06:30

1403/01/31

تدوین استراتژی تولید خودرو برقی باید برچه اساسی باشد؟

شاید بهتر باشد که مسئولان صنعت خودرو برای شناسایی موقعیت چانه زنی کشور برای تثبیت یک موقعیت برد-برد با چین به سوالاتی پاسخ دهند تا استراتژی مناسب برای خودروهای برقی در کشور اتخاذ کنند.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از بازار: باتوجه به رشد خودروهای برقی چینی و سوق آن ها به بازار خودرو داخل کشور، زمان آن رسیده که متولیان صنعت خودرو اقدام به اتخاذ یک تصمیم استراتژیک برای تضمین آینده پایدار صنعت خودرو کنند. شاید بهتر باشد که مسئولان صنعت خودرو برای شناسایی موقعیت چانه زنی کشور برای تثبیت یک موقعیت برد-برد با چین به این سوالات پاسخ دهند؛

نخست اینکه، چه فاکتورهایی را باید برای همکاری برد-برد ایران و چین در صنعت خودروسازی تعریف کرد؟

دوم اینکه، فاصله صنعتی و اقتصادی چین و ایران در صنعت خودرو چقدر است؟

سوم اینکه، مراودات تجاری ایران و چین مسیر کاهشی یا افزایشی دارد؟ روند این تعامل باید به چه سمتی باشد؟

چهارم اینکه، نفوذ چبن طی دهه های اخیر در صنایع کشور کلید موفقیت آمیز بوده یا منجربه چالش شده است؟

پنجم اینکه، جایگاه جهانی ایران در صنایع کلیدی که چین ظرفیت مازاد فراوانی دارد، در چه رتبه ای است؟

نهایتا این سوال مطرح می شود؛ وضعیت آینده دیگر قطب های تولیدی نوظهور آسیایی و غول های خودروساز غربی برای همکاری با ایران چه چشم اندازی دارند؟

پاسخ به این سوالات از سوی متولیان نه تنها سبب تدوین استراتژی پایدار می شود، بلکه آینده صنعت خودرو را همگام با پیشرفت های حیرت انگیز چین تثبیت می کند. پیشتر به مباحث ژئوپلیتیکی تولید خودروهای برقی، چالش جبر تحریم های ظالمانه و توام با واردات بی رویه محصولات چینی پرداختیم. اما به نظر می رسد که وزارت صمت به عنوان متولی صنعت و بازار خودرو باید گفتمانی برای ایجاد یک راهبرد اساسی تولید خودروهای الکتریکی یا حتی واردات آن ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *