22:19

1403/01/31

طرح جهش تولید دانش بنیان به زودی «قانون» می‌شود

رئیس مجلس از تأیید زودهنگام طرح جهش تولید دانش بنیان از سوی شورای نگهبان خبر داد.

آقای محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز مجلس گفت که مجلس در قانون بودجه امسال با در نظر گرفتن بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی، امکان محقق شدن هدف گذاری و مطالبات رهبری را در توسعه تولید دانش‌بنیان فراهم کرده.

مجلس پیش از سال ۱۴۰۱، طرح جهش تولید دانش بنیان را با هدف تقویت شرکت‌های دانش بنیان تدوین کرد و به شورای نگهبان فرستاد.

مجلس می‌گوید با قانونی شدن این طرح، «شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» که ریاست آن را رئیس جمهور بر عهده دارد، می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را از حاشیه اقتصاد خارج کند.

مشوق‌های مالیاتی، رسیدگی به اختلافات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در شعب تخصصی دادگاه‌ با راهبری قوه قضائیه از ویژگی‌های این طرح است.

به علاوه، خرید خارج از فرآیند قانون مناقصات محصولات دانش‌بنیان و افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح جهش تولید دانش بنیان قرار گرفته.

آقای اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بهمن ماه پارسال گفته بود با تأیید این طرح، ۳ هزار میلیارد تومان به سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارائه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان افزوده خواهد شد.

طرح جهش تولید دانش بنیان تصریح کرده در صورتی که شرکت‌های دانش بنیان با دستگاه‌های اجرایی تعهد کاری داشته باشند اما توان اجرای به‌موقع تعهدات مالیشان نداشته باشند، سازمان برنامه و بودجه باید از منابع مالی آن دستگاه اعتبارات آن شرکت دانش بنیان را پرداخت کند.

آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری کرد.

آقای ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفته بر اساس هدف‌گذاری‌ها، قانونی شدن طرح جهش تولید دانش بنیان، امسال در تمام حوزه‌های دانش‌بنیان حداقل سی درصد رشد ایجاد شود.

او اضافه کرده «انتظار داریم امسال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان‌مان به مرز ۹ هزار شرکت برسد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *