به گزارش پایگاه خبری ایرانناوگان، «خیرالله خادمی» مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور امروز در برنامه زنده میز اقتصاد شبکه خبر تصریح کرد: آزادراه تهران شمال بزرگترین پروژه راه سازی کشور است و از لحاظ سطح پیچیدگی، پیچیدهترین کارهای مهندسی در این طرح در حال انجام است. نوع زمین شناسی منطقه با توجه به سازند خاص البرز، یک زمین شناسی پیچیده است که کار را در آنجا دشوار کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در گذشته نظراتی بر این بود که از پیمانکار خارجی استفاده کنیم و یکی از دلایل تاخیر واگذاری به نیروهای خارجی بود. بعد از اینکه تصمیم گرفته شد، کار را توسط متخصصهای داخلی انجام دهیم، پروژه روی روال افتاد و طبق زمان بندی منطقه یک و دو به بهره برداری رسید.
وی افزود: این آزادراه چند هدف داشته، در مقایسه با مسیر چالوس، ۷۵ کیلومتر مسیر کوتاهتر شده است و سرعت حرکت از ۵۰ کیلومتر در آزادراه به چیزی در حدود ۱۰۰ کیلومتر میرسد. طول سفر به حدود یک ساعت و نیم کاهش پیدا کرده که هم میزان تصادفات را کاهش میدهد. در رابطه با مصرف سوخت نیز می توان گفت سالانه ۱۲.۸۰۰ میلیون لیتر کاهش مصرف را رقم خواهد زد؛ بنابراین یک تحول در زمان سفر و مصرف سوخت رقم خورده است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور بیان داشت: سال گذشته وزیر راه و شهرسازی این پروژه را در اولویت قرارداد و به این پروژه تزریق مالی انجام شد. سال گذشته حدود ۸۵۰ میلیارد تومان به صورت مالی به پروژه تزریق شد و در مجموع بالای هزار میلیارد تومان مبلغی است که در سال ۱۴۰۱ از طرف وزارت راه به پروژه تخصیص داده شد.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس، عوارض همه آزاد راه را به صورت الکترونیکی میکنیم. ابزارهای الکترونیکی در باند رفت منطقه دو آزادراه تهران- شمال در حال حاضر نصب نشده و از تابستان به بهره برداری میرسد.
انتهای پیام/