به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از ایسنا، شهریار افندیزاده در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه در این نمایشگاه تلاش شد آخرین دستاوردهای بخش حملونقل ارائه شود، گفت: شرکتهای دانشبنیان محصولاتی داشتند که در سالهای اخیر نقش مهمی در سالهای اخیر ایفا کردند. بسیاری از شرکتهای داخلی هم آخرین دستاورهای خود را ارائه کردند. دانشگاهها هم از طریق میزگردهای تخصصی، موضوع ارتباط با مخاطبان را دنبال کردند.
وی با اشاره به طرح جامع حملونقل کشور بیان کرد: این طرح میتواند چشمانداز توسعه کشور باشد که در صورت تصویب آن میتوانیم برنامهریزی برای این حوزه را به تصویب بکشانیم. افق این طرح ۱۴۱۴ در نظر گرفته شده و اکنون در تمامی شقوق حمل و نقل در دست تهیه است. در این طرح سعی شده به موارد مورد نیاز بهخصوص شبکههای ریلی توجه شود. همچنین از حملونقل ترکیبی بهعنوان حملونقل موثر در این طرح استفاده شده و ایجاد مراکز لجستیک هم مطرح است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر موضوع ترانزیت در این طرح، اظهار کرد: تمام مسئولان کشورهای دیگر در دیدارها، همواره درباره ترانزیت صحبت میکنند. ما در این طرح کلان پروژه ایرانراه را تعریف کردیم که ایران چطور میتواند در کریدور شمال – جنوب نقشآفرینی کند. پتانسیل زیادی برای این کار در ایران وجود دارد که برای اجرایی کردن آن، همکاری سازمانها لازم است. همچنین ستاد ملی ترانزیت در برنامه هفتم پیشبینی شده که اگر اکنون در بررسی شورای نگهبان قرار دارد و اگر تصویب شود، ریاست آن با معاون اول ریاست جمهوری و دبیرخانه در وزارت راه و شهرسازی است.
تاکید بر تکمیل زیرساختهای کشور و اتصال بنادر به شبکه ریلی
افندیزاده با بیان اینکه موضوع دیگر، تکمیل زیرساختهای کشور است، گفت: امروزه در دنیا شبکه ریلی بهعنوان شبکه اتصال مطرح است و در دریا هم کشتی و این مدهای حمل و نقلی باید به هم متصل شوند. در شمال و جنوب ایران ظرفیت بنادر وجود دارد، ظرفیتی معادل ۲۷۵ تا ۲۸۰ میلیون تن که بهطور کامل از آن استفاده نمیشود. اما اگر شبکه ریلی به این بنادر متصل شود، میتوانیم ظرفیت پتانسیل را به فعل تبدیل کنیم.
وی با تاکید بر تکمیل کریدورها بیان کرد: کریدورهای ترانزیتی زیرساخت کریدورهای لجستیک هستند مثل پارک و دهکده لجستیک که توزیع کالا را با ایجاد زیرساختها روان میکند و کالا میتواند در انبار بماند و بهموقع توزیع شود، کریدورهای لجستیک، هم پایه کریدورهای تجاری هستند و آنها هم کریدورهای اقتصادی را تولید میکنند. همه دنیا بهدنبال منافع مشترک از کریدورها در حوزه اقتصاد هستند چون میتواند اشتغال و درآمد ایجاد کند و وابستگی کشورهای دیگر را به آن کشور افزایش میدهد.
کریدورها در منافع مشترک با کشورهای دیگر توسعه پیدا میکند
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران هم از موقعیت کریدورها برخوردار است، گفت: ما باید بهدنبال منافع مشترک با کشورهای دیگر باشیم، زیرا در آن صورت کریدورها توسعه پیدا میکند. در پیشبینی تجارت جهانی از ۱۰ سال آینده، مطرح شده که ارتباط تجاری روسیه با اروپا بهدلیل مسائل جنگی ۲۶۲ میلیارد دلار و چین و آمریکا هم ۶۰ میلیارد کاهش پیدا میکند. درآینده قطب اصلی جذب تجارت به سمت کشورهای آسیای شرق و آسیای مرکزی است و ایران هم در این مسیر قرار دارد.
افندیزاده ادامه داد: به همین دلیل لازم است زیرساختها را کامل کنیم. از جمله پروژههای ریلی رشت – آستارا، چابهار به زاهدان، یونسی – مشهد و کاسپین به رشت. دومین موضوع مساله نرمافزاری است با این هدف که پایانهها تنها محلی برای عبور باشد و صف تشکیل نشود. موضوع سوم تجار ما هستند که باید در کشورهای مختلف این مسیرها را تبلیغ کنند، در کنار اینکه باید یک دیپلماسی قوی بین ما و کشورهای همسایه ایجاد شود و در ایران – راه مطرح شده که کشورهای آسیای مرکزی میتوانند ایران را در مسیر کالایشان قرار دهند و ترانزیت ۵۰ میلیون تن هم بهعنوان هدف پیشبینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: نکته آخر همافزایی بین سازمانهاست که باید بهصورت ملی نگاه کنند و نه بخشی. در هشت ماه اول امسال ۲۸.۲ درصد رشد ترانزیت داشتیم، البته رشد ترانزیت جادهای ۳۳ درصد بود زیرا ۹۰ درصد ترانزیت ما جاده است و سهم ریل ما باید افزایش پیدا کند.
هوشمندسازی سیستمهای حملونقل در حوزه ترانزیت
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر هوشمندسازی سیستمهای حملونقل بیان کرد: بررسی کارها نشان میدهد که حتما باید از سیستمهای هوشمند بهخصوص در حوزه ترانزیت استفاده شود. از این رو یکی از توافقات گمرکات کشورها این است که اسناد کاغذی را حذف کنیم و بتوانیم همانطور که در کشور بهسمت سامانهها پیش میرویم، مدارک را در سامانههای بین دو کشور بپذیریم، با وجود این در این خصوص به توافق بین کشورها نیاز است که بپذیرند این اسناد از طریق سامانه با هم ارتباط برقرار کنند.
افندیزاده ادامه داد: به این کار، مسیر و عبور سبز میگویند که پایانه تنها محلی برای عبور باشد و نه توقف، هرچند توافق کشورها برای اینکه اسناد یکدیگر را قبول کنند زمانبر است، اما اکنون این مسیر دنبال میشود. توافقات بین کشورها صورت گرفته، سامانهها به تفکیک در حال انجام است اما ارتباط بین کشورها باید برقرار شود. کنوانسیون کشورها هم بهدنبال این است که قوانین مشترک ایجاد کند، در ایران هم این کار تحت عنوان ایرانراه ایجاد شده، اولین کار گمرک است که باید در همکاری با سازمانهای مختلف درباره محموله شرایط را تسهیل کند و ستاد ترانزیت هم میتواند به این کار سرعت ببخشد.
وی با تاکید بر موضوع نوسازی ناوگان، بیان کرد: ما به تحول در بخشهای توسعه و نوسازی نیاز داریم. از این رو کمیتهای در وزارت راه و شهرسازی تشکی و یک زمانبندی برای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تنظیم شده است. در این برنامهریزی منابع تامین، دو بخش داخلی و خارج است. ما ابتدا سراغ تولیدات داخلی آمدیم، اما نمیتوانیم صبر کنیم که تولیدات داخلی کامل شود و در کنارش باید واردات داشته باشم.
قیمت یک اتوبوس ۱۷ میلیارد تومان است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت یک اتوبوس در حال حاضر ۱۷ میلیارد تومان است، گفت: سرمایهگذار بخش خصوصی باید مدل اقتصادی داشته باشد و سرمایهاش بازگردد که بتواند ثبت سفارش کند. این مدل اقتصادی باید از طریق چند وزارتخانه اتفاق بیفتد. باید سرمایه گذاران بخش خصوصی را وارد صنعت حملونقل کنیم و برای این کار لازم است تضمین کنیم پولی که به این حوزه وارد میکنند، برایشان سود دارند. اگر این کار را ایجاد کردیم، در داخل سرمایه داریم.
افندیزاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه در سال جاری چه تعداد اتوبوس وارد کشور شده، گفت: در قانون ۱۴۰۲، تا سقف ۵۰۰۰ اتوبوس میتوانیم وارد کشور کنیم و در غیر این صورت در سطح کشور با کمبود اتوبوس مواجه میشویم. از این تعداد تاکنون ۳۳ اتوبوس وارد شده، اما مسیر باز شده است و ما بهدنبال این هستیم که با وزارت صمت شرایط را تسهیل کنیم. سازمان راهداری در حال تدوین قانون است و بانکها هم باید وارد صنعت حملونقل شوند، زیرا ما به توسعه و نوسازی ناوگان نیاز داریم تا خدماتی که ارائه میدهیم در شان مردم باشد.