13:29

1403/01/10

شیر زردچوبه؛ نسخه خانگی ضد سرماخوردگی

شیر زردچوبه که به نام "شیر طلایی" نیز شناخته می شود یک نوشیدنی هندیست که طی سالیان اخیر در فرهنگ های غربی نیز از محبوبیت زیادی برخوردار شده است.

شیر زردچوبه که به نام “شیر طلایی” نیز شناخته می شود یک نوشیدنی هندیست که طی سالیان اخیر در فرهنگ های غربی نیز از محبوبیت زیادی برخوردار شده است.

شیر زردچوبه یک نوشیدنی با رنگ زرد روشن است و به طور سنتی با گرم کردن شیر گاو یا یک شیر گیاهی همراه با زردچوبه و ادویه های دیگر مانند دارچین و زنجبیل تهیه می شود.

این نوشیدنی به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی ارائه می کند، مورد توجه قرار گرفته و اغلب به عنوان گزینه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی استفاده می شود.

در ادامه با برخی فواید شیر زردچوبه که از پشتیبانی علمی برخوردار هستند، بیشتر آشنا می شویم.

ماده تشکیل دهنده اصلی آن سرشار از آنتی اکسیدان هاست

زردچوبه ماده کلیدی در شیر طلایی است که یک ماده غذایی محبوب در آشپزی آسیایی محسوب می شود.

کورکومین، ترکیب فعال موجود در زردچوبه، قرن هاست که در پزشکی سنتی هندی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی خود استفاده می شود.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که با آسیب سلولی مبارزه کرده و از بدن انسان در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

آنها برای عملکرد سلول های بدن ضروری هستند و مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش خطر عفونت و بیماری کمک کنند.

بیشتر دستور العمل های شیر زردچوبه حاوی دارچین و زنجبیل نیز هستند که هر دو دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی دارد

در هند، شیر زردچوبه اغلب به عنوان یک درمان خانگی علیه سرماخوردگی استفاده می شود. در حقیقت، این نوشیدنی به دلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مورد توجه قرار گرفته است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که کورکومین دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی است که ممکن است به پیشگیری و مبارزه با عفونت ها کمک کند.

اگرچه نتایج این قبیل مطالعات امیدوارکننده هستند اما در حال حاضر شواهد قطعی درباره این که شیر زردچوبه عفونت ها را در انسان کاهش می دهد، وجود ندارد.

ترکیبات موجود در زنجبیل تازه ممکن است رشد برخی باکتری ها را مهار کند. عصاره زنجبیل ممکن است با ویروس سین‌سیشیال تنفسی انسانی که یکی از دلایل شایع عفونت های تنفسی است، مبارزه کند.

همچنین، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که سینامالدهید، ترکیب فعال موجود در دارچین، ممکن است از رشد باکتری ها جلوگیری کند. افزون بر این، ممکن است به درمان عفونت های دستگاه تنفسی ناشی از قارچ ها نیز کمک کند.

مواد تشکیل دهنده شیر زردچوبه دارای خواص قوی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که ممکن است سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند.

به کاهش التهاب و درد مفاصل کمک می کند

مواد تشکیل دهنده شیر زردچوبه دارای خواص ضد التهابی قوی هستند.

تصور می شود که التهاب مزمن نقش مهمی در بیماری های مزمن از جمله سرطان، سندرم متابولیک، آلزایمر و بیماری قلبی ایفا می کند. به همین دلیل، رژیم های غذایی سرشار از ترکیبات ضد التهابی ممکن است خطر این شرایط را کاهش دهند.

پژوهش ها نشان می دهد که زنجبیل، دارچین و کورکومین – ترکیب فعال موجود در زردچوبه – از خواص ضد التهابی قوی برخوردار هستند.

مطالعات حتی نشان داده اند که آثار ضد التهابی کورکومین بدون بروز عوارض جانبی با آثار برخی از داروها قابل مقایسه است. (منبع 1، 2)

این آثار ضد التهابی ممکن است درد مفاصل ناشی از استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

به عنوان نمونه، مطالعه ای با حضور 45 نفر مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داد که مصرف 500 میلی گرم کورکومین در روز، بیشتر از 50 گرم از یک داروی رایج آرتریت یا ترکیبی از کورکومین و دارو در کاهش درد مفاصل موثر بوده است.

مطالعه ای دیگر با حضور 247 نفر مبتلا به استئوآرتریت نشان داد گروهی که عصاره زنجبیل دریافت کرده بودند، نسبت به گروه مصرف کننده دارونما درد کمتری تجربه کرده و نیازمند داروی مسکن کمتر بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *