16:15

1403/01/09

بازداشت فردی که قصد ترور رئیس جمهور قزاقستان را داشت

مقامات قزاقستان از دستگیری یک مامور خارجی که قصد ترور قاسم جومارت توکایف را داشت خبر دادند.

سرویس مطبوعاتی کمیته امنیت ملی قزاقستان از دستگیری یک مامور خارجی در پایتخت این کشور که قصد ترور قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان را داشت، خبر داد.

به گزارش راشاتودی، در بیانیه‌ای که امروز (یکشنبه) توسط این دفتر منتشر شد، آمده است: سازمان اطلاعات قزاقستان در ۲۵ مارس ۲۰۲۲ یک مامور اطلاعات خارجی، که قصد سوء قصد به رئیس جمهور قزاقستان را داشت را در شهر نورسلطان دستگیر کرد. فرد بازداشت شده مظنون به تدارک سوءقصد علیه تعدادی دیگر از مقامات قزاقستانی است.

در روز‌های نخست سال ۲۰۲۲اعتراضات گسترده در قزاقستان با افزایش قیمت سوخت آغاز شد. این اعتراضات مردمی در شهر ژاناوزن، یکی از شهر‌های نفت خیز قزاقستان آغاز و کمی بعدتر، اعتراضات به شهر‌های دیگر از جمله آلماتی، بزرگ‌ترین شهر قزاقستان گسترش یافت.

با به خشونت کشیده شدن اعتراضات، افراد اقدام به آتش زدن ساختمان‌های دولتی کرده و مقامات تا ۱۹ ژانویه در کشور وضعیت اضطراری اعلام کردند.  وزارت کشور قزاقستان ۱۱ ژانویه اعلام کرد که نیرو‌های امنیتی ۹۹۰۰ نفر را در ارتباط با ناآرامی‌های مرگبار بازداشت کرده اند. همزمان با این درگیری‌ها  رئیس جمهور قزاقستان، از سازمان پیمان امنیت جمعی به ریاست روسیه (CSTO) خواست تا نیرو‌های خود را برای کمک به این کشور برای مقابله با ناآرامی‌ها اعزام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *