13:01

1403/02/01

انتقال ۷ میلیارد لیتر سوخت مایع از طریق جاده

معاون وزیر نفت گفت: ۷ میلیارد لیتر سوخت را از طریق حمل ونقل جاده ای به نیروگاه ها رساندیم.

به گزارش ایران ناوگان به نقل از خبرگزاری مهر، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در بازدید خبرنگاران از نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و فرآورده‌های نفتی کشور ضمن تشکر از مردم و دست اندران در شرایط سخت سال گفت: ۲۸ استان دمای زیر صفر داشتند و بدون خاموشی روزهای سرد را پشت سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به ۱۶ هزار کیلومتر راه اصلی که در گستره کشور داریم نیاز است که ناوگان حمل ونقل سوخت را نو سازی کنیم.

سالاری ادامه داد: هفت میلیارد لیتر سوخت را از مسیر حمل و نقل جاده‌ای به نیروگاه‌ها رساندیم.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف سوخت در نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده‌ای سوخت اتفاق می‌افتد، افزود: اقدامات خوبی که همکاران در مجموعه شرکت‌های حمل و نقل، شبکه بانکی، نیروی انتظامی و … توانستیم با همدلی و هماهنگی امروز حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفتکش جاده پیما را به ظرفیت ناوگان اضافه کنیم.

وی ادامه داد: امسال در سوخت رسانی در حوزه نیروگاه ۷ میلیارد سوخت را به نیروگاه‌ها از مسیر جاده‌ای منتقل کردیم.

سالاری ادامه داد: مخازن پشتیبان در نیروگاه‌ها، وجود دارد که با این اقدام در شرایط ناترازی گاز امکان تأمین پایدار سوخت نیروگاه‌ها فراهم شد.

وی اضافه کرد: ظرفیت مخازن پشتیبان سوخت در نیروگاه‌ها ۵ میلیارد لیتر بوده است. همچنین ۱۹ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تعلق گرفته است که ۵۵ درصد از این سوخت از مسیر جاده‌ای تحویل شده است و ۳۰۰ هزار نفتکش جاده‌ای کار جابه‌جایی را انجام دادند.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: برای جلوگیری از اختلال در تأمین سوخت، ناوگان را تقویت کردیم، مصرف سوخت مایع در سایر بخش‌ها ۶۳ میلیارد لیتر بوده است که از مسیر جاده‌ای، ریلی و خطوط لوله منتقل شده است.

سالاری تاکید کرد: با فرض اینکه شعاع ۵۰۰ کیلومتری در جابه‌جایی سوخت از مسیر جاده‌ای انجام شده، میانگین مصرف سوخت نفتکش‌های جاده پیما در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ لیتر نفت گاز بوده که ۹۰ میلیون لیتر سوخت مایع مصرف شده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در نفتکش‌های جدید و با نوسازی ناوگان، مصرف نفتگاز در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ۴۰ لیتر کاهش پیدا می‌کند که نقش مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد.

سالاری افزود: طرح بهبود کیفیت تولید نفتگاز در پالایشگاه اصفهان، اتفاق خوبی بود که رقم خورد و اکنون ۵۵ تا ۶۰ میلیون لیتر ظرفیت تولید یورو ۴ و ۵ در کشور وجود دارد و در شبکه حمل و نقل کشور این فضا ایجاد شده که تأمین کننده سوخت با استانداردهای زیست محیطی دنیا باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: دستاوردهایی بوده که بعد از تحریم با خوداتکایی و توجه به درون کشور و حمایت ظرفیت ایجاد شده و ما هم وظیفه داریم از همه حوزه دانش بنیانی کشور حمایت کنیم.

سالاری گفت: باید بخشی از حوزه حمل و نقل را به سمت پایه برقی ببریم.

سالاری اضافه کرد: در سال جاری سرمای زیر صفر در ۲۸ استان بی‌سابقه بود به همین دلیل مصرف سوخت مایع نسبت به سال گذشته ۲.۵ میلیارد لیتر افزایش داشته است که وظیفه توزیع آن بارش بر دوش شرکت‌های حمل و نقل بوده است.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: بر اساس تبصره ۱۴ بودجه سال جاری، ۱۹ هزار میلیارد تومان از محل حاصل از صرفه جویی می‌توانیم به توسعه سبد سوخت اختصاص دهیم و شرایط پایدار در امنیت انرژی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *