16:06

1403/01/09

تمدید ۱۲۰ روزه معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران

آمریکا معافیت ۱۲۰ روزه دیگری از تحریم‌ها به عراق داده که امکان ادامه واردات فرامرزی انرژی از ایران را بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها فراهم می‌کند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای کتبی به خبرگزاری نفت عراق گفت: «آمریکا یک معافیت ۱۲۰ روزه به عراق می‌دهد تا هزینه واردات برق از ایران را بپردازد».

این معافیت تضمین می‌کند که عراق می‌تواند نیاز‌های انرژی کوتاه‌مدت خود را تامین کند و در عین حال اقداماتی را برای کاهش وابستگی خود به واردات انرژی ایران انجام دهد.

آمریکا دو سال پیش در ابتدا به عراق برای واردات گاز از ایران معافیت ۴۵ روزه داد.

از آن زمان تاکنون با تمدید معافیت‌های موقت بغداد برای واردات گاز و برق ایران، این کشور را از پایبندی به تحریم‌ها معاف کرده است.

موسسه امریکن اینترپرایز پیش‌تر در خصوص وابستگی انرژی عراق به ایران نوشته است دهه‌ها تحریم، جنگ و فساد، شبکه برق عراق را فرسایش داده است. در حالی که هم آمریکا و هم عراق میلیارد‌ها دلار در شبکه عراق سرمایه گذاری کرده اند، جمعیت عراق که به سرعت در حال گسترش است و سیل تجهیزات و فناوری‌های مصرف کننده انرژی باعث شده تا عراق همیشه با کمبود ظرفیت مواجه شود.

در طول کمپین «فشار حداکثری» دولت قبلی آمریکا، مقامات عراقی مذاکره کردند تا بتوانند گاز و برق ایران را خریداری کنند. با از بین رفتن تحریم‌ها، شرایط به گونه‌ای تغییر می‌کند تا دوباره عراق بتواند از ایران انرژی خریداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *