18:58

1403/02/01

سیستان و بلوچستان بدون توقف؛ جزئیات عظیم‌ ترین پروژه ریلی کشور

عظیم ترین طرح ریلی کشور در مسیر چابهار زاهدان میلک سرخس در حالی پیشرفت ۶۸ درصدی را پشت سر گذاشته که دولت سیزدهم برای به صدا درآمدن سوت این قطار تا سال ۱۴۰۴ تلاشی مضاعف به کار گرفته و با موافقت رهبر انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی، تکمیل این طرح مهم تسریع شده است.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از ایرنا، راه آهن چابهار زاهدان میلک سرخس دومین اقدام در طرح ارتقاء کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می کند به گونه ای که می توان گفت این راه اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می دهد.

راه آهن چابهار زاهدان میلک سرخس در حالی یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی ریلی کشور به طول یک هزار و ۳۵۰ ‎ ‎کیلومتر است که قطعه اول آن به طول ۷۳۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک و قطعه دوم هم به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها به سرخس متصل می کند.

ساخت خط آهن چابهار مشهد به عنوان طولانی ترین خط آهن ایران، جزو مصوبات سفرهای اعضای هیات دولت نهم و دهم به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود.

۱۵ آذرماه سال ۱۳۸۹ در جریان سفر رئیس جمهور وقت به چابهار، در مراسمی عملیات ساخت قطعه اول خط آهن چابهار زاهدان میلک سرخس از چابهار به زاهدان به طول ۵۷۰ کیلومتر که مصوب سفر دوم هیات دولت به سیستان و بلوچستان بود، آغاز و مقرر شد تا پایان سال ۹۴ به بهره برداری برسد.

اما چون منبع مالی برای تزریق به این پروژه وجود نداشت، فعالیت آن تعطیل شد تا این که قرارداد ساخت این پروژه سال ۹۲ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بسته شد.

مهمترین طرح گذرگاهی ایران در حالی با تکمیل گذرگاه ریلی چابهار زاهدان سرخس رقم خواهد خورد که این اتفاق بزرگ منجر به رونق اقتصادی و توسعه ای چشمگیر در سیستان و بلوچستان به ویژه شهر بندری چابهار خواهد شد با این وجود طرح مهم ریلی راه آهن چابهار زاهدان میلک سرخس موجب اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی و سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۶ درصد دارد.

با بهره برداری از راه آهن چابهار میلک زاهدان سرخس، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل و این امر منجر به رونق اقتصادی و توسعه ای چشمگیر در این استان به ویژه شهر بندری چابهار خواهد شد.

رئیس جمهور نیز پیش تر با اشاره به ضرورت استمرار توسعه و آبادانی سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای برجسته مردمی برای سرعت بخشیدن به روند توسعه استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی مرداد ماه امسال در نشست ویژه اعضای شورای راهبردی توسعه استان سیستان و بلوچستان، تفویض اختیارات ویژه به استاندار سیستان و بلوچستان برای حل مشکلات و پیشبرد امور استان را ضروری دانست و بر تداوم هماهنگی همه مدیران استان برای رفع مشکلات تاکید کرد.

پروژه ای عظیم که اولویت دولت سیزدهم در استان شد

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق بیان کرد: پروژه ریلی چابهار به زاهدان یکی از طرح های بسیار بزرگ کشور است که چنین پروژه ای با این حجم از کار در کشور نداشته ایم که این طرح مسیر زاهدان، خاش، ایرانشهر، چابهار، میلک و سرخس را به یکدیگر متصل می کند.

حمید بهادری افزود: این طرح عظیم یکی از اولویت های دولت سیزدهم است که پیشرفت خوبی تاکنون داشته و مجموعه زیرسازی و روسازی پیشرفت آن ۶۸ درصد بوده که توسط همکاران ما در شرکت ساخت وزارت راه این اقدام انجام می شود، پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا است که طرح را در هشت قطعه از زاهدان تا چابهار اجرا می کند.

وی ادامه داد: از هشت قطعه، ۲ قطعه کار آن در خرداد ماه سالجاری تمام و به بهره برداری رسیده یعنی قطعه هفت و هشت مسیر زاهدان تا خاش که ۱۵۳ کیلومتر مسیر ریلی است به بهره برداری رسید و امسال قطار مسافربری آن در مسیر زاهدان خاش در حال ارائه خدمت به مردم است.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق گفت: ۶ قطعه دیگر این طرح عظیم از خاش تا چابهار است که در بحث زیربنایی پنج قطعه باپیشرفت فیزیکی ۸۵ تا ۹۹ درصد روبرو بوده و در قطعه ۶ نیز پیشرفت ۵۵ درصدی داشته ایم.

وی تاکید کرد: قطعه ۶ یکی از سخت ترین قطعات انجام شده در اجرای طرح ریلی است چرا که تمام مسیر کوهستانی بوده و در یک فاصله ۲۰ کیلومتری آن، ۱۰ کیلومتر فقط تونل دارد که در کشور چنین قطعه ای با این شرایط نداریم که در یک قطعه حدود ۲۰ کیلومتری، ۱۰ کیلومتر تونل و بقیه پل اجرا شده باشد.

بهادری اظهار کرد: تا امروز ۹۰ هزار میلیارد ریال با نرخ دلار؛ حدود ۳۰۰ میلیون دلار در این طرح هزینه شده، بر اساس پیش بینی های انجام شده تا یکسال و نیم دیگر اگر تزریق نقدینگی به موقع انجام شود اوایل سال ۱۴۰۴ پروژه چابهار زاهدان به بهره برداری برسد چرا که رهبر معظم انقلاب نیز موافقت کردند از صندوق توسعه ملی به این طرح کمک شود.

وی افزود: این طرح ریلی شبکه ریلی کشور را به بندر چابهار وصل می کند؛ بندر چابهار به علت شرایط خوبی که نسبت به بندر عباس دارد و ارتباط با کشورهای اطراف یک مزیت خاص داشته و صاحبان بار و شرکت های حمل و نقل بین المللی حتماً از کشور چین و هند کالاهایشان را به بندر چابهار منتقل خواهند کرد و بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود ۷۰ درصد کالاهایی که در بندرعباس تخلیه می شود با این اتفاق یعنی تکمیل طرح ریلی زاهدان چابهار قطعاً در چابهار بارگیری خواهد شد.

اتصال آسیای میانه به آبهای آزاد

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان؛ پروژه ریلی زاهدان چابهار با هدف ایجاد یک کریدور شمال به جنوب و اتصال بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی کشور طراحی شده، که با بهره برداری و افتتاح آن به ترتیب آسیای میانه و افغانستان را نیز به آب های آزاد اقیانوسی متصل می کند.

محمد کرمی افزود: برای طرح راه آهن چابهار زاهدان با موافقت رهبر معظم انقلاب از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شده و بخش زاهدان خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر اخیراً به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: تمام کارگاه های این پروژه فعال و پیش بینی می شود ادامه این پروژه بزرگ ریلی با پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصد تا ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان استانی ثروتمند و برخوردار بوده و القای کلمه محرومیت در این منطقه کاملاً نادرست است.

وی با اشاره به ظرفیت نیروی جوان خلاق مومن و متفکر سیستان و بلوچستان ادامه داد: لازمه توسعه هر منطقه، نیروی انسانی است چرا که این جوانان هستند که می توانند ایده های جدید را در جهت پیشبرد اهداف استان ارائه دهند.

کرمی خاطرنشان کرد: مرز یکی از ظرفیت های بزرگ استان سیستان و بلوچستان است که می تواند منطقه را به مرکز صادرات و واردات کشور تبدیل کند.

رونق اقتصادی سیستان و بلوچستان با تکمیل راه آهن چابهار زاهدان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: در حال حاضر از هشت قطعه این مسیر ریلی ۲ قطعه آن ۱۰۰درصد به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است و در بررسی های فنی این طرح قسمت های زیرسازی، اجرای تقاطع ها و پل های خاص و آبروها و تونل ها حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نیاز است در اجرای روسازی و احداث ایستگاه ها سرعت عملیات اجرایی افزایش یابد تا هر چه زودتر استان از این خط مهم ریلی بهره مند شود.

منصور بیجار افزود: بر اساس طراحی های باری پیش بینی شده برای این خط، می توان با تأمین و افزایش ناوگان ریلی مخزن دار، برای تسهیل در انتقال فرآورده های نفتی از مبادی تولید به انبارهای نفت استان نیز، برای جابجایی سوخت مورد نیاز استان استفاده کرد.

وی ادامه داد: پس از افتتاح خط ریلی زاهدان خاش و با حرکت اولین قطار مسافربری، روزانه شاهد جابجایی هم استانی ها و مردم به صورت رفت و برگشتی و کاهش تصادفات در این محور هستیم.

معاون استاندارسیستان و بلوچستان بیان کرد: مرحله دیگر این طرح که هم اکنون در حال اجراست اتصال خط ریلی زاهدان به میلک است تا با افزایش توان و ظرفیت جابجایی بار و مسافر شاهد شکوفایی و رونق مبادلات مرزی در استان باشیم.

وی اظهارکرد: راه آهن زاهدان به میلک در ۶ قطعه به طول ۲۶۴ کیلومتر طراحی که در حال حاضر چهار قطعه از آن به پیمانکار واجد شرایط برای اجرا واگذار شده است.

بیجار گفت: پیش بینی شده است اتمام این طرح برای اتصال چابهار به میلک به صورت ریلی حدود ۳۴۰ هزار میلیارد ریال دیگر هزینه در برداشته باشد.

وی افزود: این طرح مهم ریلی موجب اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی و سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.

تامین منابع راه آهن چابهار زاهدان

وزیر راه و شهرسازی از تلاش این وزارتخانه، قرارگاه خاتم الانبیا و استانداری سیستان و بلوچستان برای تکمیل راه آهن چابهار زاهدان و بهره برداری از آن تا سال آینده خبر داد و گفت: تکمیل کریدور نوار ساحلی جنوب کشور به طول یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر یکی از پروژه های محوری وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه دریا محور در دولت سیزدهم است.

مهرداد بذرپاش ادامه داد: تمام تلاش این است که پروژه در سال آینده به بهره برداری برسد و کل مسیر زیر بار عبور قطار قرار گیرد، خوشبختانه منابع مورد نیاز تأمین شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۳۰ کیلومتر از کریدور شمال جنوب در سیستان و بلوچستان قرار دارد، بیان کرد: قطعه چابهار به زاهدان حدود ۶۳۰ کیلومتر هست، قطعه زاهدان به خاش به بهره برداری رسیده و کل ظرفیت های قرارگاه خاتم الانبیا برای تکمیل قطعه خاش به چابهار به کار گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتمام عملیات حفاری تونل های راه آهن چابهار خاش، افزود: بعد از پایان عملیات لاینینگ برخی از تونل ها، با توجه به زیرسازی خط، در روزهای آینده عملیات ریل گذاری به طول ۲۰۰ کیلومتر آغاز می شود.

وی به اهمیت بنادر واقع در سیستان و بلوچستان بویژه بندر شهید بهشتی چابهار اشاره و تصریح کرد: با تکمیل راه آهن چابهار زاهدان، ارزش بندر شهید بهشتی دوچندان می شود، در همین راستا برنامه های خوبی برای سرمایه گذاری خارجی ارائه شده که در شرف دستیابی به قرارداد نهایی هستیم و از طرفی نهادهای مختلف داخلی نیز از سرمایه گذاری در این بندر استقبال کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *