07:23

1403/05/06

داخلی سازی ۹۰ درصدی موتور XUP ایران خودرو

مدیر طرح موتور XUP ایران خودرو گفت: ۹۰ درصد قطعات مکانیکی موتور XUP به صورت کامل در داخل کشور تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل ازخبرگزاری صداوسیما از گروه صنعتی ایران خودرو؛ آقای محمد کاظمی ­مدیر طرح موتور XUP ایران خودرو افزود: در این موتور بیش از ۳۰ قطعه به صورت کامل تغییر کرد و در مقایسه با موتور پایه خود( XU7) کاملا جدید است.

وی با بیان این که مهم ترین مساله در این طرح مصرف سوخت و آلایندگی موتور بود، گفت: موتور XU7 از استاندارد آلایندگی یورو ۲ به یورو ۴ ارتقا داده شده بود، اما موتور XUP از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است، به ویژه این که مصرف سوخت ترکیبی آن نیز بر روی خودروی پارس تقریبا ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و بر روی خودروی آریسان ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کلیومتر پیمایش است.

کاظمی ادامه داد: از ابتدای طرح نیز مقرر شد که موتور XUP به صورت دوگانه سوز طراحی و تولید شود تا بعدا بتواند در محصولات آریسان، سمند، پژو ۴۰۵ و پارس استفاده شود، اما به دلیل الزامات استانداردی، دو خودروی سمند و ۴۰۵ از خط تولید ایران خودرو خارج و دو خودروی پارس و آریسان تولید شدند.

وی به تغییرات در برخی از قطعات جانبی موتور که اصلی ترین قطعات آن نیز به شمار می روند مانند قطعات الکترونیکی وECU،اشاره کرد و گفت: در نمونه تولیدی این محصول از دریچه گاز و پدال برقی استفاده شده است. ضمن این که قطعه خودرویی بسیار مهمی که به این موتور افزوده شده، منبع انبساط آب بوده که موجب تغییر کامل سامانه خنک کاری خودرو و موتور شده است، از منبع آب استفاده شده تا مشکل هواگیری سامانه خنک کاری موتور که باعث خراب شدن واشر سرسیلندر بوده است تا حدود بسیار زیادی رفع شود و در حال حاضر در محصول آریسان دو و پارس این مشکل مرتفع شده است.

وی با اشاره به این که نسخه بنزین سوز موتور XUP دارای توان ۷۲ کیلووات و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر و نسخه گازسوز آن دارای توان ۶۸ کیلووات و گشتاور ۱۳۰ نیوتن متر است، عنوان کرد: پس از طراحی موتور EF7 گازسوز، موتور XUP نیز موتور پایه گازسوز شد، زیرا موتور XU7 که از قدیمی ترین موتورهای ایران خودرو به شمار می رفت، در اصل یک موتور دوگانه سوز بود؛ اما موتور XUP که در حال حاضر بر روی محصول آریسان دو قرار دارد، تنها به شکل دوگانه سوز تولید می شود، سعی شده است تا جای ممکن پایه گازسوز تولید شود.

کاظمی با بیان این که یکی از اهداف اصلی موتور XUP این بود که در مقایسه با موتور قدیمی خود، افزایش توان و گشتاور ۱۰ درصدی و کاهش حداکثری مصرف سوخت (دو لیتر) به موتور پایه داشته باشد، گفت: برخی از مشکلات موتور پایه که مهم ترین آن سوختن واشر سرسیلندر بود، با تغییر سیستم خنک کاری به طور کامل رفع شده است.

وی با اشاره به این که خودروی آریسان دو در مقایسه با آریسان یک تغییرات بسیار زیادی دارد، افزود: مهم ترین تغییرات صورت گرفته در این محصول، محرک شدن چرخ جلوی آن است، تا پیش از این چرخ های عقب این خودرو محرک بود.

مدیر طرح توسعه موتور XUP، با بیان این که این خودرو در مقایسه با خودروی پایه دارای چند تغییر اساسی است، اضافه کرد: در این محصول از بن سازه(پلتفرم) یکپارچه استفاده شده است؛ یعنی محفظه موتور، محل جانمایی آن و شاسی خودرو آن تغییر یافته است. هم چنین جانمایی مخزن گاز و چرخ زاپاس در بن سازه جدید آریسان تغییر کرده و مشتری می تواند از فضای کامل اتاق بار استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *