17:45

1403/05/06

تغییر در مدیریت راهبردی خطوط راه آهن؛ ضرورتی فراموش شده

انتظار است در مدیریت راهبردی خطوط راه آهن عمیقا تجدید نظر گردد.

شماری از کارشناسان می گویند انتظار است در مدیریت راهبردی خطوط راه آهن عمیقا تجدید نظر گردد و پول بیت المال بی جهت صرف هزینه های بی بازگشت نشود.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تین نیوز، 22 سال قبل با هدف کاهش طول مسیر و کاهش زمان عملیات اجرایی راه آهن میانه تبریز برای ترانزیت در کریدور شرق به غرب آغاز شد.

ساخت این خط ریلی 22 سال طول کشید تا سرانجام در 19 خرداد ماه امسال ( 1402) راه آهن میانه بستان آباد تبریز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

اگرچه علی محمدزاده مجری طرح در زمان افتتاح خط ریلی مذکور به فارس گفت که از مجموع درآمد ۳.۲ همتی ۷۰۰ میلیارد تومان آن متاثر از درآمدهای ترانزیتی است و معمولا ۷۰ درصد بار روی ریل، بار ترانزیتی در نظر گرفته می شود و ظرفیت حمل بار ترانزیتی راه آهن میانه – تبریز ۱۴ میلیون تن است اما برخی کارشناسان بر این اعتقادند که بعد از 22 سال با اجرای تنها یک خط ریل گذاری و صرف هزینه های هنگفت و احداث ایستگاه های بی اثر، این افتتاح نمایشی و بی تاثیر در توسعه اقتصادی کشور بود.

به اعتقاد این دسته از کارشناسان، اگر قرار بود 22 سال احداث راه آهن طول بکشد چرا برای خط قدیم که از دو شهر مهم مراغه و هشترود عبور می کرد خط دوم اجرا نشد تا موجب کاهش زمان سیر شود و نیاز به عبور از مناطق ترکمان چای و خاوران نباشد.

به اعتقاد این کارشنایسان، با صرف هزینه کم و با بازگشت سریع سرمایه اگر خط دوم راه آهن میانه مراغه تبریز رساخته می شد، سال ها قبل این طرح به بهره برداری می رسید.

کارشناسان تاکید می کنند. انتظار است در مدیریت راهبردی خطوط راه آهن عمیقا تجدید نظر گردد و پول بیت المال بی جهت صرف هزینه های بی بازگشت نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *