22:22

1403/01/09

شورای شهر عقب نشست/ کاهش نرخ حمل و نقل عمومی در مشهد

افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی در مشهد از ابتدای امسال ناخرسندی مردم را در پی داشت، از این رو با تصمیم مدیریت شهری، نرخ خدمات مترو و اتوبوس در مشهد از امروز نهم اردیبهشت کاهش یافت و این مصوبه همزمان اعمال شد.

به گزارش ایران ناوگان به نقل از ایرنا، بهای خدمات سازمان های اتوبوسرانی و قطارشهری مشهد از ۱۴ فرودین امسال طبق مصوبه شورای شهر مشهد افزایش یافت و طبق بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد، افزایش نرخ خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش های مترو و اتوبوسرانی اجرایی شد.

 

طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، بهای خدمات در خطوط روزانه اتوبوسرانی شهری از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان و خدمات مترو از هزار و ۲۰۰ تومان به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته بود.

 

این افزایش ناگهانی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی، به نوعی شهروندان را دچار شوک کرد، این ناخرسندی از طریق گزارش‌های مردمی و رسانه ای به گوش اعضای شورای شهر مشهد رسید و از آنجا که طبق گفته برخی اعضای شورا، این اقدام با شعار سال و مهار تورم همخوانی نداشت، تصمیم بر اصلاح این مصوبه گرفتند.

 

از این رو در هفتاد و هفتمین نشست شورای اسلامی شهر مشهد، مصوبه افزایش بهای ناوگان حمل و نقل عمومی بررسی و اصلاح شد.

 

بر این اساس نرخ بلیت خطوط روزانه اتوبوسرانی و همچنین بلیت قطار شهری از مبلغ هزار و ۵۰۰ تومان به هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت و مصوبه برای تایید و اجرا به فرمانداری مشهد ارسال شد.

 

اعمال کاهش نرخ بهای خدمات مترو مشهد

 

هم اینک دو خط مترو در مشهد فعال است که خط یکم به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.

 

عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره‌برداری شد.

 

اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.

 

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در خصوص این کاهش نرخ اظهار کرد: برابر مصوبات ابلاغی از چهاردهم فروردین سال جاری بهای خدمات مترو از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان تغییر یافت.

 

مجتبی زمانیان افزود: با هدف توجه هرچه بیشتر به مقوله اقتصاد و معیشت شهروندان و با توجه به نام‎گذاری سال جدید با عنوان “مهار تورم، رشد تولید” طبق مصوبه شورای اسلامی شهر در خصوص کاهش نرخ بهای خدمات سال ۱۴۰۲، از امروز نهم اردیبهشت بهای خدمات مترو از هزار و ۵۰۰ به هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

 

کاهش نرخ بهای اتوبوسرانی

 

به گزارش ایرنا، روزانه حدود یک میلیون مسافر با هزار و ۸۷۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس در سطح شهر مشهد جابه جا می شوند.

 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با اشاره به کاهش بهای خدمات اتوبوسرانی مشهد از امروز، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای شهر از چهاردهم فروردین سال جاری بهای بلیت در خطوط روزانه شهری از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

 

علی اصغر نیشابوری افزود: در ادامه با توجه به دغدغه شهروندان، اصلاح این مصوبه در دستور کار شورا قرار گرفت و قیمت مصوب پیشین اصلاح شد.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه جدید، بهای خدمات اتوبوسرانی مشهد از هزار و ۵۰۰ تومان به هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه کرد: بهای تمام‎ شده خدمات اتوبوسرانی به ازای هر سفر درون‎ شهری حدود ۱۲ هزار تومان برآورد شده است که از این میزان، تنها ۱۰ درصد به مبلغ هزار و ۲۰۰ تومان به عنوان کرایه تعیین و مابقی توسط شهرداری تامین می شود.

 

نیشابوری افزود: بر اساس آمار از ابتدای سال تا ۳۱ فروردین‌ امسال ۲۳ میلیون و هزار و ۴۹۶ سفر از طریق ناوگان اتوبوسرانی مشهد جا به جا شدند که در هم سنجی با مدت مشابه پارسال حدود ۱۰ درصد افزایش دارد.

 

درآمد ناوگان اتوبوسرانی و مترو مشهد سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *