09:24

1402/12/08

سود وام ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا ۳درصد است/ جزئیات توافق ایران و آذربایجان برای ساخت کریدور ارس

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با رد گمانه‌زنی‌ها در خصوص سود وام ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا گفت: روس‌ها پیشنهاد سود ۶درصدی را دادند که با مذاکرات انجام‌شده این سود به ۳درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تسنیم، شهریار افندی‌زاده در نشست خبری با اشاره به امضای قرارداد ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا بین ایران و روسیه اظهار کرد: این خط‌آهن 162 کیلومتر طول دارد که با منابع مالی وام ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: روس‌ها پیشنهاد اولیه سود 6درصدی را ارائه کرده بودند که با مذاکرات انجام‌شده، پیشنهاد ایران یعنی سود 3درصدی مورد موافقت قرار گرفت.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در قرارداد نیز سقف تعیین کرده‌ایم چرا که نمی‌دانیم قیمت تجهیزات چه‌میزان خواهد شد.

افندی‌زاده با بیان اینکه مبلغ این قرارداد 1.6 میلیارد یورو است یادآور شد: مقرر شده است تا سقف قرارداد تجهیزات مورد نیاز از جمله لوکوموتیو و واگن تأمین شود.

وی همچنین در خصوص تفاهمنامه ایران با جمهوری آذربایجان برای فراهم کردن دسترسی این کشور به نخجوان اضافه کرد: این کار را برای آن انجام دادیم که یک کشور را به ما وابسته می‌کند. طی بررسی‌های انجام‌شده برخی مخالف و برخی موافق این کار بودند.

معاون وزیر راه گفت: در نهایت قرار شد دسترسی آذربایجان از آق‌بند ـ نزدیک‌ترین نقطه مرزی ـ آغاز و از پایانه جلفا خارج شود.

افندی‌زاده تصریح کرد: برای این کار نیازمند ساخت پل روی رود ارس بودیم که این پل را آذربایجانی‌ها با پول خود می‌سازند.

وی با یادآوری اینکه موضوعی مطرح شد که با کریدور ارس، پارس‌آباد از حیّز انتفاع خارج می‌شود گفت: برای جلوگیری از این مسئله نیازمند توزیع کالا هستیم که برنامه‌ریزی‌های مربوطه در حال انجام است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ابراز کرد: بر این اساس آذربایجان از مسیر ایران ترانزیت کالا را انجام خواهد داد. ما باید از فرصت اختلاف بین ارمنستان و آذربایجان استفاده کنیم.

افندی‌زاده همچنین درخصوص نوسازی ناوگان جاده‌ای ریلی و هوایی گفت: برای این کار کمیته‌ای در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و برنامه‌ریزی لازم برای امسال و سال آینده نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه قیمت یک اتوبوس نو 17 میلیارد تومان است، اظهار کرد: تهیه این اتوبوس نیازمند یک مدل اقتصادی است که برای این کار باید چندین وزارتخانه با هم همکاری کنند ضمن اینکه باید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را وارد صنعت حمل‌ونقل کنیم و بابت سود این سرمایه‌گذاری به آنها تضمین بدهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مجوز قانون برنامه و بودجه برای واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس گفت: تاکنون 33 دستگاه اتوبوس وارد کشور شده که نشان می‌دهد مسیر واردات باز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *