21:12

1402/12/08

متروی پرند با حضور رئیس جمهور به راه افتاد

صبح امروز پنجشنبه متروی پرند با حضور آیت الله رئیسی به بهره‌برداری رسید و این خط ریلی قادر است روزانه ۱۳ تا ۱۵ هزار مسافر را از تهران به پرند و بالعکس جابجا کند.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تسنیم، پروژه متروی پرند صبح امروز پنجشنبه با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور و با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و وزیر راه و شهردار تهران به بهره‌برداری رسید.
این خط مترو قادر است روزانه 13 تا 15 هزار مسافر را از تهران به پرند و بالعکس جابجا کند.

رئیس جمهور در حاشیه این مراسم اظهار داشت: بالاخره این انتظار 18 ساله مردم به سر آمد. بنده سال گذشته به ایستگاه پرند سر زدم و گزارشی که به من دادند این بود که در چند سال گذشته پیشرفت کار به طور متوسط 1 درصد در سال بوده و کار متوقف شده درحالیکه می‌توانست این کار سریعتر انجام بگیرد.

رئیسی تصریح کرد: از سال گذشته دوستان و همه بخش‌ها دست به دست هم دادند و امروز به قول یک ساله شان عمل کردند و به بهره‌برداری این پروژه رسیدیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در اینجا نزدیک 500 هزار نفر جمعیت داریم و این وسیله می‌تواند خیلی به مردم در رفت و آمد کمک کند.

مترو پرند در ضلع جنوب غربی شهر پرند و آزادراه تهران ساوه و مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی قرار دارد.

این طرح که با پیشرفت 30 درصدی تحویل دولت سیزدهم شده بود، با اعتباری بیش از 750 میلیاردتومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و 200 میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تامین اعتبار و تکمیل شد.

خط متروی شهر جدید پرند به طول 50 کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر جدید پرند امتداد می‌یابد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند.

مطالعات پروژه خط مترو تهران-پرند در سال 1384 توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد. عملیات اجرایی این پروژه سال 1390 شروع شد و در سال 1391 اجرای کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد. بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال 1395 و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مردادماه سال 1396 تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما قطعه دوم پروژه متروی شهر جدید پرند به طول 19 کیلومتر از فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند طراحی شد که به دلیل محدودیت‌های مالی و سایر مشکلات متوقف ماند.

ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک محسوب می‌شود که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل و نقل به مسافران شهر جدید پرند و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است و به‌جز حمل و نقل سریع، حذف اثرات زیست محیطی استفاده از سوخت فسیلی و صرفه‌جویی قابل ملاحظه در هزینه منابع ملی و وقت مسافران را در پی دارد.

شهر جدید پرند در 30 کیلومتری جنوب‌ غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) واقع شده است و روزانه بیش از 30 هزار نفر بین تهران و پرند تردد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *