به گزارش پایگاه خبری ایرانناوگان به نقل از ایلنا ، «عباس علی آبادی» وزیر صمت در در نشست روسای دانشگاه های بزرگ کشور با اشاره به اینکه ناترازی می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد و موجبات سرخوردگی اقتصادی و مهاجرت افراد نخبه را فراهم کند، اظهار داشت: پیشبرد طرح برون گرایی اقتصاد، اصلاح ساختار، حذف تدریجی ارز چند نرخی، حذف یارانه های فسادزا و حذف قیمت گذاری دستوری در زنجیره تولید تا مصرف، از دیگر راهبردهای ما در وزارت صمت است.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها می توانند نقش اساسی و حیاتی را در اجرای این سیاست ها و برنامه ها ایفا کنند، گفت: تعامل و همکاری دولت، صنعت و دانشگاه در پروژه ها و کمیسیون های مشترک، می تواند زمینه موفقیت های بزرگ را رقم بزند.
علی آبادی با بیان اینکه اگر موفقیتی در صنعت بدست آورده، مدیون دانشگاه است، گفت: راهبرد خودم را در فعالیت های کاری، ارتباط و تعامل کامل و نزدیک با دانشگاه قرار دادم زیرا با توجه به شناختی که از ظرفیت دانشگاه ها داشتم، به این نتیجه رسیدم تنها راه موفقیت، همکاری با دانشگاه است.
جلوی مهاجرت دانشجویان گرفته شود
وی با اشاره به اینکه نتیجه تعامل بین صنعت و دانشگاه های کشور در شرکت مپنا باعث شد تا دستاوردهای عظیمی در این شرکت اتفاق بیافتد، یادآور شد: نخستین خواهش بنده از مدیران دانشگاه های کشور این است که باید با ایجاد شرایط ویژه، جلوی مهاجرت دانشجویان گرفته شود، زیرا بحث بسیار مهمی است.
بزرگترین ثروت کشور، نیروی انسانی است
وزیر صمت با بیان اینکه ایران ظرفیت های انسانی بزرگ و نخبه ای دارد، ادامه داد: بزرگترین ثروت کشور، نیروی انسانی است و اگر هرکالایی در ایران با دنیا ارزش رقابتی داشته باشد، همین نیروی انسانی نخبه و ارزشمند است.
وی با اشاره به اینکه از پیچش پنج گانه ای که در برنامه هایش قرار دارد برای سیاست گذاری در وزارت صمت بهره مند می شود، خاطرنشان کرد: براساس بر اسناد بالادستی و هشت برنامه راهبری، سیاست هایی را برای وزارت صمت تدوین و استخراج کردیم که قرار است در سطح صنعت ترویج و دنبال شود.
واردات به نحوی باید انجام شود که به تولید ضربه نزند
علی آبادی با تاکید بر اینکه اگر ساختار منسجمی برای حمایت و پشتیبانی از این سیاست ها ایجاد نکنیم، نمی توانیم این برنامه ها را اجرایی کنیم، تصریح کرد: با توجه به شرایط ارزی کشور، باید جهت دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد صنعتی پایدار، صادرات محور، در کنار تامین نیاز کشور با تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فن آوری متوسط و پیشرفته و ارزش افزوده بالا، شکل بگیرد. به طور قطع واردات به نحوی باید انجام شود که به تولید ضربه نزند و به عنوان تنظیم گر عمل کند.
پتانسیل خوبی برای خودروهای برقی در کشور وجود دارد
وی در این خصوص اضافه کرد: معتقدم امروز در یک پیچ تاریخی قرارداریم و فرصتی استثنایی برای مان ایجاد شده تا با جایگزینی خودروهای برقی که پتانسیلی خوبی در مورد آن در کشور وجود دارد، اساسا به سمت نوآوری فن آورانه حرکت کنیم تا در دنیا بدرخشیم.
لزوم حرکت در مسیر خلق در داخل و عرضه به خارج کشور
وزیر صمت افزود: اتخاذ سیاست های درون زا و برون گرا در بیانات رهبر معظم انقلاب مشهود است و ایشان همیشه به بنده تاکید می کردند که به سمت خلق در داخل کشور و عرضه به خارج کشور حرکت کنید.
وی بیان داشت: این موضوعات مستلزم تغییر رویکرد در آموزش از مقاطع اولیه تا تکمیلی است. به نظر من باید این رویکرد از دبستان شروع شود تا دانش آموزان بدانند چگونه باید خلق کنند و نه اینکه تنها برای یادگیری برخی موضوعات، درس می خوانند و در نهایت جسارت و نهایت ورود به عرصه های بین المللی را بدست آوردند.
این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه برای توسعه زیرساخت ها نیازمند تعاملات و ارتباطات بین المللی هستیم، افزود: توسعه زیر ساخت های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین المللی به کمک بهره گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری- اقتصادی، برنامه راهبردی دیگرمان در وزارت صمت است که توسعه زیر ساخت های نرم افزاری و تجارت الکترونیک توسط شرکت های دانش بنیان و چابک، ابزار مناسبی برای تحقق این اهداف را فراهم خواهد کرد.
علی آبادی، از بازآفرینی و اصلاح حکمرانی بخش صنعت و معدن با تاکید بر تنظیم گری، تسهیل گری و نظارت و کاهش تصدی گری به عنوان راهبرد دیگر در وزارت صمت نام برد و یادآور شد: در سال های اخیر به جای سیاست گذاری و تسهیل گری برای صنایع، مجموعه های صنعتی و دانشگاه ها، دنبال تصدی گری بوده ایم که باید این مساله از طریق برنامه های اشاره شده، اصلاح شود.
مشکل اصلی کشور بهره وری است
وی اضافه کرد: مشکل اصلی کشورمان بهره وری است زیرا خام فروشی به معضل بزرگی برای کشور تبدیل شده است. همه می دانیم از نظر ظرفیت های تولیدی، اقدامات بزرگی در کشور در حوزه های مختلف رقم خورده اما در تولید، در مصرف، در انتقال و در توزیع، بهره وری بسیار پائین است؛ مشکلاتی که باعث از بین رفتن انگیزه ها برای بهره وری شده است.
لزوم حرکت به سمت اصلاح زنجیره ارزش
وزیر صمت، توسعه هدفمند صنعت و معدن به کمک شرکت های مادر و هسته های اصلی زنجیره ارزش آنها، در راستای افزایش بهره وری و رقابت پذیری در سطح بین المللی را از برنامه های راهبردی دیگر خود در وزارت صمت برشمرد و تاکید کرد: براساس این استراتژی ، باید به سمت اصلاح زنجیره ارزش برویم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها با اقدامات فن آورانه می توانند کمک کنند تا کشور از این وضعیت خارج شود، اضافه کرد: حمایت از نوآوری و ارتقای قابلیت های فن آورانه با تمرکز بر تحول دیجیتال، انقلاب صنعتی نسل چهارم، برقی سازی و اتوماسیون هوشمند از دیگر برنامه های راهبردی مان است که بر اصل حمایت از اقتصاد دانش بنیان و بومی تاکید دارد و از بحث هایی است که می تواند محور ارتباط صنعت و دانشگاه باشد.
توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی
علی آبادی، متنوع سازی ابزارهای تامین مالی بنگاه های تولیدی و توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی را راهبرد مهم دیگری برشمرد و خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری، موضوع و چالش مهمی است که همه ساله در مجمع جهانی اقتصاد روی آن تاکید بسیاری می شود، اما کشورمان از این محل صدمات بسیاری خورده است.
وی در ادامه گفت: به طور قطع تغییر قانون و تدارک ابزارهای مالی پیشرفته و مدرن، می تواند از زمینه های همکاری دیگر بین دانشگاه ها و صنعت در این راستا باشد.
وزیر صمت، حرکت به سمت ارز تک نرخی، حذف قیمت گذاری دستوری و هدفمند کردن یارانه های پنهان در زنجیره ارزش صنایع را از دیگر راهبردهای این وزارتخانه برشمرد و تصریح کرد: یکی از مشکلات مان در کشور، در حوزه ارز است زیرا در حال حاضر سه نرخ ارز داریم. در چنین شرایط، باید اقتصاد به نحوی عمل کند تا نوسانات قیمت ارز منطقی شده و به حداقل برسد زیرا بالا و پائین رفتن قیمت غیر منطقی ارز، در بازار ایجاد التهاب می کند.
انتهای پیام/