23:08

1403/02/31

افغانستان می‌‌تواند نقطه اتصال چین و ایران باشد

اولین قطار باری ترکیه از مسیر ریلی ایران به افغانستان در حالی به تازگی به راه افتاد تا آغازی برای احداث کریدور ریلی چین افغانستان ایران باشد و در ادامه کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، افغانستان و ایران به اروپا را تکمیل کند.

به گزارش پایگاه خبری ایران‌ناوگان به نقل از ایسنا، اولین قطار باری ترکیه از مسیر ریلی ایران به افغانستان در حالی به تازگی به راه افتاد تا آغازی برای احداث کریدور ریلی چین افغانستان ایران باشد و در ادامه کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، افغانستان و ایران به اروپا را تکمیل کند.

راه آهن خواف هرات در آذر ماه سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و بهمن ماه همان سال با تشکیل کمیسیون تحویل موقت، قطعه سوم راه آهن خواف هرات حدفاصل ایستگاه شمتیغ تا ایستگاه روزنک به طول ۶۲ کیلومترتحویل اداره کل خط آهن دولتی افغانستان شد؛ اما در زمان تغییرات سیاسی در این کشور بخش هایی از محور و ایستگاه روزنک دچار خسارات تخریبی و سرقت شد و در نتیجه عملیات اجرایی در باقی مانده مسیر ممکن نبود.

در عین حال آذرماه سال گذشته بود که اعلام کرد ایران و افغانستان برای ترمیم خسارات واردشده به مسیر از سوی افغانستان توافق کردند تا پس از تایید شرکت ساخت وتوسعه به عنوان مجری طرح، عملیات بخش باقیمانده که در تعهد ایران بود آغاز شود و این خط مجدد آماده بهره برداری شود.

با توجه به اهمیت بهره برداری راه آهن خواف- هرات برای دو کشور، تسهیل صادرات و واردات کالا و جابه جایی مسافر و همچنین دسترسی ریلی کشور افغانستان به آب های آزاد و کشورهای همسایه راه آهن خواف هرات از مهمترین اولویت های زیرساختی دو کشور در توسعه ترانزیت بین المللی به حساب می آید و از این رو دو کشور برای تکمیل این خط آهن، عزم جدی دارند. از این رو هفته گذشته بود که بهره برداری از راه آهن خواف هرات که در جریان تغییر حکومت افغانستان آسیب دیده بود پس از اصلاح با اعزام یک قطار حامل ریل آغاز شد.

در این راستا سیدحسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی به ایسنا گفت: اعزام قطارهای تجاری با مقصد روزنک هرات در افغانستان در توسعه تجارت دو کشور بسیار موثر است. بهره برداری تجاری از این پروژه مقدمه ای برای احداث راه آهن هرات به سمت چین با سرمایه گذاری و اجرا توسط شرکت های ایرانی محسوب می شود و گام موثری در توسعه همکاری های دو ملت است.

در عین حال، یکی از مسیرهایی که چین را به ایران متصل می کند، کشور افغانستان است. مسیر ریلی خواف – هرات اولین قدم برای این اتصال است تا کشورهای شرقی را به کشورهای غربی متصل کند. این یک نقش راه آهن خواف-هرات است. نقش دیگر راه آهن خواف -هرات که به سود هر دو کشور است، خروج افغانستان از محصور بودن در خشکی است. ایران دسترسی افغانستان به آب های آزاد را میسر می کند.

میرشفیع به تازگی با اشاره به قراداد همکاری میان ایران و افغانستان گفت: مقرر شده است کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان نواقص قطعه سوم خواف – هرات را طی شش ماه برطرف و ظرفیت خط را به حداکثر برساند. قطعه چهار این راه آهن نیز توسط کنسرسیوم ریلی احداث می شود و در مورد نحوه تامین هزینه توافق شد. همچنین بر اساس توافق همکاری مشترک اداره خط آهن افغانستان و کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، دو طرف بر اهمیت احداث کریدور ریلی چین – افغانستان – ایران توافق دارند و پیگیری های لازم از سوی دو کشور برای جلب سرمایه گذاری و مشارکت کشور چین انجام می شود.

مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی، طرح راه آهن خواف هرات را موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان دانست و گفت: این خط ریلی تکمیل کننده مسیری ۲۰۰۰ کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، افغانستان و ایران به اروپا است و افغانستان را که کشوری محصور در خشکی و بدون دسترسی به آب های آزاد جهان است، به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان متصل کرده و از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می کند. این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابه جایی ۵ میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر را میان دو کشور ایجاد می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *