به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از بازار، محمد آخوندی عضو شورای شهر تهران درخصوص این مصوبه گفت: شهرداری در این زمینه دنبال درآمدزایی نبوده و بر این اساس جدول ضرایب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه، ضریب برای خودروهای هیبریدی و برقی صفر است.
آخوندی افزود: نظر کمیسیون مشترک این بود که هزینه پایه ورود وسایل نقلیه به محدوده های طرح ترافیک در هر روز ۱۰۰ هزار تومان باشد.
وی افزود: وسایل نقلیه دارای معاینه فنی برتر تهران ضریب ۰.۸، وسایل دارای معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی تهران بر اساس دسترسی لازم به سامانه سیمفا، وسایل نقلیه دارای معاینه فنی معتبر یک و وسایل نقلیه با عمر بیش از ۲۰ سال نیز ۱.۲ است.
آخوندی این را هم گفت که پیشنهاد شهرداری تهران برای عوارض ۷۳ هزار تومان بوده است.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه رفت و برگشت افراد با تاکسی در طرح ترافیک کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نخواهد بود، گفت: وقتی رقم عوارض کمتر از این برای طرح در نظر گرفته شود، افراد تشویق می شوند که با خودروهای خود در طرح تردد کنند و این شرایط را برای کسانی که با وسایل حمل و نقل عمومی نیز تردد می کنند، به دلیل ایجاد ترافیک ناشی از تردد خودروهای شخصی سخت تر خواهد کرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا تأکید کرد: از این لایحه چنین پیامی مخابره می شود که اگر قرار است ترافیک و آلودگی هوای یک محدوده کنترل شود ما به دنبال کسب درآمد از آن نیستیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه برخی خودروها در سایر شهرها به راحتی معاینه فنی می گیرند و در تهران تردد می کنند، یادآور شد: در تهران فرآیند سخت گیرانه و طولانی برای دریافت معاینه فنی اعمال می شود؛ درست است که پلیس خودروهای دودزا را متوقف می کند اما باید ضوابطی مشخص شود که بر اساس آن فقط خودروهایی که از تهران معاینه فنی دریافت کرده اند، در پایتخت تردد کنند.
مهدی چمران با بیان اینکه تردد خودورهای با عمر ۲۰ سال باید در طرح ترافیک ضریب ۱.۵ داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید از عمر ۱۰ سال به بعد باید از ضریب ۱.۱ آغاز کنیم و تا ۲۰ سال به ضریب ۱.۵ برسیم.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنانی با بیان اینکه بسیاری از لایحه ها و تجدیدنظرخواهی هایی که در قوه قضاییه انجام می دهیم برای شهرداری هزینه های قابل توجه و سنگینی دارد و ممکن است برای شهرداری چالش برانگیز باشد، اظهار کرد: درحال تدبیر هستیم که به جای پرداخت پول در حساب مشترک با قوه قضاییه، ارقام تهاتر شود.
مهدی عباسی ادامه داد: یکی از ظرفیت های کمک کننده در این زمینه، طرح ترافیک و هزینه های ناشی از آن است. بسیاری از مجتمع های قضایی نیز در طرح ترافیک قرار دارند و می توان این پیشنهاد را لحاظ کرد.
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه خودروهای آژانس باید ۶۰ درصد هزینه طرح را بپردازند و پیشنهاد بنده این است که تخفیف برای این خودروها از ۴۰ به ۶۰ درصد برسد، یادآور شد: تخفیف به ساکنان محدوده طرح ترافیک ۵۰ درصد است و پیشنهاد می شود که به ۷۵ درصد برسد.
علیرضا نادعلی سخنگوی شورا نیز با بیان اینکه وقتی شرایط اضطرار داریم مدارس و در نهایت ادارات تعطیل می شوند، خاطرنشان کرد: بعد از چند روز تصمیم گرفته می شود که طرح فروخته نشود. باید از زمان شروع شرایط اضطرار، ممنوعیت تردد خودروها را بلافاصله اعمال کنیم.
وی ادامه داد: شهرداری وظیفه خود را در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی جهت کاهش آلودگی هوا انجام داده و این ممنوعیت تردد می تواند پیوست خوبی باشد.
علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه در بودجه سنواتی برای پلیس راهور اعتبار در نظر گرفته می شود، گفت: با توجه به اینکه بیان شد فروش طرح ترافیک برای بازدارندگی است و برای کسب درآمد نیست، نباید پلیس را به سمت این موضوع سوق دهیم و پیشنهاد ما این است که رقم بودجه برای پلیس از محل فروش طرح ترافیک حذف شود.
محسن بیات رئیس اداره املاک و حقوقی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهردرای تهران با بیان اینکه باید بر اساس نرخ تورم اقدام کنیم و اگر بر این اساس نباشد، مصوبه ما در هیئت تطبیق تأیید نخواهد شد، گفت: مصوبه ما مبنی بر ۳۵ درصد افزایش بود اما در کمیسیون مباحثی مطرح و ۱۰۰ هزار تومان به عنوان رقم پیشنهاد شد که اگر این رقم اعمال شود، بازدارندگی خواهد داشت.
وی افزود: رقم نهایی با اعمال ضرایب در نهایت ۱۸۵ هزار تومان خواهد بود و اگر بر اساس افزایش ۴۵ درصدی نرخ تورم باشد، این عدد کمتر از نرخ تورم خواهد بود.
بیات ادامه داد: وجود وزارت خانه ها و ارگان های مهم و دانشگاه ها در محدوده طرح ترافیک، باعث شده که دستگاه های اجرایی تقاضاهای زیادی درخصوص طرح ترافیک داشته باشند و اگر قرار باشد برای دانشگاه ها و حوزه های علمیه، تخفیف طرح ترافیک را در نظر بگیریم، دیگر دستگاه ها نیز مجدداً تقاضای این تخفیف را خواهند داشت و اعمال آن شاید عادلانه نباشد.
وی همچنین تصریح کرد: ارقام درصورتی به پلیس اختصاص داده می شود که عملکرد داشته باشد و این عملکرد در معاونت حمل و نقل و ترافیک تأیید شود، رقم درآمدی آن به پلیس اختصاص خواهد یافت.
بیات با بیان اینکه پلیس هیچ گونه جریمه ای را برای خودروهایی که طرح ترافیک ندارند، اعمال نمی کند، گفت: عدم فروش طرح ترافیک باعث نمی شود که خودروها در محدوده های طرح تردد نکنند.
در نهایت اعضای شورای شهر با نرخ پایه ۱۰۰ هزار تومان موافقت کردند که البته این نرخ درصورت تایید فرمانداری تهران برای سال آینده قابل الاجرا است.