10:45

1403/01/10

کریدور ترانزیتی بین مناطق آزاد ایران و روسیه راه اندازی می شود

در تازه ترین تحول مرتبط با گسترش مناسبات ایران و روسیه، مناطق آزاد دو کشور در حال تدارک راه اندازی کریدور اتصال حمل و نقلی و ترانزیت کالا هستند و در اولین گام مناطق ویژه آزاد اقتصادی چابهار، انزلی، لوتوس و مسکو به هم متصل خواهند شد.

به گزارش ایران ناوگان به نقل از تین نیوز، در تازه ترین تحول مرتبط با گسترش مناسبات ایران و روسیه، مناطق آزاد دو کشور در حال تدارک راه اندازی کریدور اتصال حمل و نقلی و ترانزیت کالا هستند و در اولین گام مناطق ویژه آزاد اقتصادی چابهار، انزلی، لوتوس و مسکو به هم متصل خواهند شد.

 

مناطق ویژه اقتصادی که در کشور ما به نام مناطق آزاد و ویژه شناخته می شوند یکی از ظرفیت هایی است که در کشورهای مختلف جهان برای جذب سرمایه گذاران خارجی تاسیس می شوند.

 

سرمایه گذاران در این مناطق از مشوق ها و معافیت هایی برای سرمایه گذاری و مشارکت و کار و فعالیت اقتصادی برخوردارند که چنین تسهیلاتی در مناطق دیگر کشور وجود ندارد. از این رو، مناطق آزاد همواره امکان بهینه ای برای واردات، صادرات، تولید و تجارت به شمار می روند و تقویت ظرفیت های حمل و نقلی این مناطق به توسعه اقتصادی کشورها کمک شایان توجهی می کند.

 

دو کشور ایران و روسیه در سال های اخیر به دلیل تحولات به وجود آمده در صحنه سیاسی و ژئوپولتیک، در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند و این روند در ماه های گذشته شتاب بیشتری گرفته است. در تحولی تازه، مسئولان مناطق آزاد دو کشور در حال تدارک همکاری های جدید هستند و از تقویت مسیرهای حمل و نقل و ترازیت کالا بین ایران و روسیه خبر می دهند.

 

از چابهار تا مسکو با کریدور حمل و نقلی 4 گامی

حجت الله عبدالملکی مدیرعامل سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در این باره می گوید: ما به دنبال این هستیم که یک کریدور چهار گامی بین منطقه آزاد چابهار ، منطقه آزاد انزلی، منطقه آزاد لوتوس در سواحل روسیه در دریای خزر و منطقه آزاد مسکو راه اندازی کنیم. این کریدور به شدت مورد توجه مقامات روسیه قرار دارد چرا که امکان واردات و صادرات کالا را از روسیه به اقیانوس هند فراهم می کند.

 

وی می افزاید: با مقامات مسئول سایر مناطق آزاد روسیه نیز در حال مذاکره هستیم که کریدور حمل و نقلی مذکور را به سایر مناطق آزاد روسیه نیز تسری دهیم و از این طریق ارتباطات ترانزیتی بین مناطق آزاد دو کشور را به شکل قابل توجهی افزایش دهیم. در راستای پیشبرد بهتر این هدف، مسئولانی که اخیرا از سوی ایران در کنسولگری های ایران در مناطق مختلف روسیه مستقر شده اند، ماموریت دارند مذاکرات و تعاملات لازم را به سرعت پیگیری کرده و به نتیجه برسانند.

 

به گفته این مقام مسئول، روس ها پیگیر تکمیل راه آهن رشت – آستارا هم هستند چرا که البته این پروژه ، زمان بر است و به عنوان یک طرح بلند مدت به آن نگریسته می شود. به عنوان یک پروژه کوتاه مدت که به تبادل کالا بین ایران و روسیه کمک فراوانی می کند، اتصال بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی به شبکه راه آهن کشور را در دستور کار داریم که چند کیلومتر بیشتر از این پروژه باقی نمانده و بر اساس تعهد وزارت راه و شهرسازی این پروژه در خردادماه به بهره برداری خواهد رسید.

 

به این ترتیب به نظر می رسد، تحولاتی که در روابط ایران و روسیه در حال رخ دادن است به گشایش های جدید حمل و نقلی در حوزه های مختلف از جمله راه اندازی کریدورهای ترانزیتی بین مناطق آزاد دو کشور خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *