12:20

1403/03/29

توجه به حمل و نقل پاک در آیین نامه طراحی معابر شهری

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بر توجه به حمل و نقل پاک در برنامه ریزی‌ها و توسعه‌های آتی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از خبرگزاری صداوسیما، شهریار افندی زاده با اشاره به ضرورت توجه به حمل و نقل پاک در برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های حوزه حمل و نقل و شهرسازی گفت: برای حمایت هرچه گسترده‌تر از شیوه‌های حمل و نقل پاک نظیر پیاده، در مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری در ابلاغ آیین نامه طراحی معابر شهری در سال ۱۳۹۹، به وزارت کشور و شهرداری‌ها تکلیف شد در مدت یکسال در ساختار تشکیلاتی خود بخش ویژه‌ای به عنوان متولی مدیریت این سهم از جابه‌جایی در شهر‌ها را پیش‌بینی و اجرای کنند.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی، اجرایی و تخصصی در این خصوص موضوع افزود: موضوع طراحی مسیر دوچرخه نیز مانند عابر پیاده در یک جلد مجزا (جلد ۱۱) با توجه به ادبیات جهانی موضوع و رای صاحب نظران داخلی و خارجی و اقتضائات محلی و با حساسیت بسیار، در آیین نامه منعکس شده است.
وی ادامه داد: برای نخستین بار در کشور به ظرفیت تردد با دوچرخه به عنوان شیوه حمل و نقلی موثر در طراحی و تخصیص نقش معابر توجه شده است به طوری که تا ظرفیت ۳ هزار نفر بر ساعت در تعیین نقش عملکردی معابر موثر هستند. البته برای برنامه‌ریزی توسعه دوچرخه سواری در شهر‌های کشور معیار‌های دیگری فارغ از شاخص‌های فنی مطرح است که این توسعه را محدود می‌سازد.
افندی زاده تصریح کرد: رویکرد‌های فرهنگی و اجتماعی، وضعیت توپوگرافی ناهموار برای دوچرخه در برخی شهرها، وضعیت آب و هوایی نامناسب بسیار سرد، یا بسیار گرم، هزینه بسیار پایین استفاده از خودروی شخصی به عنوان شیوه رقیب و با توجه به قیمت گذاری سوخت، استطاعت پذیر بودن قیمت دوچرخه‌های متناسب با شرایط و ابعاد اقتصادی موضوع و البته وضعیت بودجه شهرداری‌ها و عدم توجه به توسعه شبکه‌ای دوچرخه و در نهایت کاهش ایمنی تردد تنها بخشی از مسائل مطرح در این حوزه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *