شرکت راه آهن خاطرنشان کرد: به دلایل اشاره شده این موضوع در اولویت کاری شرکت قرار گرفته و با استفاده از توان متخصصان داخلی، موضوعات فنی ریل طویل، نهادینه و تجهیزات این کار فراهم شده است و در چند نقطه در شبکه ریلی، به صورت آزمایشی اجرا شده است.
تقی زاده گفت: پس از اجرای آزمایشی موفق ریل طویل، در حال حاضر در تمام مناقصات احداث خطوط جدید، استفاده از روش نصب ریل طویل الزامی شده و یک مناقصه در مسیر پر ترافیک تهران- مشهد به صورت ریل طویل در مرحله فراخوان است.
وی با اشاره به اینکه تمامی خطوط جدید توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور احداث می شود خاطرنشان کرد: لازم است این شرکت هم استفاده از روش قدیمی را ممنوع کرده و این موضوع را مانند راه آهن الزامی کند که ما به عنوان بهره بردار، مطالبه جدی در این خصوص داریم.
مدیرکل خط و سازه های فنی شرکت راه آهن ضمن تشکر از تلاش های صورت گرفته جهت بومی سازی تولید ریل گفت: هم اکنون حداکثر طول قابل تولید ریل توسط شرکت ذوب آهن ۳۶ متر بوده که لازم است اقدامات لازم جهت افزایش آن به طول های بیشتر صورت پذیرد.