به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، یحیی ضیایی مهرجردی درباره ابلاغ سیاست های کلی ۹ گانه توسعه دریامحور و الزامات تحقق این سیاست ها، اظهار داشت: سیاست های کلی توسعه دریامحور بالاترین سند ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است و بر اساس این سند، جهت گیری ها مشخص شده و باید در مسیر رهنمودهای رهبر انقلاب گام برداشت.
وی ادامه داد: باید کمیته ویژه تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور به محوریت وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود و در بخش دریایی و بندری نیز سازمان بنادر و دریانوردی ، متولی باشد.
وزارت راه و شهرسازی سریعا فعالیت ها را پیش ببرد
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با اشاره به اینکه 9 بند ابلاغی، بخش های مختلفی را در بر می گیرد و به تمامی مسائل جهت تحقق توسعه دریامحور اشاره دارد، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید در سریع ترین زمان ممکن کمیته ویژه تحقق توسعه دریامحور را تشکیل دهد و فعالیت ها را آغاز کند.
نباید جزیره ای اقدام کرد
ضیایی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید به عنوان محور فعالیت ها، ماموریت های محول شده را پیگیری کند و پیش ببرد، گفت: باید برنامه ریزی مدون و منجسمی از سوی این وزارتخانه صورت گیرد و شاهد یکپارچگی فعالیت ها از سوی دستگاه ها و ارگان های مختلف باشیم؛ نباید هر بخشی به صورت جزیره ای و مستقل اقدام کند و خود را محور فعالیت ها بداند، بنابراین وزارت راه و شهرسازی باید به عنوان پیشانی فعالیت ها و اقدامات تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور شناخته شود.
محوریت وزارت راه با حکم رییس جمهور
وی افزود: باید برای وزیر راه و شهرسازی به عنوان محور از سوی رییس جمهور حکمی صادر شود و اینگونه هیچ دستگاه یا وزارتخانه ای ساز خودش را کوک نکند و تمامی فعالیت ها و اقدامات یکپارچه، همگام و همسو باشد.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با تاکید بر اینکه ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، برجستگی خاص و ویژه ای به مقوله دریا در کشور خواهد بخشید، بیان کرد: علاوه بر سند ابلاغی مذکور، برنامه هفتم توسعه ظرفیت ویژه ای برای بهره مندی از پتانسیل های دریایی کشور به شمار می رود؛ طی سالیان گذشته و در برنامه های قبلی توسعه، سایه ای از توجه به توسعه دریامحور وجود داشت اما خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه، مقوله توسعه دریامحور به صورت ویژه دیده شده است.
دریا در برنامه هفتم توسعه پررنگ تر دیده شود
ضیایی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی می تواند شرایطی را رقم بزند که توسعه دریامحور در برنامه پنج ساله هفتم توسعه پررنگ تر دیده شود، اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه و سیاست های کلی توسعه دریامحور می توانند به عنوان یک فرصت ویژه برای استفاده حداکثری از ظرفیت دریا، بندر، سواحل و…مدنظر قرار گیرند و باید به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه توجه به ظرفیت های بخش خصوصی به منظور توسعه دریامحور امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، گفت: بخش خصوصی از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه منابع، نیروی انسانی و تجهیزات برخوردار است و قطعا می تواند کمک شایانی به پیش برد برنامه ها داشته باشد، بنابراین دولت باید نقش برنامه ریز را ایفا کند و اجرا را به بخش خصوصی محول کند.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با تاکید بر اینکه یکی از شاخص های توسعه دریامحور، توسعه شهرهای ساحلی است، اظهار داشت: متاسفانه درحالی که توسعه اقتصاد دریامحور مسئله ای اجتناب ناپذیر است اما طی سالیان گذشته به وعده های عنوان شده آن گونه که باید و شاید عمل نشد و علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری فعالیت ها جزیره ای بوده است که با ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور باید این رویه در کم ترین زمان ممکن تغییر کند.
آینده اقتصاد ایران به دریا گره خورده است
ضیایی ادامه داد: باید آمایش سواحل کشور به طور جدی مدنظر قرار گیرد چرا که در تمامی کشورهای توسعه یافته دنیا، شهرهای اقتصادی در کنار دریا ایجاد شده اند اما متاسفانه شهرهای اقتصادی در ایران در مرکز کشور قرار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه آینده اقتصادی کشور به آشنایی و آشتی مردم با اقتصاد دریا گره خورده است، خاطر نشان کرد: متاسفانه مردم ما آن گونه که باید با دریا و اشتغال دریا آشنا نیستند و همین مسئله موجب شده است تا نتوانیم به خوبی در حوزه اقتصاد دریامحور عمل کنیم؛ این مسئله نیازمند توجه جدی دولت و حاکمیت و فرهنگ سازی عمومی است و باید تمامی تلاش خود را به کار گیریم تا شرایط را نسبت به گذشته تغییر دهیم.