09:39

1403/02/05

سه اقدام مهم مالیاتی دولت به روایت سخنگوی دولت

تحقق درآمد‌های مالیاتی، تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی مالیات و افزایش شعب شورایعالی مالیاتی از جمله اقدامات مهم مالیاتی دولت هستند.

اقدام اول صورت گرفته تحقق بیش از %۱۰۸ از درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ است.

بهادری جهرمی همچنین از تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی مالیات بر خانه‌های خالی، خانه‌ها و خودرو‌های لوکس خبر داد.

علاوه بر دو اقدامی که اشاره شد، سخنگوی دولت، افزایش شعب شورایعالی مالیاتی از ۸به ۱۶ شعبه به‌ منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی را سه اقدام مهم دولت سیزدهم در راستای اتخاذ سیاست «منهی نفت» دانست.

گفتنی است، تا ۱۰ سال پیش، حدود ۵۰ درصد از منابع عمومی بودجه کشور از محل صادرات نفت تأمین می‌شد، اما به تدریج این سهم کاهش پیدا کرد و به جای آن سهم مالیات در بودجه بیشتر شد.

تا اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ میزان درآمد‌های مالیاتی حدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به عملکرد بودجه سال جاری ۴۰ درصد رشد دارد.

از سویی دیگر در بحث مالیات ستانی از خانه‌های لوکس، خالی و خودرو‌های لوکس، پیش‌تر رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از تعیین نرخ مالیات بر خانه‌ها و ماشین‌های لوکس خبر داده بود.

به گفته زارع، نرخ مالیات اینگونه تعیین شد که تا سقف ۱۰ میلیارد تومان معاف از مالیات هستند، اما نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان تا ۱۵ میلیارد، یک در هزار، نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان، ۲ در هزار، نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان، ۳ در هزار، نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان، ۴ در هزار، نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان، ۵ در هزار مالیات پرداخت می‌کنند.

همچنین خودرو‌های سواری و وانت دو کابین تا سقف یک میلیارد تومان معاف از پرداخت مالیات هستند، اما تا مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد؛ تا مبلغ ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۲ درصد؛ تا مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان، ۳ درصد و نسبت به مازاد ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۴ درصد مالیات پرداخت می‌کنند.

در موضوع افزایش شعب شورایعالی مالیاتی هم، نمایندگان مجلس دی پارسال مصوب کرده بودند، برای رسیدگی به پرونده‌های قابل طرح قانون مالیات‌های مستقیم در شورای عالی مالیاتی تعداد شعب شورای مذکور به دو برابر افزایش یابد.

گفتنی است، شورایعالی مالیاتی بالاترین مرجع برای رسیدگی و حل اعتراضات و اختلافات مالیاتی نسبت به برگ تشخیص مالیاتی، شورای عالی مالیاتی است.

همه این سه اقدام صورت گرفته از سوی دولت برای رهایی اقتصاد ایران از وابستگی به درآمد‌های های نفتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *