03:34

1403/05/01

بخت بسته منوریل قم باز می‌ شود

تکلیف منوریل، ابر پروژه‌ ای تاریخی که با گذشت ۱۵ سال تنها تعدادی ستون از آن برای قمی‌ ها به یادگار مانده، قرار است در سفر دوم دولت سیزدهم مشخص شود.

بی شک قم را باید استان پروژه های نیمه تمام نام برد چرا که در آن پروژه هایی است که حاصل بی تدبیری مدیران و دولت هایی از گذشته بوده است و با گذشت سال ها هنوز تعیین تکلیف نشده و باید در ردیف آثار باستانی این شهر گنجانده شوند.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از بازار، یکی از این پروژه ها «منوریل» است؛ پروژه ای که احداث آن از سال ۸۸ بر روی رودخانه قم شروع و اعتباری بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده ولی با گذشت بیش از ۱۵ سال فقط ستون های آن برای قم به یادگار مانده است. پروژه ای که برای قمی ها آینه دق و جنازه بی صاحب تعبیر می شود چرا که هیچ مسئول و دولتی حاضر به گشودن گره های آن نیست.

این پروژه ها بعدها با روی کار آمدن دولت سیزدهم و شروع سفرهای استانی که مهم ترین راهبردهای دولت برای گره گشایی از مشکلات استان ها و مردم مناطق مختلف بود دوباره بر سر زبان ها افتاد و با سفر دور نخست رئیس جمهور به استان قم و پیگیری و مطالبه مردم جزئی از مصوبات سفر به شمار رفت و برای آن کمیته ای تشکیل یافت؛ اما از دی ماه سال ۱۴۰۰ تا سال گذشته با توجه به اجرایی شدن بسیاری از مصوبات و حتی پروژه های نیمه تمام در برخی استان های کشور از تعیین سرنوشت این پروژه خبری نبود.

درست در مهرماه سال ۱۴۰۲ در سفر کوتاه معاون اجرایی رئیس جمهور به قم برای بررسی مصوبات سفر دولت مقرر شد آینده این ابر پروژه در سطح ملی پیگیری شود اما آنچه که قابل تأمل بود قول و وعده های استاندار قم مبنی بر تعیین تکلیف منوریل به همراه فرودگاه و پروژه قطار شهری تا پایان آذرماه بود که باز هیچ اراده ای برای تعیین سرنوشت این پروژه ها وجود نداشت.

اما در نهم اردیبهشت ماه امسال هم زمان با روز ملی شوراها در جریان نشست خبری مسئولان کمیسیون های تخصصی شوراهای اسلامی شهر قم دوباره منوریل و سرنوشت آن نقل محافل رسانه ای شد. در این نشست اعضای شورا از اراده دولت سیزدهم برای تعیین تکلیف این پروژه خبر دادند. به نظر می رسد در حالی که رسانه ها از سفر دوم رئیس جمهور در ۲۰ اردیبهشت ماه به قم خبر می دهند، بخت و طالع بسته منوریل بعد از ۱۵ سال بی تکلیفی قرار است به دست دولت سیزدهم گشوده شود.

ولی این سرنوشت برای برخی مدیران شهری ناخوشایند است چرا که ممکن است در سرنوشت فاز نخست و خط B قطار شهری قم نیز لطمه هایی وارد شود. اهم آن چه که مدیران استانی برای گشودن بخت منوریل مد نظر دارند را در این گزارش بررسی شده است.

تأکید رئیس جمهور بر فعال شدن پروژه منوریل قم

با گذشت ۳ سال از سفر نخست رئیس جمهور عزمی برای پیگیری مصوبات دور نخست این سفر وجود نداشت. اگر هم بوده در حد وعده و وعیدهای مسئولان اجرایی خلاصه شده است طبق آن چه که رسانه های استان از گفته های سید محمد آقامیری، استاندار قم در آرشیوهای خبری خود دارند بر این امر تأکید شده بود که ۳ پروژه تاریخی قم که منوریل یکی از آنها است در آذرماه تعیین تکلیف می شود ولی با گذشت مدت زمانی، خبری از تحقق این وعده ها نبود.

با توجه به نزدیک شدن به دور دوم سفر رئیس جمهور به قم مسئولان اجرایی به تکاپو افتاده و یکی از برنامه آنها بازدید از وضعیت منوریل و قطار شهری بود که چندی پیش استاندار قم به همراه معاون عمرانی و شهردار قم از آن بازدید کردند. طی این بازدید استاندار در گفت وگو با خبرنگاران گفت: دولت سیزدهم عزم خود را برای تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام قم جدی کرده است که یکی از این پروژه ها منوریل است و آیت الله رئیسی، معتقد است که در استانی مانند قم سرمایه گذاری عظیمی در پروژه منوریل صورت گرفته و نیمه تمام و بی تکلیف رها شده است باید این پروژه به سرانجام برسد.

سید محمد آقامیری افزوده است: با توجه به این که برای این پروژه سرمایه کلان کشور هزینه شده است دولت اراده دارد آن را تکمیل کند و در حالی که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد باید ۴۰ درصد دیگر آن انجام تا مردم قم بتوانند از این پروژه استفاده کنند و به مردم قم این امر را تأکید می کنم که دولت از روزهای نخست بر تعیین تکلیف آن اصرار دارد.

وی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با جمع بندی مسئولان استان در ارتباط با پروژه منوریل افزود: همدلی و اتحاد نظر در ارتباط با تعیین سرنوشت منوریل وجود دارد و منتظریم برحسب توقعات موجود برای پروژه زمان و برنامه ریزی کرد و ممکن است در دور دوم سفر رئیس جمهور این پروژه مورد بازدید رئیس جمهور قرار گیرد.

شهرداری قم نسبت به وظایف خود در قبال مصوبات سفر ازجمله منوریل متعهد است

شهردار قم هم طی بازدید از پروژه قطار شهری و منوریل گفته است: شهرداری قم به وظایف خود در عمل به مصوبات سفر رئیس جمهور در پروژه منوریل عمل کرده است. همه نظرها در ارتباط با آینده منوریل بررسی شده، تماماً نظارت فنی بوده و اعتقاد داریم باید در ارتباط با این پروژه یک نظر اجماعی با صرفه و به سود مردم قم باشد.

سید مرتضی سقائیان نژاد بیان کرد: مدیریت شهری و آنچه که مد نظر دولت برای تعیین سرنوشت منوریل است این نکته خواهد بود که در بحث جدید منوریل باید پس از ۶.۸ کیلومتر یعنی از پارک سوار شمالی تا مصلی نیازمند اقدامات کارشناسی و مطالعاتی برای یک تصمیم به صرفه است و با توجه به نظر برخی کارشناسان برای حذف خط B مترو به هیچ وجه نمی خواهیم یک پروژه راه بیفتد و یک پروژه تعطیل شود.

منوریل و بار سفر جمعیتی پردیسان

محمدرضا انگشت باف، مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم هم در این زمینه در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به نظرات کارشناسی که اخیراً برای منوریل مطرح شده گفت: با توجه به چشم انداز و افق هایی که برای جمعیت ساکنان منطقه پردیسان قابل پیش بینی است تا ۱۵ سال آینده منوریل نمی تواند بار سفر جمعیت این منطقه را تحمل کند. بر اساس نظر مشاور با اجرای یک خط ریلی حمل ونقل انبوه بر، ضرورت ایجاد خط دوم از بین می رود و این در صورتی است که باوجود جمعیت منطقه پردیسان در افق پانزده ساله، مونوریل نمی تواند بار سفر این منطقه را بر دوش بگیرد.

باز شدن طالع منوریل به دست دولت سیزدهم

رئیس شورای اسلامی شهر قم هم در گفت وگو با خبرنگار بازار از سرنوشت منوریل خبر داد و گفت: طی نشست هایی که با معاون اجرایی رئیس جمهور و برخی مسئولان ملی داشتیم بر تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام از جمله منوریل بعد از گذشت ۱۵ سال بلاتکلیفی قول مساعد داده شد و طبق طرح فنی که برای این پروژه ارائه شده است مقرر شده با احداث مونوریل قم تا پردیسان، خط دوم متروی قم کنار گذاشته می شود و دیگر هیچ اعتبار ملی به آن اختصاص نخواهد یافت.

محسن محرری افزود: اختلاف نظر فنی برای تعیین تکلیف و نحوه ادامه پروژه با دولت وجود ندارد اما نکته مهمی که وجود دارد برای طول خط آن و نحوه عبور از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مباحث کارشناسی در حال پیگیری و بررسی است؛ طبق نظر مشاور این طرح، راه اندازی مونوریل از ابتدای پروژه یعنی پارکسوار شمالی تا حرم مطهر حضرت معصومه(س) یا مصلای قدس هیچ گونه توجیه فنی و ترافیکی ندارد و باید این طرح تا منطقه پردیسان ادامه پیدا کند.

اما این نظرات و طرح اخیر کارشناسی و فنی برای ادامه وضعیت منوریل و با توجه به حذف خط بی متروی شهری هنوز محلی برای جدال و اختلاف بین دو اعضای شورای اسلامی شهر قم بود.

جدال بر سر حذف خط B متروی قم

در حالی که رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم معتقد است شورای شهر قم نباید به خاطر تکمیل مونوریل، خط دوم مترو را از دست بدهد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر قم به توجیه بودن بار ترافیکی مونوریل تا پردیسان تأکید دارد.

گفتنی است؛ از سناریوها و طرح های فنی که برای آینده منوریل در نظر گرفته شده است، ادامه طرح تا پردیسان و در نهایت تا جاده فرودگاهی قم است که اگر این طرح بررسی اجمالی شود به نظر کارشناسان می تواند صرفه اقتصادی برای قم و قمی ها داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *