06:59

1403/05/06

تشکیل کارگروه مدیریت سوخت دریایی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: الزامات جدید بین‌المللی در خصوص نوع و کیفیت سوخت کشتی‌ها در حال تغییرات جدی است و به همین دلیل، تبیین نقشه راه سوخت ناوگان دریایی و صنعت بانکرینگ، امری بسیار مهم در صنعت دریایی است.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، مجید علی نازی در خصوص طرح گزارش دهی خودکار و برخط اضطراری دریایی، توضیح داد: با افزایش نیاز به عملیات جستجو و نجات دریایی و اقدام سریع برای نجات افراد و کشتی‌های مضطر ایجاد زیرساخت مدرن مدنظر قرار گرفت تا ضمن تهیه سیستم مدیریت جستجو و نجات دریایی بتوانیم هر لحظه ردیابی برخط را از وضعیت عملیات موردنظر داشته باشیم.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از جمله موارد گزارش گیری‌های برخط و اتوماتیک از شرایط محیطی در اکوسیستم دریایی و امکان گزارش گیری از وضعیت تجهیزات از طریق مراجع بین المللی، می‌توانیم به مانیتورینگ زنده تمامی شناور‌ها و پرواز‌های بین‌المللی متردد در دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر، مانیتورینگ زنده جریان‌های بادی قدرت و جهت باد در مناطق دریایی یاد شده و همچنین مانیتورینگ زنده جزر و مد در مناطق مربوطه اشاره کرد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: دسترسی به اطلاعات و نمایش پتانسیل‌های موجود، همسان‌سازی اطلاعات به صورت برخط مابین مراکز و قابلیت جستجوی شماره‌های ماهواره‌ای شناورها، بار و کانتینر‌ها و دسترسی بانک اطلاعات دریایی موجود از دیگر موارد قابل اشاره است.
علی نازی در خصوص استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت داده نیز گفت: در بخش تهیه نقشه‌های چگالی تردد سالیانه و تجمعی، ایجاد پنل‌های مدیریتی و اعزام شناور و پهپاد به صورت خودکار به موقعیت اضطرار و پایش و شبیه‌سازی عملیات جستجو و نجات دریایی، شبیه‌سازی حرکت لکه نفتی از جمله استفاده‌های هوش مصنوعی و مهندسی داده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به راهکار‌های پیشگیرانه از استمرار آلودگی به دلیل استمرار آلودگی‌های ناشی از فرسودگی تاسیسات و خطوط لوله‌های نفتی در دریا، عنوان کرد: برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای تعمیر و نوسازی خطوط لوله و خطوط انتقال زیرآبی، تخلیه نفت داخل لوله‌های خارج از سرویس و SBM غیرفعال که مقادیر زیادی نفت در آن‌ها وجود دارد از جمله مواردی قابل بیان است و اگرچه این روش‌ها دارای هزینه است، اما برای حفظ محیط زیست دریایی کشور و جلوگیری از مسائل حقوقی بین‌المللی با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان لازم و ضروری است و نهاد‌های متولی در این خصوص باید توجه ویژه‌ای داشته باشند.
علی نازی از دریافت مجوز نهایی و تجاری دستگاه تصفیه آب توازن یک شرکت دانش بنیان ایرانی خبر داد و گفت: در حال تعامل با شورای صنایع دریایی برای تجاری سازی دستگاه مربوطه و الزام نصب روی تعدادی از کشتی‌های ایرانی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *