08:04

1403/05/06

ظرفیت تولید لوکوموتیو در ایران کاملا جوابگوی نیازهای صنعت ریلی است

محمد مهدی اسلامی مدیرعامل مپنا لوکوموتیو با اشاره به ظرفیت بالای این شرکت در تامین نیازهای صنعت ریلی اعلام کرد: کشور ما نیازی به واردات لوکوموتیو ندارد و ظرفیت تولید لوکوموتیو در داخل کاملا جوابگوی نیازهای صنعت ریلی است.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تین نیوز،اسلامی با بیان این که تولید لوکوموتیو مختصات خاص خود را دارد و خط تولید آن بدون سفارش گیری فعال نمی شود، اظهار کرد: با سرمایه گذاری ها و زیرساخت هایی که در مجموعه مپنا لوکوموتیو صورت پذیرفته، ظرفیت خط تولید لوکوموتیو در این شرکت را می توان بر اساس تقاضا به سرعت افزایش داد و ما آمادگی داریم بر اساس هر تعداد سفارشی که ثبت شود، تولید لوکوموتیو را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر این که مپنا لوکوموتیو از زمان بندی تولید و تحویل لوکوموتیوهایی که سفارش گرفته عقب نیست، افزود: هر زمان سفارش بوده ما محصول را طبق زمان بندی قرارداد و حتی زودتر از موعد تحویل داده ایم. در حال حاضر نیز در حال تولید لوکوموتیوهای سفارش داده شده توسط فولاد مبارکه هستیم که تعدادی از آنها را تحویل دادیم و باقیمانده آنها را نیز جلوتر از زمان بندی قرارداد، تحویل خواهیم داد.

مدیرعامل مپنا لوکوموتیو تصریح کرد: به جرات ادعا می کنیم که قراردادهای خود را ظرف مدت 1 سال می توانیم اجرا کنیم ولی برای آن که بدقول نشویم در قراردادها، موعد تحویل محصول را 15 ماه در نظر می گیریم.

اسلامی با اشاره به مشکلاتی که موجب تاخیر در تولید لوکوموتیوها می شود بیان کرد: تولید لوکوموتیو نیازمند تامین زنجیره ای بزرگ از قطعات است و تامین این قطعات گاه با مشکلات و موانعی مواجه می شود. این مشکلات در تمام جهان وجود دارد و حتی شرکت صاحبنامی مثل آلستوم نیز رسما اعلام کرد قراردادی را که برای تولید 100 دستگاه لوکوموتیو و تحویل آن در سال 2025 به کشور دانمارک داشت به دلیل مشکل تامین قطعات با 2 سال تاخیر و در سال 2027 تحویل خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کمبود شدید لوکوموتیو در صنعت ریلی آیا ظرفیت های داخلی، می تواند پاسخگوی نیازها باشد، می گوید: با قاطعیت می توان گفت ظرفیت های ما در داخل کاملا جوابگوی نیازها است و تنها باید سیاست گذاری ها به نحوی باشد که از تولید داخل حمایت شود.

واردات لوکوموتیو دست دوم ، اقتصادی نیست

به گفته اسلامی، مپنا لوکوموتیو علاوه بر تولید لوکوموتیوهای map24 که سیستم کنترل و کمپرسورها و برخی اجزای آن به روزرسانی شده ، تولید مدل جدیدی از لوکوموتیو را نیز در دستور کار قرارداده است که فناوری جدیدتری دارد و قدرت آن هم نسبت به لوکوموتیوهای map24 بیشتر است. این لوکوموتیوها می توانند نیازهای کشور ما را به نحو بهتری برطرف کنند؛ گرچه باید به این نکته اذعان کرد که فناوری لوکوموتیو در کشورهای پیشرفته دنیا از دیزل به برقی تغییر کرده است اما ما هنوز تا رسیدن به آن نقطه و تغییر فناوری تولید لوکوموتیو از دیزل به برقی، فاصله داریم.

مدیرعامل مپنا لوکوموتیو در پایان با تاکید بر این که واردات لوکوموتیو دست دوم در بلندمدت اصلا به صرفه نیست، خاطرنشان کرد: عده ای به دنبال منافع خاصی که در واردات لوکوموتیو دست دوم وجود دارد هستند ولی باید در نظر داشت که اگرچه قیمت لوکوموتیو دست دوم از لوکوموتیو نو داخلی کمتر است اما لوکوموتیو دست دوم در بازه زمانی بلند مدت هزینه های سنگینی به شرکت ها تحمیل می کند و واردات چنین لوکوموتیوهایی اقتصادی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *