03:31

1403/01/29

بودجه 27 هزار میلیارد تومانی حمل و نقل عمومی تهران را متحول می کند

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران از تحول در سیستم حمل و نقل عمومی تهران با تزریق بودجه 27 هزار میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش ایران ناوگان به نقل از خبرگزاری فارس، شهرداری تهران در تلاش است تا میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را بر اساس برنامه‌‌ های صورت گرفته افزایش دهد و سهم فعلی ۶۶ درصدی تردد شهروندان با وسایل نقلیه شخصی را تا جای ممکن کاهش داده و سهم وسایل نقلیه عمومی را افزایش دهد.

در اهمیت و ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی هیچ‌‌‌گونه تردیدی نیست چرا که بهترین وسیله حمل و نقل عمومی مترو است . شهرداری تهران بودجه خوبی برای حمل ونقل عمومی در نظر گرفته و البته باید بخش‌خصوصی هم سرمایه گذاری کند. تا جای ممکن این مهم را محقق کند.

ورود حدود 2000 دستگاه اتوبوس از جمله برنامه های مدیریت شهری است و البته دولت هم باید برای خرید 630 دستگاه واگن مترو پیش پرداخت بدهد هر چند که هنوز این امر به درستی صورت نگرفته است.

توسعه مترو و افزایش سفر ارتباط مستقیم با کاهش آلودگی و ترافیک در تهران دارد. تهران از خودروهای شخصی در معابر تقریباً اشباع شده است و چندین برابر حجم معابر خودرو در حال تردد است. شهروندانی که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند در ساعات پیک دچار مشکل می شوند  دولت باید وظایف خود را در زمینه توسعه حمل ونقل عمومی انجام دهد تا مشکلات در این بخش به حداقل برسد.

در شهرهای توسعه‌یافته دنیا، از مصرف بنزین خودروهای شخصی، عوارض ساخت یا همان مالیات سبز دریافت می‌شود و منابع حاصل از آن مستقیم صرف توسعه مترو می‌شود.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در زمینه توسعه خطوط مترو، اتوبوس، خرید تجهیزات و … با جلال بهرامی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.

در خصوص توسعه خطوط مترو توضیح دهید. چند ایستگاه آماده بهره برداری شد؟

اورهال 77 دستگاه واگن یک طبقه و 3 دستگاه واگن دو طبقه

بهره‌برداری از 9 کیلومتر مسیر از خط 6 مترو حدفاصل ایستگاه امام حسین(ع) تا ایستگاه تربیت مدرس به همراه ایستگاه‌های لاله، کارگر، هفت تیر و ولیعصر(عج)، بهره‌برداری از 2 کیلومتر مسیر از خط 7 مترو حدفاصل ایستگاه میدان صنعت تا ایستگاه شهید دادمان، بهره‌برداری از ورودى سوم ایستگاه مدافعان سلامت از خط 7 مترو در اسفند سال گذشته انجام شد.

همچنین بهره‌برداری از هواکش میان‌تونلی بین ایستگاه های شهید زین الدین و هروی از خط 3 مترو در دی و بهره‌برداری از هواکش میان‌تونلی بین ایستگاه های خواجه عبدالله و زین الدین از خط 3 مترو در اسفند ماه سال 1401 صورت گرفت.

اورهال 77 دستگاه واگن یک طبقه و 3 دستگاه واگن دو طبقه از دیگر اقدامات انجام شده در دوره مدیریت بنده بوده است.

اتوبوسرانی در دوره قبل مدیریت شهری دچار آسیب شد و تعداد زیادی از اتوبوس ها به پارکینگ رفت. بفرمایید چه اقداماتی در زمینه نوسازی و بازسازی اتوبوس ها صورت گرفت؟

پرداخت مبلغ 782 میلیارد تومان جهت 640 دستگاه اتوبوس بابت سهم شهرداری از قراردادهای وزارت کشور با خودروسازان داخلی که تاکنون 174 دستگاه از آن‌ها تحویل شده است. (142 دستگاه از محل قرارداد شرکت ایرانخودرو دیزل و 32 دستگاه از محل قرارداد شرکت عقاب افشان).خرید مستقیم 50 دستگاه اتوبوس از محل قرارداد مستقیم شهرداری تهران با شرکت ایرانخودرو دیزل و رونمایی از دو دستگاه اتوبوس برقی از طریق بخش خصوصی جهت بکارگیری درخط جمهوری – بهارستان در بهمن از دیگر اقدامات بوده است.

خرید و تحویل 62 دستگاه مینی‌بوس از شرکت بهمن دیزل توسط شهرداری تهران در مهر سال گذشته صورت گرفت و انعقاد قرارداد مستقیم شهرداری تهران با شرکت عقاب افشان جهت خرید و تأمین 40 دستگاه اتوبوس انجام شد.

بازسازی 145 دستگاه اتوبوس فرسوده و راه‌اندازی 467 دستگاه اتوبوس متوقفی از دیگر اقدامات بود و تعویض مخازن 86 دستگاه اتوبوس که با این احتساب مخازن تعویض شده در سال 1401 به 236 دستگاه اتوبوس گازسوزافزایش یافته است.

بخش زیادی از تاکسی ها دچار فرسودگی شدند بفرمایید چه اقداماتی در این زمینه تاکنون صورت گرفته است.

تعداد تاکسی ها نوسازی شده به 2585 رسید

تعداد تاکسی‌های نوسازی شده در سال 1401 به 2585دستگاه رسید. همچنین خرید و رونمایی از 630 دستگاه ون جدید در آبان سال گذشته از دیگر برنامه ها بود.

آلودگی هوا یکی از معضلات اساسی پایتخت نشینان است و سالانه تعداد زیادی از شهروندان بر اثر آلودگی هوا جان خود را ازدست می دهند. بفرمایید برای کاهش آلودگی هوا چه برنامه ای دارید؟

 تبدیل 500 دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به برقی

برای کاهش و پایش آلاینده‌های هوا برنامه داریم. یکی از برنامه ها انعقاد تفاهم نامه مشترک با شرکت پست جهت تبدیل 500 دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به برقی و تحویل 100 دستگاه موتورسیکلت برقی به موزعین شرکت پست در بهمن سال قبل بود. همچنین از دیگر برنامه ها راه اندازی مرکز معاینه فنی آزادی در منطقه 22 با مشارکت بخش خصوصی در بهمن؛ مدیریت تقاضای سفر؛افتتاح پارکینگ امیرکبیر در مهر ماه و افتتاح پارکینگ شهید مدنی در بهمن ماه بود.

ساماندهی پارک حاشیه‌ای در تهران

برگزاری مزایده و انتخاب پیمانکاران ذیصلاح مدیریت و ساماندهی پارک حاشیه‌ای در سطح معابر مناطق 2، 3، 6، 7، 10، 11، 12 و 17 انجام شد که قراردادهای منطقه 3 با تعداد 9،000 فضای پارک و مناطق 11 و 12 با تعداد 12،000 فضای پارک، منعقدو قرارداد مناطق 6 و 7  با تعداد 20،000 فضای پارک و مناطق 2، 10 و 17 با تعداد 18،000 فضای پارک در مرحله انعقاد قرارداد است.

شاخص عملکرد یک ساله در حوزه مترو شامل بهره‌برداری از ایستگاه هفده شهریور در خط 7 متروی تهران در خرداد ماه؛ افتتاح پایانه و پارکینگ اکباتان در انتهای خط 4 در مردادماه،بهره‌برداری از ورودی دوم ایستگاه یادگار امام در خط 6 متروی تهران در اردیبهشت ماه، بهره‌برداری از ورودی دوم ایستگاه اشرفی اصفهانی در خط 6 متروی تهران در شهریور ماه، بهره‌برداری از ورودی دوم ایستگاه شهید رضایی در خط 6 متروی تهران در شهریور ماه، انجام تست سرد مسیر خط مترو فرودگاه امام(ره) تا پرند در تیرماه، انجام تست گرم 9 کیلومتر مسیر از خط 6 مترو حدفاصل ایستگاه امام حسین(ع) تا ایستگاه تربیت مدرس در دی ماه، انجام تست گرم 4 کیلومتر مسیر از خط 7 مترو حدفاصل ایستگاه میدان صنعت تا ایستگاه میدان کتاب در بهمن ماه بود و در خصوص اتوبوسرانی هم اعلام کردم که چه اقداماتی انجام دادیم.

بهره‌برداری 1.2 کیلومتر مسیر به همراه ایستگاه پروانه در توسعه غربی خط 4 متروی تهران/بهره برداری از 4 کیلومتر مسیر حدفاصل ایستگاه میدان صنعت تا ایستگاه میدان کتاب

یک جمع بندی تا اینجای کار انجام دهم، بهره برداری از 9 کیلومتر مسیر حدفاصل ایستگاه امام حسین(ع) تا ایستگاه تربیت مدرس اسفند ماه سال 1401، بهره‌برداری از ایستگاه کارگر در خط 6 متروی تهران در اسفند ماه سال 1401، بهره‌برداری از ایستگاه هفت تیر در خط 6 متروی تهران در اسفند ماه سال 1401، بهره‌برداری از ایستگاه ولیعصر (عج) در خط 6 متروی تهران در اسفند ماه سال 1401، بهره‌برداری 1.2 کیلومتر مسیر به همراه ایستگاه پروانه در توسعه غربی خط 4 متروی تهران در اسفند ماه سال 1401؛بهره برداری از 4 کیلومتر مسیر حدفاصل ایستگاه میدان صنعت تا ایستگاه میدان کتاب در اسفند ماه سال 1401، بهره‌برداری از ایستگاه شهید دادمان در خط 7 متروی تهران در اسفند ماه سال 1401 از اقدامات صورت گرفته بود.

با توجه به اینکه بودجه حمل ونقل عمومی در سال جاری افزایش چشمگیری یافته است و 10 هزار میلیارد هم شورای شهر تهران به بودجه پیشنهادی شهرداری تهران اضافه کرد بفرمایید قرار است امسال چه اقداماتی صورت گیرد.

بهره‌برداری از 1 کیلومتر مسیر باقیمانده بخش جنوبی حدفاصل ایستگاه ورزشگاه تختی تا ایستگاه بسیج به همراه ایستگاه ورزشگاه تختی/بهره‌برداری از 5/5 کیلومتر مسیر باقیمانده بخش شمالی حدفاصل ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه کوهسار

بهره‌برداری از ایستگاه لاله در خط 6 متروی تهران در خرداد ماه سال 1402؛ بهره‌برداری از ایستگاه میدان کتاب در خط 7 متروی تهران در خرداد ماه سال 1402، بهره‌برداری از  19 کیلومتر مسیر حد فاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند به همراه ایستگاه پرند در خرداد ماه سال 1402؛ بهره‌برداری از 5/5 کیلومتر مسیر باقیمانده بخش شمالی حدفاصل ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه کوهسار به همراه 4 ایستگاه کاشانی، شهر زیبا، شهران و کوهسار؛ بهره‌برداری از ایستگاه‌های باقیمانده بدنه اصلی خط 6 شامل ایستگاه‌های میدان خراسان، سرباز، بهار شیراز، شهید نجات اللهی، هفده شهریور و شهدای کن؛ بهره‌برداری از 1 کیلومتر مسیر باقیمانده بخش جنوبی حدفاصل ایستگاه ورزشگاه تختی تا ایستگاه بسیج به همراه ایستگاه ورزشگاه تختی؛ بهره برداری از 1.5 کیلومتر مسیر حدفاصل ایستگاه پروانه تا ایستگاه کاشانی به همراه ایستگاه کاشانی واقع در توسعه غربی خط 4  بخشی از برنامه های ما در مترو است.

خرید و به کارگیری 200 دستگاه مینی بوس توسط شهرداری/بکارگیری 200 دستگاه اتوبوس سه کابین با همکاری وزارت کشور/ ورود و بکارگیری 1350 دستگاه اتوبوس وارداتی/بکارگیری 20 دستگاه ون ویژه معلولین و جانبازان معزز و بازسازی 450 دستگاه اتوبوس فرسوده

برای سامانه اتوبوسرانی هم برنامه داریم.خرید و بکارگیری 700 دستگاه اتوبوس تولید داخل توسط شهرداری شامل:140 دستگاه اتوبوس برقی؛ 100 دستگاه اتوبوس گازسوز؛ 460 دستگاه اتوبوس دیزلی، خرید و به کارگیری 200 دستگاه مینی بوس توسط شهرداری ، تحویل و بکارگیری 950 دستگاه اتوبوس تک کابین موضوع قراردادهای وزارت کشور با خودروسازان داخلی، ورود و بکارگیری 200 دستگاه اتوبوس سه کابین با همکاری وزارت کشور، ورود و بکارگیری 1350 دستگاه اتوبوس وارداتی، تأمین و بکارگیری 20 دستگاه ون ویژه معلولین و جانبازان معزز و بازسازی 450 دستگاه اتوبوس فرسوده شامل: 200 دستگاه دوکابین بخش عمومی؛50 دستگاه تک کابین بخش عمومی و 200 دستگاه تک کابین بخش خصوصی انجام خواهد شد.

همچنین برای بخش تاکسیرانی هم نوسازی 300 دستگاه ون مسافری از طریق اعطای تسهیلات  و درصورت تحقق منابع تبصره 20، نوسازی 2،000 دستگاه تاکسی سواری به همراه نوسازی 7700 دستگاه ون دیگر و کمک به بازسازی 150 دستگاه ناوگان ون در دستور کار است.

 مدیریت تقاضای سفر، تکمیل و افتتاح پایانه جدید شرق

کاهش و پایش آلاینده‌های هوا،آغاز عملیات احداث ساختمان آزمایشگاه مرجع، مدیریت تقاضای سفر، تکمیل و افتتاح پایانه جدید شرق (قطب گردشگری و اقتصادی شرق تهران) و بهره‌برداری از پارکینگ شهید مینابی در خرداد ماه سال 1402 و عملیات اجرایی ساخت و تکمیل 3 پارکینگ طبقاتی (بغدادی، باقری و بعثت) در سال جاری انجام خواهد شد.

27 درصد بودجه به حمل ونقل عمومی اختصاص یافت/تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی در 6 ماهه اول سال/ تهران حداقل 9000 دستگاه اتوبوس می خواهد

سهم معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران از بودجه امسال شهرداری تهران ۲۷‌ هزارمیلیارد تومان  به تصویب رسید  و باید با این بودجه اقدامات تحولی زیادی را در شهر انجام دهیم. بیش از ۹۰‌درصد بودجه به توسعه و نگهداری حمل‌ونقل عمومی اختصاص  خواهد یافت. در 6 ماهه اول امسال ناوگان اتوبوسرانی را تقویت می کنیم  و تعداد زیادی اتوبوس به ناوگان اضافه خواهد شد.

کلان شهر تهران حدود 9000 اتوبوس نیاز دارد و باید با خرید، نوسازی و اورهال بخشی از کمبودها را جبران کرد . البته در این باره برنامه ریزی صورت گرفته است و به مرور اتوبوس های قدیمی از چرخه خارج خواهد شد.

در خصوص ایجاد درآمدهای پایدار توضیح دهید و اینکه چه برنامه های تحولی دارید؟

با مشارکت بخش خصوصی می‌توانیم درآمدهای پایدار ایجاد کنیم/ می‌توان هزینه نگهداشت مترو را نیز کاهش داد/ اصلاح فرآیندهای اداری و مالی و حذف دستورالعمل‌های دست و پاگیر به منظور سرعت بخشیدن به کارها

البته این را هم بگویم که اصلاح فرآیندهای اداری و مالی و حذف دستورالعمل‌های دست و پاگیر به منظور سرعت بخشیدن به کارها از جمله اقدامات بود و  هر کجا کاری به خاطر روند طولانی مکاتبات اداری متوقف شده باشد، باید بلافاصله با ایجاد تحول آن را برطرف کنیم و نباید این موضوع، مانع تحقق خدمت به شهروندان شود.

ما در بخش مترو باید از درآمد پایدار برخوردار باشیم و به این منظور با مشارکت بخش خصوصی می‌توانیم درآمدهای پایدار ایجاد کنیم، ضمن اینکه به موازات آن می‌توان هزینه نگهداشت مترو را نیز کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *