11:00

1403/02/07

رعد ایران بر پیکر بالگرد‌های پیشرفته دشمن

نیروی زمینی سپاه پاسداران توانسته یک سلاح ویژه برای شکار بالگردهای دشمن طراحی کرده و بسازد.

پدافند هوایی و سامانه‌های آن را باید مهم‌ترین بخش در دفاع از کشورمان دانست. یعنی همان طور که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا نیز فرموده‌اند. ایشان گفته‌اند: امروز پدافند هوایی خط مقدم دفاع از حیثیت کشور است. به همین دلیل هم مسئولان دفاعی کشورمان از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی با دستور امام خمینی (ره) به دنبال بومی‌سازی تجهیزات و تسلیحات رفتند. البته وجود تحریم‌های آمریکا زمینه‌ساز چنین تصمیمی بود.

این کار با حمله رژیم بعثی عراق به کشورمان در نخستین روز‌های دفاع مقدس و همچنین ضعف سیستم پدافندی ایران رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت.  پدافند هوایی که از مهم‌ترین بخش‌های کشورمان در دفاع سراسری بود نیز آماج این تحریم‌ها قرار گرفت و در تامین قطعات اصلی با مشکل روبرو شد. به همین دلیل هم مسئولان دفاعی کشورمان با مهندسی معکوس قطعات و همچنین آغاز طراحی سامانه‌های بومی به سوی ساخت این سامانه‌ها حرکت کردند.

صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران از آغازین نقطه خودکفایی در طراحی و ساخت سامانه‌های پدافندی تا به امروز توانسته‌اند به پیشرفته‌ترین دستاورد‌ها دست پیدا کنند. طراحی و ساخت سامانه برد بلند باور ۳۷۳ در در مدت زمان کم‌تر از ۱۰ سال نشان از بلوغ کامل آن دارد. البته ساخت چنین سامانه‌ای که در تراز پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافندی جهان قرار دارد، یعنی ایران دیگر به خودکفایی رسیده و به هیچ کشوری متکی نیست.

معنای دیگر دستیابی به فناوری‌های پیشرفته نظامی به ویژه در حوزه پدافند هوایی به این معناست که متخصصان کشورمان در لبه فناوری حرکت می‌کنند و در آینده نزدیک نیز دستاورد‌های دیگری را خواهند داشت.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به عنوان بخش اصلی وظیفه پشتیبانی نیرو‌های مسلح کشورمان را برعهده دارد. اما هر کدام از نیرو‌های مسلح نیز با دارا بودن سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی توانستند دستاورد‌هایی نیز داشته باشند. نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز یکی از فعال‌ترین این مجموعه‌ها را داراست. سلاح ضد بالگرد رعد حاصل فعالیت این بخش است و توانایی عملکرد در بخش پدافند زمین‌پایه را داراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *