11:07

1402/12/08

امکان صادرات واگن باری/ رکورد ترانزیت ریلی تا پایان سال جابه‌جا می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با توجه با کیفیت بالای واگن‌های باری تولید داخل از امکان صادرات واکن باری خبر داد و گفت: در ۵ ماهه اول امسال ۵ درصد رشد ترانزیت ریلی در تناژ محقق شده و تا پایان سال رکورد جدیدی در این عرصه به ثبت می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که در دومین روز هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، با ارائه گزارشی از عملکرد شرکت راه‌آهن اظهار کرد: در هشت ماهه اول امسال با ثبت رکورد جابه‌جایی ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر، ضمن افزایش ۱۰ درصدی رکورد جدیدی را در این عرصه به ثبت رساندیم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال با عبور از ۳۰ میلیون مسافر جابه‌جا شده، رکورد جابه‌جایی مسافر را به ثبت برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ترانزیت ریلی اظهار کرد: همکاری در این حوزه با اولویت کشورهای همسایه و شرکای منطقه پیش می‌رود و تفاهم‌نامه‌های خوبی با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و ترکیه در حال اجرا است.

وی افزود: در ۵ ماهه اول امسال ۵ درصد رشد ترانزیت ریلی در تناژ محقق شده است و با توجه به تفاهمات منعقد شده با کشورهای همسایه که از اول سال جدید میلادی بخشی از آن‌ها عملیاتی خواهد شد، تا پایان سال رکورد جدیدی در عرصه ترانزیت ریلی به ثبت می‌رسانیم.

صالحی یادآور شد: در خصوص تزریق بیشتر نقدینگی در حوزه حمل‌ونقل ریلی از چند مسیر از جمله بودجه عمومی و قانون برنامه هفتم توسعه در حال پیگیری هستیم که در همین راستا زیان مسافری در برنامه هفتم توسعه تصویب شد.

وی به ماده ۱۲ که حدود ۸ سال از آن می‌گذرد، اشاره کرد و گفت: این موضوع در طول سنوات مختلف به دلایل پیچیدگی‌های بوروکراسی، قابلیت نقد شدن نداشته اما در حال حاضر به مراحل پایانی رسیده و تا پایان امسال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از محل ماده ۱۲ به سازمان برنامه ارسال می‌شود تا توسط آن سازمان به بخش خصوصی سرمایه‌گذار در خصوص واگن مسافری و لکوموتیو باری پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه به موضوع وضعیت ناوگان ریلی در حوزه واگن باری و مسافری اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۱ با تولید ۱۵۹۸ دستگاه واگن باری نو، ضمن اینکه ۴۸ درصد رشد در این حوزه نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم، رکورد تاریخ حمل‌ونقل ریلی در این حوزه شکسته شد.

صالحی تاکید کرد: در حوزه تولید واگن باری مشکلی نداریم و امکانات‌ خوبی در کشور تجهیز شده که با توجه به کیفیت خوبی که واگن‌های تولید داخلی دارد، امکان صادرات هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در حوزه لکوموتیو باری و واگن مسافری عقب ماندگی ۱۰ ساله داریم که این موضوع در اولویت برنامه‌های سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ قرار دارد تا تسهیلات بیشتری در این حوزه در نظر بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تسهیلاتی برای این حوزه در نظر گرفته شده و تسهیلات تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد که در ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال ۱۴۰۳ اثرات آن را خواهیم دید.

صالحی در موضوع واردات واگن‌های مسافری اظهار کرد: قیمت گذاری‌های دستوری طی سنوات قبل عملا جذابیتی برای سرمایه‌گذاران در این حوزه باقی نگذاشته و عقب ماندگی جدی است به هنین دلیل در حال اخذ مجوزهای لازم برای جبران عقب ماندگی‌های گذشته هستیم.

وی افزود: سفارش گذاری‌ها انجام شده و البته اولویت با تولید داخل است اما اگر تولید داخلی کافی نبود از ظرفیت‌های بین المللی استفاده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به میزان تولیدات داخلی ما در لکوموتیو باری اشاره کرد که کمتر از ۵ دستگاه است.

صالحی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۳ دستگاه لکوموتیو نو وارد مدار شد و با در نظر گرفتن لکوموتیوهای بازسازی شده، ۳۳ دستگاه لکوموتیو وارد شبکه ریلی شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۹۲ درصدی داشته است اما بازهم عقب ماندگی ۱۰ ساله ما در این حوزه جبران نمی‌شود و مردم از ما خدمات بیشتری را انتظار دارند.

وی تاکید کرد: میزان واگن باری نو در سال ۱۴۰۲، ۴۸ درصد و تولید لکوموتیو باری نو نیز ۹۲ درصد رشد داشته است اما در حال حاضر ۵۰۰ واگن‌ مسافری داریم که عمری بالای ۳۰ سال دارند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه به پروژه ریلی یزد_ اقلید اشاره کرد و گفت: این پروژه در کنار پروژه‌های ریلی رشت_ کاسپین و میانه_ اردبیل از جمله خطوط ریلی است که طی ماه‌های آینده افتتاح می‌شود.

صالحی ادامه داد: این مسیر ریلی ۲۷۰ کیلومتر طول دارد که مسیر عبوری از استان‌های فارس تا مرکز استان یزد و به سمت مشهد را ۲ الی ۳ ساعت کاهش می‌دهد و با توجه به وجود چشمه‌های بار موجود در یزد، خدمات خوبی هم در حوزه حمل بار خواهد داشت.

وی افزود: طی ۲ سال اخیر بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این خط ریلی در نظر گرفته شده و اقدامات قابل توجهی برای تکمیل این پروژه انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *