14:58

1403/08/24

رتبه بنادر ایران در بین بنادر جهان چند است؟

ایران با وجود برخورداری از سواحل طولانی در شمال و جنوب از نظر بندری توسعه مطلوبی نیافته و این امر مورد تایید کارشناسان و بسیاری از مسئولان است.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از روزنامه اقتصاد ، روزنامه اقتصاد سرآمد در گزارشی به قلم محمد رحیمی به موضوع رتبه بنادر ایران در بین بنادر جهان پرداخته و نوشته است: سنگاپور برای دهمین سال متوالی بر‌اساس شاخص توسعه مرکز کشتیرانی بین‌المللی شین‌هوا و داده‌های دریافتی صرافی بالتیک (ISCDI) رتبه اول را در بین بنادر و مراکز دریایی به عنوان برترین مرکز دریایی کسب کرد.

مرکز بین‌المللی safety۴sea اعلام کرد که سنگاپور با کسب ۹۵.۳۲ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن، رتبه نخست بنادر جهان را به دست آورد. این کشور، برای دهمین سال پیاپی است که این مقام را برای خود محفوظ نگاه‌ داشته است.

safety۴sea؛ می‌گوید: انتخاب سنگاپور به عنوان برترین مرکز دریایی جهان توسط خبرگزاری دولتی چین (شین هوا) و مرکز داده‌های صرافی بالتیک صورت گرفته است. بر این اساس این کشور ۹۵.۳۲ امتیاز را از ۱۰۰ امتیاز به دست آورده است.

نیروگاه خدمات پشتیبانی لندن با ۸۳.۳۵ امتیاز دوم و شهر بندری شانگهای با ۸۱.۵۸ امتیاز در جایگاه سوم قرار دارند.

در این رتبه‌بندی جهانی، بندر نیویورک و نیوجرسی آمریکا در رتبه دهم قرار گرفته‌اند؛ بدین ترتیب سنگاپور، بنادر اروپایی، چین، یونان و امارات را پشتِ سر گذاشته است.

معیار‌های انتخاب مرکز دریایی که توسط کارشناسان و متخصصان دریایی و تحلیلگران اقتصاددریاپایه مدنظر قرار می‌گیرد، عبارتنداز: هاب موفق دریایی، سهولت انجام کسب‌و‌کار، دسترسی به خدمات حرفه‌ای دریایی و موقعیت مناسب مکانی می‌باشد که برای یک مرکز تجارت پیشرو دریایی مورد نیاز بوده و حیاتی به شمار می‌رود.

در جدولی که بیانگر رتبه‌های برتر دریایی است چهار بندر در آسیا، چهار بندر در اروپا، یک بندر در خاور میانه و یک بندر در آمریکا قرار دارد و در این میان، هیچ رد و نشانی از بنادر ایران وجود ندارد.

مدیر اجرایی صرافی بالتیک که در زمینه انتخاب این مراکز دریایی فعالیت می‌کند در زمینه فاکتور‌های اساسی برای انتخاب برترین‌ها می‌گوید: در مجموع ۴۳ مکان دریایی به منظور انتخاب این مراکز، رتبه‌بندی شدند که در آن‌ها فاکتور‌هایی مانند ظرفیت بار، تعداد جرثقیل، طول اسکله کانتینری، انرژی سبز، تجهیزات اتوماتیک و میزان کشش بندری در نظر گرفته شده و مشاغل حرفه‌ای و قابل پشتیبانی دریایی مانند کارگزاران کشتی، مدیریت کشتی، نحوه تأمین مالی کشتی، بیمه و قوانی، حق بیمه، بدنه؛ عوامل کلی محیط کسب و کار، تعرفه گمرکی، میزان خدمات دولت الکترونیک و عملکرد لجستیک همگی در انتخاب این مراکز مؤثر بودند.

در همین رابطه، مدیر سرویس اطلاعات اقتصادی چین گفته است: این گزارش اهمیت دریانوردی در تجارت جهانی را نشان می‌دهد و توسعه یافتگی، رشد و بالندگی صنعت کشتیرانی را به وضوح به نمایش می‌گذارد. در این گزارش ما به استراتژی‌ها و فنّاوری‌های کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای توجه خاصی داشتیم و برای این منظور برای انتخاب ۱۰ بندر برتر میانگین امتیاز‌ها را برای ۴۳ مرکز دریایی از ۱۰۰ امتیاز ۵۹ گرفتیم؛ اما در نهایت به میانگین ۷۷.۲۱ رسیدیم، زیرا دریافتیم مراکز دریایی چه پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند که حاکی از توجه بنادر و مراکز دریایی به شاخص‌های انتخاب مراکز نمونه است.

پیش‌داوری در باره بنادر ایران
با توجه به معیارهایی که safety۴sea؛ خبری کرده است، خوب است نگاهی به بنادر و تجهیزات دریایی ایران بیندازیم و با این معیارها فراز و فرود خود را بررسی کنیم. در این باره چند نکته را می‌توان حدس زد و پیش‌داوری کرد:

اول: زیر ۵۹ امتیاز

کف امتیاز اولیه، ۵۹ امتیاز بوده است که بر اساس آن، جمعی از گزینه‌های دریایی در سطح جهان روز میز قرار گرفته‌اند. ایران جزو این گزینه‌ها نبوده است. با فرض اینکه ایران نزدیک به این امتیاز بوده، به راحتی می توان گفت که جزو ده و حتا بیست یا سی کشور اول دنیا نیستیم.

اگر فرض ۵۹ امتیاز را برای خود قائل شویم، به حساب سرانگشتی می توان گفت که بیش از ۳۰ امتیاز از سنگاپور و بیش از ۲۰ امتیاز از سایر کشورهای رتبه بندی شده، عقب هستیم.

چیزی که در این امتیازبندی‌ها برای ما جای خوشبختی است، این است که فقط امارات در میان گزینه‌های فوق بوده است و در منطقه، باقی رقبا مثل ما معطل مانده‌اند. اما این هشدار وجود دارد که در سال‌ و سال‌های آتی، بنادری مانند جفیره، گوادر و حتا فاو در جمع این گزینه‌ها باشند و ما همچنان خوش‌حال باشیم که نسبت به دولت گذشته، چند سانتی پیش‌روی کرده‌ایم.

دوم: برخی شاخص‌ها و معیارهای انتخاب عبارتند از:‌

هاب موفق دریایی، سهولت انجام کسب‌و‌کار، دسترسی به خدمات حرفه‌ای دریایی و موقعیت مناسب مکانی، ظرفیت بار، تعداد جرثقیل، طول اسکله کانتینری، انرژی سبز، تجهیزات اتوماتیک و میزان کشش بندری، مشاغل حرفه‌ای و قابل پشتیبانی دریایی مانند کارگزاران کشتی، مدیریت کشتی، نحوه تأمین مالی کشتی، بیمه و قوانین، حق بیمه، بدنه، عوامل کلی محیط کسب و کار، تعرفه گمرکی، میزان خدمات دولت الکترونیک و عملکرد لجستیک.

اگر همین معیارها را در جدولی قرار داده و خود به آن ها امتیاز بدهیم، امتیاز بنادر ایران به تفکیک چند خواهد بود؟ خوب است که مدیران عالی چنین کاری کرده و نتیجه را اگر وارد حوزه محرمانه نمی‌شود به افکار عمومی بگویند. واقعا بر اساس معیارهای پیش گفته شده، امتیاز بنادر ما چند می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *