17:13

1403/02/04

درآمدزایی ۴۸ میلیون دلاری مشهد از گردشگری سلامت

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ورود ۲۴ هزار گردشگر سلامت در سال گذشته برای مشهد ۴۸ میلیون دلار درآمدزایی کرده است.

داوود خوش‌شکن گفت: در سال گذشته ۲۴ هزار و ۳۰۰ بیمار گردشگر خارجی در مشهد به صورت بستری و سرپایی پذیرش داشته‌ایم که نسبت به سال‌های گذشته کمی رشد داشته، اما با توجه به پیک‌های پنجم و ششم کرونا که در ورود گردشگر خارجی محدودیت داشتیم، این آمار افت کرده است که با پایان محدودیت‌ها ورود گردشگران سلامت رشد بیشتری خواهد داشت.

او گفت: ورود گردشگران سلامت به مشهد نسبت به سال ۹۹ تقریبا ۴۰ و نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

اگر محدودیت‌های ورود گردشگر خارجی به ایران در پیک‌های پنجم و ششم وجود نداشت، ورود گردشگران سلامت به مشهد نسبت به سال ۹۸ بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌یافت. در سال ۱۴۰۰ اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های مراکز درمانی مشهد برای کشور‌های هدف وضعیت بهتری داشت و پیشرفت کرد که همین موضوع در رشد ورود گردشگران سلامت بی‌تاثیر نبوده است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر گردشگر سلامت به طور متوسط ۲۰۰۰ دلار برای ایران درآمدزایی می‌کند. درآمد ۴۸ میلیون دلاری مشهد در سال گذشته از محل جذب گردشگر سلامت با توجه به ظرفیت‌های این شهر ناچیز محسوب می‌شود. چشم‌انداز ما ورود ۲۰۰ هزار زائر و گردشگر سلامت به مشهد است که حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای مشهد درآمدزایی خواهد داشت. ظرفیت مشهد برای این حجم از زائر کاملا آماده است. ترکیه به اندازه ایران پزشک و بیمارستان ندارد و از ظرفیت‌های زیارتی برخوردار نیست، اما درآمد گردشگری سلامت بیشتری نسبت ایران دارد.

خوش‌شکن گفت: شفاف نبودن تعرفه‌ها یکی از معضلات درآمدزایی پایین گردشگری سلامت در ایران است. با توجه به اینکه تعرفه‌ها در ایران پایین‌تر از سایر کشورهاست، اما نرخ خدمات درمانی در ایران شفاف و مشخص نیست. به عنوان مثال اگر از یک گردشگر خارجی تعرفه عمل قلب باز در ایران را سوال کنید، نرخ آن را نمی‌داند، اما نرخ همین عمل در ترکیه کاملا مشخص است.

او گفت: از مردم مشهد تقاضا داریم برخوردشان با زائر خارجی همانند برخورد ائمه معصوم (ع) اسلامی و انسانی باشد. اگر در بیمارستان‌ها با زائران خارجی به درستی رفتار شود و از آن‌ها سوءاستفاده نشود، همین موضوع بهترین مبلغ و مشوق برای ورود صد‌ها گردشگر دیگر به ایران و مشهد خواهد بود. اگر این اتفاق رخ دهد، در درازمدت سود این صنعت به جیب تمام مجاوران نیز خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *